بارت 12

2.6K 135 5
                                    


اما في قصر.الراوي
الوضع كان مختلف تماما.....
بعد ما خرج بيجاد من الڤيلا طلب من السواق انه ينزل ويسيبه هو يكمل...فضل بيجاد يلف بالعربيه كتير مش عارف هو رايح فين لحد ما تعب من السواقه واللف...قرر انه يروح وصل بيجاد القصر واول ما دخل شاف حسن وسما وساره ووالدته اعدين فالجنينه.
بيجاد....مساء الخير.
نوال والدته...بيجاد حبيبي كنت فين كل ده.
سما...فينك يا بيجاد ومش بترد علي موبايلك ليه قلقتنا عليك.
بيجاد...مالكم انا بخير .
نوال...قلقنا عليك يا بيجاد اتصلنا بيك كتير مبتردش..
حسن....مالك مشيت من الشركه ومقولتش رايح فين ومرجعتش تاني.
بيجاد...اعد بتعب والحزن باين علي ملامحه...ابدا كنت حاسس اني مخنوق فا مشيت...و روحت لكامليا..
نوال...ايه؟؟
سما....قالتلك حاجه قابلتك ازاي..
بيجاد....انا من قبل ما اروح وانا متأكد سكوتهم لوحده يأكد كل كلمه قالتها .
ساره...بدموع يعني ايه يعني انا امي قتلت اخوها ومشتركه في كل الجرايم دي..
حسن....للاسف مش شايفين غير الفلوس.
بيجاد....المشكله ان كامليا تعبانه اوي ومش هترتاح غير لو انتقمت فعلا
سما....بدموع....الللي شافته صعب يابيجاد اوي..انا لو مكانها كنت موت.
نوال...لسه زعلان مني
حسن ...وانتي ذنبك ايه بس يا طنط
بيجاد....اكيد مش زعلان يا امي.
سما....بيجاد انا عايزه امشي من هنا.عشان خاطري.
بيجاد...هنمشي يا سما بس مش الوقت لازم نعرف ناويين علي ايه.
حسن...ملناش دعوه بيهم يا بيجاد انا بصراحه مش مطمن...انا مكنتش عايز اتكلم عشان مقلقش سما بس بجد انا مش مطمن طول الوقت اعدين بيتكلموا ويتوشوشوا حاسس انهم بيدبروا لمصيبه.
بيجاد...عشان كده مينفعش نمشي الوقت وانا مش هسيبهم يعملوا اي حاجه في كامليا...مفيش حاجه اسمها ملناش دعوه بيهم
حسن...انا مقصدش كده انا اقصد اننا نبعد عن شرهم..
بيجاد....انا عايز عينكم تفتح الفتره اللي جايه دي اوي...
حسن...قولي عايز ايه وانا معاك...
بيجاد....لازم نعرف بيخططوا لايه...انت عندك خلفيه ان كريم وابوك وجمال راحوا لكامليا...
نوال....ايه..ودول راحولها ليه.
حسن..مين قالك.
بيجاد...عرفت من كامليا كريم رحلها الاول وبعدين ابوك وجمال...
حسن...وقالتلك راحولها ليه.
بيجاد...لا مقالتش هي اصلا فكراني معاهم مفكره ان كلنا متفقين عليها..
ساره...عندها حق يعني تيجي تتهمهم بكل ده ومحدش فيهم ينطق وتاني يوم يروحولها غريبه يعني.
بيجاد....عشان كده انا عايز منكم تبانوا طبيعين الفتره جدا وتفتحوا ودنكم عالاخر لازم يفضلوا تحت عنينا من غير ما يحسوا ونعرف بيفكروا في ايه وبيتفقوا علي ايه.
حسن...انا معاك.
نوال...وانا كمان
ساره وسما....وانا معاك.
بيجاد...كويس اوي
حسن....بس خد بالك با بيجاد هما اه عارفين اننا مش معاهم ولا زيهم بس.هما مقلقين منك انت بالذات.
ساره....هيعملوا ايه يعني..
حسن...يعملوا ايه اللي يعمل الجرايم دي كلها اكيد عنده استعداد يأذي مره واتنين وتلاته.
نوال...حسن عنده حق...وده اللي قالقني
بيجاد...اطمنوا انتوا بس نفذوا اللي قولتلك عليه وكل حاجه هتمشي زي ما احنا عايزين...المهم مره تانيه لما يكونوا مع بعض مش لازم الكل يسبه‍م كده عشان نقدر نعرف  بيخططوا لايه....
الجميع....تمام...
بيجاد....انا داخل ويلا ابقوا تعالو ورايا لاني مش ناوي اعد معاهم وعايز لما اطلع تحاولوا تسمعوا بيقولوا ايه..
سما...تمام.
نوال.. استني انا هاجي معاك.
بيجاد ..يلا..يا امي......
...........
في داخل القصر...
بعد..ما كريم حكي لوالده وليهم عاللي حصل..
عز...وانت يا شاكر عملت ايه.
عز.....ابدا...زي ما كريم قالك حاولت اثبتها بكلمتين وقولتلها نفس الكلام اللي كريم قاله....انها فاهمه غلط واننا مموتناش ابوها وفعلا مات بسبب الاكل الفاسد وشادي منعرفش عنه حاجه ويمكن يكون السواق فعلا خطفه ولما كان بيموت حس بالذنب واعترفله....اما بقي موضوع امها....فهمتها ان احنا كنا فاهمين غلط وان مقابلتها بمنظم الحفلات اتفهمت غلط وهي ماتت قضاء وقدر مكنش لينا دخل فيه وسبب حبسك ليها. انها كانت بتقول كلام كله ظلم مع الجو اللي كان كله توتر.....وقولتلها عمك دخلك المصحه عشان تهدي اعصابك اما بقي اللي حصلك فالمستشفي ده منعرفش عنه اي حاجه واكيد استغلوا اننا مدخلينك بايدنا فوقعونا ببعض.
عز....تفتكر صدقت.
شاكر....من ناحيتي انا اللي قولتهولها حسيت انه دخل دماغها وبص لجمال بخبث ولا ايه ياجمال.
جمال....مفيش ولا.... انا واثق انها صدقت.
فريده...انا مش عارفه انتو مقلقين منها ليه بس هتعمل ايه يعني. معاها فلوس طب ماحنا كنان معانا فلوس
جمال...لا يافريده كامليا مبقتش زي الاول ولازم نحذر منها والحكايه مش حكايه فلوس خالص..بالعكس...دي دماغ مبتنامش ومبتعملش اي حاجه غير انها تفكر وبس..
فرح...صحيح.يا جمال.معرفتوش جايبه الفلوس دي كلها منين.
جمال....لا طبعا احنا رايحين نسالها عن مصدر فلوسها ولا نجر ناعم.....
......
في داخله بيجاد عليهم وقف مره واحده ووقف بايده والدته اول ما سمع
عز.......لازم الكام يوم اللي جايين الكل يجر ناعم معاها كامليا لازم تيجي تعيش معانا هنا من تاني لازم تكون تحت عنينا لازم تطمنلنا عشان لما نحاسبها ميكنش في بينا عداوه ولا نكون مصدر نشك....
بص بيجاد لامه...ودخل عليهم  واول ما شافوه سكته...بصلهم وسكت.
عز...بيجاد انت جيت امته..
بيجاد...لسه جاي حالا. مالكم سكتوا ليه كان في سر بينكم مش حابين اني اعرفه ولا ايه
عز...لا يا ابني سر ايه بس احنا بنتكلم فالشغل....
بيجاد.....ايه ياكريم عملت ابه فالشغل انهرده معلش بقي مشيت بدري كان ورايا مشاوير كتير ومكنتش مركز فالشغل خالص.
كريم...لاولا يهمك..هو صحيح الشغل كان كتير اوي انهرده بس فداك يا عم.
بيجاد...بسخريه...تسلم ربنا يخليك ليا.
وانت يا شاكر باشا معلش اكيد انت وجمال شيلته شويه مع كريم.
شاكر....انهرده فعلا كان فيه شغل كتير.
جمال...بس متقلقش احنا بنعرف نسد بردو المهم انت كنت بتقول الصبح انك مصدع احسن الوقت.
بيجاد....الحمد لله...بخير. بس بما ان انهرده كان في شغل كتير...روحتوا لكامليا ليه وسيبتوا الشغل.
بصو كلهم لبعض بتوتر...
دخل حسن وسما وساره.فالوقت ده وقفوا في صمت .
بيجاد....هااا سكتوا ليه...
كريم....انت بتراقبنا ولا ايه يا بيجاد
بيجاد....رحت ليه يا كريم لكامليا.
كريم....عادي يعني كنت بحاول اتكلم معاها واشوف جابت التخاريف والكلام ده منين.
كريم...وانت يا عمي رحت ليه انت وجمال..
شاكر...في ايه يا بيجاد عادي البنت كانت فاهمه حجات كتير غلط وكان لازم اوضحلها.....دي مهما كان لحمنا ودمنا....
بيجاد...صح عداك العيب...بس لما هي كانت فاهمه غلط محدش فيكم حاول يفهمها الصح ليه لما جت ودخلت معاها الجارد بتوعها لما اتهمت كل واحد فيكم بتهمه لما واجهتكم بكل حاجه عملتوها
ولا لمابهدلت فيكم....ولا لما راحت للكبير عز باشا واعدت عالسفره ادامه...تتشفي فيه وهو مش قادر يفتح بوئه...
كريم.....في ايه ياببجاد انت مش عارف انك بتتكلم عن بابا ولا ايه.
اتفزع كريم اول ما سمع رد بيجاد.
بيجاد...كررررررررريم.خلي بالك من كلامك معايا وإلا قسما بالله هخليك تندم...واضح انك اتجننت هتفهمني انا اتكلم ازاي واقول ايه ..ايه يا كررييم.
عز.....اهدي يا بيجاد حصل خير.
بيجاد....بصوت غاضب وقوي..لااااا محصلش والبيه اللي زعلان اوي ده وبيفكرني اني بتكلم معاك....بقولهاله تاني وبعلو صوتي وادااااام الكل...كامليا جت ووقفت ادامكم كلكم وقالت كل اللي قالته ده ومحدش فيكم نطق...وقفت اتشفت  فيك يا باشا وانت بهيبتك وجبروتك مقدرتش تنطق.ولا كريم باشا اللي مضايق اوي اني بفكرك باللي هي عملته قدر يوقفها وقتها....
كريم...كريم كريم كريم...هو ايه مفيش غير كريم طب مانت كمان مقدرتش توقفها....
بيجاد....عشان كنت عايز افهم واعرف كامليا اللي قولتولي ماتت اتفاجأ انها عايشه و حد تاني غير اللي كنت اعرفها زمان وغير اللي حكيتو عليها....واحده جايه رغم الشماته اللي بتتكلم بيها لاكن جواها قهر. واحده واثقه من كل حرف بتقوله كان لازم اسكت وافهم....انتوا بقي عملتوا ايه سكتوا وروحتوا انهرده تبرروا سبب سكوتكم وانا روحت اتأكد من اللي قالتله..
عز...بلهفه...قالتلك ايه.
بيجاد....مش طايقه تبص في وشي شيفاني زيكم وللاسف مريحتنيش لانها مدتنيش فرصه اصلا بس انا واثق  انها بتقول الحقيقه....عموما تعاملني كويس تعاملني وحش تشوفني زيكم ولا غيركم...كل ده ميهمنيش انا اللي يهمني انها اتظلمت واتدمرت هي واخوها علي ايد الكل.. ولو كلكم جيتوا عليها زمان وملاقتش حد يقفلها ويكون دهر ليها فانا بقولها ادام الكل واحد واحد اي حد هيتعرض لكامليا هتكون نهايته علي ايدي..... فاهمييييين وروني بقي هتعملوا ايه....هتديهم الاوردر يا كبير يخلصوا عليا.... هتسمني يا كريم.زي ما ماعملوا في عمك...ماهي دايره واللي عملوه زمان احنا لازم ندوقهلهم...ونوريهم طعم المرار اللي دوقوه لغيرهم زمان.....
نوال...بدموع...بلاش تقول الكلام ده يابيجاد...
بيجاد.....وبلاش ليه يا امي مش دي الحقيقه... كاس وداير يا امي...وللاسف بعد كل ده الكبار بتوعنا لسه ربنا مهداهمش... والكبير بتاعنا...عز باشا الراوي. لسه بيتفق معاهم ازاي يجروا ناعم مع كامليا..
بصوا كلهم لبعض واتاكدوا انه سمعهم.
بيجاد....ازاي يجيبوها تاني برجلها تعيش فالوحل والسواد اللي كانت عايشه فيه...بس اقولك يا باشا...خرجت من تحت ايدك المرادي وذكائكك خانك كامليا اللي رجعت الوقت توديك البحر وترجعك عطشان ولو فاكر انها ترضي تيجي تعيش من تاني هنا... تبقي غلطان...
عموما انا اللي عندي قولته اينعم كامليا شيفاني زيكم للاسف بس ده ميمنعش اني هقف معاها من غير ما تعرف وهحميها منكم ولو حد قل عقله وعمل فيها او في شادي حاجه انا اول واحد هروح ابلغ عنكم....
طلع بيجاد علي الاوضه بتاعته وخرجت  نوال وراه.. وسابوهم الكل إلا ساره...اللي كانت واقفه علي الشباك والستاره مغطياها واللي سمعت كل كلمه قالوها..😲😲😲😲
........
خلص اليوم عالجميع.....
في صباح يوم جديد....
كان شادي صحي من بدري مكنش عارف ينام كويس قلق كذا مره عشان يشوف كامليا ويطمن عليها كان كل ما يدخل يلاقيها في سابع نومه...
كان اعد فالدور الارضي بيشرب قهوه..اتفاجأ لما شاف كامليا نازله.😲😲
كامليا....صباح النور يا قلبي
شادي....انتي لابسه وراحه فين...انتي كويسه..
كامليا..مانا ادامك اهو زي الفل مالك باصص كده ليه. اما بقي راحه فين فا عندي مشوار كده انا وانت.
شادي...انا😲😲
كامليا....بضحك...مالك ايه كميه الزهول اللي علي وشك دي.
شادي...اصل انا لو مكنتش شوفتك بعيني امبارح وانتي تعبانه كنت قولت انك ملبوسه وانتي صاحيه فايقه وكويسه كامليا...اه قول كده بقي انت بتحسدني🤔
شادي...كوكي بلاش تاخدي كلامي بتهريج ارجوكي بلاش تيجي علي نفسك ياكوكي انتب تعبتنه متقاوحيش في اي حاجه فيها صحتك ارجوكي
كامليا...بقولك ايه متأڤورش انا فعلا امبارح كنت تعبانه جدا بس لما نمت ارتحت والله وبعدين انا مبحبش الرقده يا شادي يعني انا ممكن اتعب اكتر لو فضلت نايمه صدقتي انا والله احسن
شادي...ماشي ياستي هنروح فين بقي.
كامليا...مش هقولك يلا تعالي وهتعرف بعدين.خلص عشان عمو ناصر واقف بره...
شادي...طيب تمام يلا..
خرجت كامليا وشادي وركبوا مع عم ناصر.
كامليا...صباح النور.
ناصر...صباح الفل علي ست البنات.
شادي...صباح النور يا عم ناصر.
ناصر...صباح الورد يا ابني .
كامليا...واحشني ياراجل يا طيب.
ناصر...وانتي اكتر والله يا بنتي اطلع ولا استني.
كامليا...لا يلا اطلع..
بعد حوالي ساعه وصلت كامليا ادام المدفن ووقتها عرف شادي ايه هو المشوار ده.
كامليا...نزلت...ونزل شادي....سبقت كامليا بخطوتين...وفضل شادي واقف مكانه رجعتله كامليا..
كامليا..يلا واقف ليه مش كنت عايز تزورهم..
مشي معاها شادي من غير ولا كلمه لحد ما دخلوا المدفن وقفت كامليا بكل ثبات تقرالهم الفاتحه..
جبتلكم معايا شادي...قولتلكم اني هيجي اليوم اللي اريح قلبكم واطمنكم فيه علي شادي...وعدتكم ووفيت بوعدي.....بصت لشادي كان واضح عليه انه متاخد
كامليا...قريتلهم الفتحه...
شادي...هز دماغه
كامليا....تعالي ياشادي قرب طمنهم عليك هما اكيد حسين بيك..
راح شادي جمبها واول ما قرب من مكانهم دمعه سريعه نزلت من عينه...واتكلم وهو باصص علي مكانهم وكامليا واقفه تسمعه.
اول ما كبرت وابتديت افهم يعني ايه يتيم ويعني اي ملجأ او دار رعايه ايتام...ابتديت اكرهكم من غير ما اشوفكم اصل طبيعي واحد ملوش اي اهل ولا يعرف حد ولا حتي عارف السبب اللي دخل بيه الدار دي...طبيعي انه يكون دخل بعلاقه مش شرعيه زي ناس كتير...حسيت بكرهكم اوي فضلت طول عمري اسال نفسي لما هما  مش حابين وجودي جابوني ليه وليه غلطوا مع بعض وجابوني ادفع تمن غلطتهم....واتربيت مع ابويا اللي كنت عارف انه مش ابويا حج نبيل... كنت كل ما اقوله ليه عملوا كده يدافع عنكم ويقولي ربنا اعلم بظروفهم ...لاكن عمر كلامه مخلاني احبكم ...بس يوم ما عرفت انكم موجودين مقاليش الحقيقه بردو...قالي بس انكم عايشين...وروحت وقبل ما اعرف انتوا فين كنت اتبهدلت واتطردت وبعدها كنت هتقتل حسيت وقتها اني بكرهكم اكتر من الاول وكل ده وانا معرفكوش ولا تعرفوني ..لحد ما ظهرت كامليا.  وعرفت كل حاجه..
وقتها حسيت انكم اتظلمتوا زي ما انا اتظلمت... وقلبي اتشال منه الكره بس كمان محبتكوش لاني مكنتش اعرفكم وده السبب اللي خلاني مجيش طول الفتره دي....استنيت اعرفكم من كامليا استنينت اعرف كل تفصيله عن حياتكم كأني عايش معاكم..لحد ما روحت لكامليا بنفسي وقولتلها اني عايز اجيلكم... وقتها بس عرفت ان سهل اوي  اني اكره  لاكن عشان احب محتاج سنين محتاج مواقف محتاج كلام .وحكايات....
ابتسمت كامليا...بس في حب فطره كمان زي حب الام والاب والاخوات.
شادي...فعلا بس ده لما تفتحي عينك تلاقيهم قصادك...لاكن انا فتحت عيني ملقتهمش وهما عايشين مش ميتين راميني في دار ايتام...طبيعي اني اكرههم ...عشان احبهم بقي كان بالنسبالي صعب اه مبقتش اكرههم بس مكنتش لسه قادر احبهم يمكن لو كنت شوفتهم زي ما شوفتك كنت حبيتهم اوي...
كامليا...طيب والوقت..
ابتسم شادي...وبص للمدفن...كان نفسي اشوفهم الوقت واترمي في حضنهم...نزلت دمعه من عينه خدته كامليا في حضنها ...
فضلوا موجودين شويه وبعدين قرولهم الفاتحه تاني وداعولهم ومشيو...
عدي الوقت بسرعه...راحت كامليا وشادي...ياخدوا نادين...عشان يسافروا .مشي بيها شادي بعد ما ودعوهم وامها وجدتها وصوه عليها كتير....اعدت معاهم كامليا شويه...وسابتهم ونزلت عشان حست انها عايزه ترتاح...
خلص اليوم....وجه بوم جديد..نزلت كامليا الشغل.
عمر...بردو جيتي يا كوكي
كامليا...كده احسن خلينا نشوف شغلنا بقي وبعدين مانا ادامك كويسه اهو...
عمر...ماشي يا ستي.
دينا...طيب لو حسيتي انك تعبانه ريحي.
كامليا...حاضر متقلقوش...
ابتدت كامليا تشتغل ...وكانت حاسه انها افضل او بتحاول تقنع نفسها بانها افضل...لحد ما خلصت بسرعه....ومشيت....عالڤيلا...
غابت وقت طويل في اوضتها وخرجت وهي لابسه.....فستان بينك قصير..وخرجت من اوضتها...نزلت تحت عشان تخرج....
ولكن🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄اللي حصل غير متوقع🔥🔥🙈🙈
.................

أنتقامحيث تعيش القصص. اكتشف الآن