البارت ٨

55 18 1
                                    

( الحلقه الثامنه )
.
.
عندما سمعت حديث الرجلين وعرفت محتوى ال cd
شعرت بالخوف والشفقة على اولئك الشباب الذين يروحون ضحية اولئك المجرمين ..
والبيوت التى تهدم والجرآئم التى ترتكب نتيجة هذه المخدرات التي تذهب العقل !!
نتيجة المخدرات ممكن ان تجد طفلا من اطفال الشوارع ضحية لحماقة مدمن

كالطفل الذي رأته ياسمين ولم ولن تنساه طوال حياته ..

بكت من أجله بحرقة وشفقة !

هذه المخدرات التى جعلت ابن يطعن امه 25 طعنة وهو تحت تأثير المخدر الذي اذهب عقله وتصبح من أشهر الجرائم .. !!

تلك المخدرات التى تجعل مدمنها يبيع كل ما يملك حتى نفسه من اجل شرائها !!

هذه المخدرات التى تقود الي سوء الخواتيم والعياذ بالله ويبعث يوم القيامة على ما مات عليه !

تذكرت ياسمين كلماتها لوالدتها : انا لو اقدر اغير واكون سبب في القضاء عالناس دى انا مش هتردد لحظة !

والان هو اختبار حقيقي لصدق كلماتها ونيتها ..

دخل الرجلان عليها فادعت النوم .. حتى هزها علي بقسوة قائلا : قومي يا روح امك مهيش لوكندا هنا

يلا يا حلوة اتكلمى ولا القطة كلت لسانك

ياسمين اصرت على الصمت فاقترب منها وصفعها على وجهها بقسوة وقال بعصبية : متتكلمى يا بت والا وديني وعبادتى لاكون مشرحك حتت

ياسمين .. سوف تحكي لكم بلسانها ما حدث لها :

" حسيت لما لطمني على وشي كأن عنيا اتخلعت من مكانها ودماغي لفت بيا .. ايه الراجل ده ايديه مرزبة .. بس معرفش ايه اللي خلاني اصر على السكوت .. بس اللي اعرفه انى لا يمكن اتكلم .. لا يمكن ادلهم على مكان ال cd .. ممكن تقولوا عليا مجنونة غبية .. اتكلمى وخلصي نفسك .. بس انا مقدرتش اتكلم .. مقدرتش اكون سبب في ضياع الشباب دول .. لو مت بعد ما اديهم ال cd ده هقول لربنا ايه .. هقوله انى كنت سبب ضياع ودمار شباب كتير عشان انانيتى وخوفي ويجوا يتعلقوا في رقبتي يوم القيامة !!
برضو معرفش جاتني الشجاعة دي ازاي بس انا طول عمري عنيدة ولو حطيت حاجة في دماغي مستحيل حد يوقفني وياما وقعت في مشاكل بسبب عنادي .. بس اللي متأكدة منه انه المرادي انا صح ومش هتنازل .. ومش هتكلم ويعملوا اللي يعملوه ...
حسيت بضربات شديدة على وجهي لحد ما حسيت بنار مشعللة فيه وشعرت بقطرات الدم تتساقط على وجهي ومن انفي .. بكيت بصمت من الالم .. ولكن مهما عملوا مش هتكلم ..

طول عمري كنت بشوف الاستشهادين في فلسطين اللي بيفجروا نفسهم ويضحوا بحياتهم عشان بلدهم وعشان اهلهم يعيشوا حياة هنية ويتحرروا من ذل اليهود ..

كان حلمي اروح فلسطين وانضم لكتائب القسام واشارك في تحرير قدسنا لاني نفسي اموت شهيدة خاصة لما بدأت التزم واعرف جزاء الشهيد عند الله ..
لما كنت بقول كده كان اصحابي بيتريقوا عليا ويقولولي عيشي عيشة اهلك يا ماما !
بس انا عمري ما فقدت الامل اني اقدم حاجة عظيمة لدينى ولوطني واموت شهيدة فداهم !
يمكن ده الله خلاني اسكت واصر على عدم الكلام ..

مشاكل مافياحيث تعيش القصص. اكتشف الآن