-النفس الأمارة بالسوء وطرق التخلص منها🚶🏾♀️
- النفس الأمارة:
هى التى لا تأمر إلا بكل سوء
ومن ثم فهي مصدر الشر كله.-النفس دى بقا مش شيطان!!
النفس دى انتَ ،أيوا انت 🐥
-يعني رمضان الشيطان مسلسل وانت سيد أفعالك..!
-يعني انتَ اللى بتعمل الذنب وانت اللى بتمشي ورا هواك وانت اللى بتعصى الله بقوتك وبإرادتك..!!
-النفس الأماره هى التى تأمر صاحبها بالسيئات وارتكاب المعاصى وانتهاك حرمات الله.
قال تعالى "ونفسٍ وما سواها*فألهمها فجورها وتقواها*قد أفلح من زكاها*وقد خاب من دساها".
-فالنفوس تأمر بالسيئات،الا نفسٍ رحمها الله بالعصمة.
-انا بخاطبك انت قبل نفسك!!
عشان لو اردنا النجاة في الدارين فلا يكون ذلك الا بعد محاربة هوى النفس.-طب انا بوقع كتير وبعصيه؛!
-يبقي ترجعله تانى وتالت ورابع💙طب ازاى أقوى نفسي!
-تقوية الصلة بالله .
-العلم النافع من أعظم الاسلحة التى تعين على جهاد النفس ومصدر ذلك "الكتاب والسنة" لأن الله يعلم ما بـ نفسك ويعلم كيف تصلحها "ألا يعلم من خلقَ وهو اللطيف الخبير"
-مصاحبةْ الصالحين وحضور مجالس العلم وسماع محاضرات دينيه والإكثار من قراءة القرآن والاستغفار والصلاة على النبي.
-قال رسول الله "كل الناس يغدو فبائع نفسه فمعتقها او موبقها "
فـ بلاش نضعف قدام شوية ذنوب هتكون هى مهلكنا في الآخرة !!-قال رسول الله"الإحسان أن تعبد الله كأنك تراه،فإن لم تكن تراه فإنه يراك"
-انت لو ركزت في أن الله لا يغيب ابدا،والله ثم والله لن تعصهِ أبدا!!
الله في كل مكان أنتَ فيه!!
كيف لك ان لا تخشاه.-قال تعالى "وأما من خاف مقام ربه ونهى النفس عن الهوى
فإن الجنة هىَ المأوى"💛.
جزاء صبرك ومجاهدتك لهوى نفسك!!
جزاءة الجنةة .
ياا الله بقأ أنا عشان صبرت على هوى نفسى في لحظة ضعفي هأجزى بالجنة!!
والله أن الله جميل،جميل جدا وربي،كون انك تعصم نفسك في لحظة وتجازى بجنات عرضها السماوات والارض!!
فاى كرم هذا..!!
-الجنة خلوة جدا يا شباب وربي جميلة جدا،ولو عصمت نفسك وشهوتك للحظة فأنتَ هتجازى بيها💛#اشغل_نفسك_بالطاعات
#مذكره التزامي ❤️
#اسراء محمد_صل على من بكي شوقا لرؤيتنا 🥺❤️
أنت تقرأ
مذكره ( يوميات)التزامي
General Fictionالحياه قصيره جدا تفتكر/ي انك هتعيش/ي لكمان ساعه ولا القدر بيد القدير وحده كافح /ي من أجل وصولك الي الذي فرضه الله عليك/ي كمسلمه أو مسلم هبدأ معاكم خطوات التزامي ❤️❤️