Bab 6

4 1 2
                                    

Hari pertandingan itu sudah pun tiba. Umayma berpesan kepada Arif.

"Jangan lupa tengok Aku tau!" "Yelah,kau Tu,jangan jadi gagap sudah. Aku yakin kau menang.." kata Arif.

"Kepada peserta,sila duduk dibelakang Pentas sekarang.."

"Ha,pergilah. Aku Ada je kat tempat penonton.." kata Arif kepada Umayma Yang sedang memegang robotnya." Ok. Wish me luck!" Kata Umayma sebelum segera pergi ke belakang Pentas.

Pengacara memulakan bicaranya. "Assalamualaikum. Hai, terima kasih kerana sudi datang ke pertandingan ini.

Sebelum Kita mulakan,Kita mulakan dengan ucapan juri. Dipersilakan."

Ketiga-tiga juri menepuk mikrofon. Salah seorang dari mereka berkata. " Kami semua hanya mahu satu,ciptaan Yang luar biasa. Itu sahaja. Kalau yang biasa biasa,maaflah,Kami tak mahu."
_________________________

"Nur Umayma Nia!"

Umayma membetulkan bajunya. Dia segera Naik ke atas Pentas sambil tersenyum.

"Assalamualaikum semua. Saya,Nur Umayma Nia,ingin menunjukkan hasil kerja saya,iaitu... Robot pengesan edit! (macam pelik je nama 😂)

"Robot ini boleh mengesan gambar Yang diedit,Dan tunjuk gambar Yang sebenar!" Kata Umayma dengan muka teruja Dan gembira.

"Itu saja?" Tanya salah seorang dari juri. "Err... Ya?" Umayma menjawab dengan muka hairan Dan tidak memahami apa Yang Cuba disampaikan oleh juri. "Huh,saya rasa,ciptaan ni terlalu biasa biasa. Ada je apps Yang boleh scan gambar itu edit ataupun tak." Kata juri pertama.

Umayma terdiam. Diam begitu lama. Mukanya Yang ceria bertukar mendung..

Juri kedua Pula berkata..

"Ianya terlalu biasa. Dan senang. Boleh tak lain Kali kamu buat ciptaan Yang Bagus sikit?!"

Giliran juri ketiga.

" Kamu punya ciptaan tidak menarik langsung! Sudah! Kamu tersingkir!" Kata juri ketiga sambil memangkah Nama Umayma.

Umayma Senyap. Berdiri seperti patung.

"Apa lagi,turunlah!" Marah juri. Umayma berjalan turun Pentas. Arif segera mendapatkan Umayma.

Sebaik sahaja Arif berasa dibelakang Pentas,kelibat Umayma tidak kelihatan. Dia mencari diseluruh ruang.

Arif POV

Aik? Mana Pula si Umayma ni? Aduh,Aku dahlah tak tahu sangat tempat ni. Harap harap dia tak apa-apalah..

Eh,itu macam Umayma..

Arif POV end..

Umayma POV

"Ciptaan kamu terlalu biasa biasa!"

"Boleh tak buat ciptaan Yang Bagus sikit?"

"Kamu punya ciptaan tidak menarik langsung!"

Ayat itu masih terngiang-ngiang Di telinga Aku. Aku,Haih... Aku sedih...

Aku mencabut jaketku Dan hanya meletakkannya diatas lantai sahaja. Aku menangis semahunya sambil meletakkan kepalaku keatas tanganku Dan menangis .

Tiba-tiba,Aku merasakan Ada orang Yang meletakkan jaketku keatas bahuku. Aku menoleh kearahnya. Rupanya,Arif. Dia duduk disebelahku.
"Nangislah. Aku Ada kat sini." Katanya. Aku pun teruskan menangis sambil meletakkan kepalaku keatas tanganku..

Bersambung..

Assalamualaikum tak jawab dosa!412 patah perkataan! Hooray!

Dah siap Bab 6! Mungkin kejap lagi buat Bab 7 & 8!
Okay, matane!

My bestfriend(Teen Fiction)(DISCONTINUED)Where stories live. Discover now