ذهب الچوكر إلى مكتبه بشموخ وكان يجلس جميع الفريق يتابعون البحث عن القضيه دخل عليهم بهيبته العظيمه وجلس على مكتبه وبجانبه أخيه مراد ملقب بلنمر وكانوا مندمجين فى بحث عن قضيه مهران العاصمى ثم نظر مراد لعدى وظلوا يتكلموا فى اخبار مهمه فى القضيه....وظل عدى يتكلم فى خطه ليجعل مهران ينزل مصر حتى يتقربوا منه...
"الچوكر"بجديه: كده بقى مفضلش غير إننا نحاصر بيته ونعمل قلق هناك لأن عيله مهران نقطه ضعفه ولاده ومراته وعلشان كده هنتنقر على إننا حراميه أو عصابه بتتحداه وساعتها هينزل...
"مراد": ايوه بس لما ينزل هيبقى عايز يعرف مين كده وساعتها هيعرف انت والخطه كلها هتفشل....
"الچوكر"بثقه: سيبها على ربنا وهتشوف...كده تقدروا تجهزوا علشان هيتم إنهارده بليل الساعه 12 الكل يجهز...
الجميع بصوت واحد وبتحيه عسكريه: تماااام يافندددم....
ذهب الجميع وظل الجوكر يبتسم بشرود وكان يقف مراد أخيه الصغير ويظهر عليه القلق فنظر له الچوكر بأبتسامه حنونه وفتح ذراعيه له ثم ذهب مراد بحضنه سريعا ويضمه بقوه...
"الچوكر"بأبتسامه: مالك ياض أنشف كده معندناش رجاله بتخاف...
"مراد هوالنمر"ويضمه بقوه: انت عارف أنى مش بخاف من حد انا خايف تروح منى زى بابا زمان كان ماسك قضيه مهران واتقتل وكان قدام عينك وبعدها قررت انت تنتقم وتكون ظابط ذى بابا وتجيب حقه كفايه انك ربتنى لما بابا مات انت كمان عايز تسبنى ذيه وأنا أعمل ايه بعديكوا انتوا سندى ولما هو مات بقيت انت ابويا واخويا وسندى علشان خاطرى متسبنيش لوحدى مش عايز اكون لوحدى انا بحبك اوى....
"الچوكر"بدموع خائنه: وانا كمان بحبك...عمرى ما هسيبك انت ابنى قبل ما تكون اخويا واخويا قبل ما تكون صاحبى وصاحبى قبل ما تكون واحد من رجالتى واقف فى ضهرى انت كل حاجه فى حياتى عمرى ما هسيبك وحق ابونا هنجيبه...يالا يا بطل أجهز...
قام مراد ويمسح دموعه حتى لا يراه أحد وأبتسم لچوكر وذهب قام الچوكر ودخل الشرفه ويأخذ نفسه عميقأ ويخرجه مره واحده بكل ألم كأن يخرج جميع هموم من على كتفيه وينظر للسماء وكأنه يطلب الصبر...
افاق من شروده حتى أحس بيد تحضنه من ظهره لف چوكر بشموخ فنظر الفتاه التى تجنه جنون العالم ثم أبتسم لها وحضنها...
"الچوكر": حبيبتى بتعملى ايه هنا...
"ألڤا"بغضب: ياسلام يعنى مش عايزنى اجى...
"الچوكر": مش قصدى ياروحى...طب قوليلى جايه ليه...
"ألڤا": أنيل فى حد بيقول كده...يابنى حس بقى يحس بيك ربنا...
"الچوكر"بضحك: خلاص خلاص تعالى نروح نأكل فى اى مطعم حلو كده زيك ياقمر انت.. يالا...
مسك يدها وذهبوا خارج مبنى المخابرات...
______________________________
فى محل عجيب جميعه أعشاب ويوجد ناس تشترى ما يحتاجونه وكانت تقف تعطى الحسابات لهم وتركز فى الطلبات و البضاعه...
حتى دخل رجل بشموخ جسده رياضى وعيونه كمثل عيون البحر بجميع أمواجها ثم ابتسم ونظر لها التى تعطى له ظهرها وتتكلم مع صاحب البضاعه بكل ثقه ثم ذهب إليها بخفه حتى لا تعرف أنه هو....
"ڤارين": بص عايزه كمان أتنين شوال غير دول وكمان فى حاجات ناقصه فى المخزن هتدخل وهيقولك عم عبده ايه إلى ناقص جوه تمام وتجبهملى بكره زى انهارده كده تمام مش عايزه حاجه نقصه أرجوك ده فى ناس من بره بيطلبوه الحاجات ديه حاول تعلالى بدرى عن انهارده وبكره نتفق فى الفلوس تمام ياعم صالح...
"صالح": هتلاقينى موجود قبل ماتيجى كمان ده انتى الغاليه والله ما فى ناس ذيك كده...
"ڤارين": ربنا يبارك فى عمرك يارب خد دول وبكره نتفق على كل الحسابات تمام...
"صالح": لاء لاء يابنتى جمايلك مغرقانى الحمدلله...
"ڤارين": مفيش الكلام ده خد دول واسمع كلامى ياعم صالح وانت عارف انك عزيز عليا قد ايه ده انت إلى وقفت جنبى وخليتنى أفتح المحل ده لما كان عامل زى خرابه وانا وانت الى وقفناه على رجله بفضل ربنا طبعا ثم دعواتك ليا و واقفك جنبى بجد انت إلى جمايلك مغرقانى اسمع منى وخد دول انت تعبت معايا اوى ويالا بقى روح لبنتك تلاقيها مستنياك ما انت بتروحلها مره فى الشهر يالا بقى...واد ياعمرو تعالى شيل البضاعه ودخلها جوه فى المخزن...
جاء عمرو يأخذ البضاعه وذهب...
"صالح": ربنا يكرمك يابنتى مش عارف اقولك ايه لما بروح ابنتى قلبى بيتقطع عليها وعلى منظرها والدكاتره بيقولوا بتتحسن مع انى مش شايف كده شعرها لسه مطلعش تانى لخايت دلوقت طلما بقت بخير...
"ڤارين"پابتسامه حنونه: ما هو انت عارف فضلها كام جلسه وتخلص وعلى خير إن شاء الله وبعدين لسه شعرها هيطلع وهيبقى احلى من الأول بس انت أصبر وأدعى إن الله مع الصابرين...
"صالح": ونعمه بالله يابنتى...
"ڤارين": ابقى سلملى عليها وا...اااااه
صرخت ڤارين عندما وجدت نفسها فى الهواء وتدور علمت أنه...ظل يضحك عم صالح على هذا الولد ظل يدور بها وهى تلعنه وتضربه وتترجاه أن ينزلها وقف بها وينهج ثم نزلها...
"ڤارين": انت هتفضل طول عمرك كده خضتنى ياحيوان...
"صالح": الله يجاذى شيطانك ياسيف بيه كل مره بتموتها من الرعب بسببك...
"سيف"بضحك: اعمل ايه كل مره اعمل فيها كده ومبتتعلمش...هتتعلمى امتى..
"ڤارين"بغيظ: اما تبقى بنى أدم...
"سيف"بضحك: ماشى ياڤارو مقبوله منك...
"صالح": أستاذن انا بقى...
"سيف": أذا حضرت الشياطين تذهب الملائكه ولا ايه ياعم صالح...
"صالح": لاء يابنى مش قصدى انت عارف انهارده زياره ابنتى وعايز الحق اشوفها...
"سيف": وانت عارف انى بهزر معاك وربنا يشفيها يارب وتفرح بولادها...
"صالح"بضحك: ديه لسه صغيره ماجبتش 16سنه...
"سيف": يديك طول العمر وتشوفهم يارب..
"صالح": يارب...سلام عليكم...
"سيف.ڤارين": وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته....
ثم نظر لها سيف بأبتسامه عريضه نظرت له بغيظ...
"سيف": ايه عملت ايه انا ..
"ڤارين"بغيظ: مبتكبرش انت ابدا...
"سيف"برفع حواجبه ليغيظها: لاء...
"ڤارين": بقالك قد ايه مشفتكش...
"سيف"ويحضنها من ظهرها: وانتى عارفه انى مشغول اووى اليومين دول وداخل على قضيه بنت الذينه...
"ڤارين":ربنا معاك ياحبيبى...
"سيف": أمين يارب...اومال عدلى العداديل عامل ايه...
"ڤارين": أهو ده بقى بذات تعبنى...
"سيف"بضحك: ليه بس ده الراجل غلبان ومبيعملش حاجه...
"ڤارين": انت عارف بيحب شغله قد ايه ومركز فيه بقاله كام يوم وبيجيلى تعبان...وبينسى ياخد الدواء وبقالى فتره بتحايل عليه يعمل علاجات طبيعيه مش راضى ومش موافق على العمليات اعمل ايه انا بقى...
"سيف": سيبى الموضوع ده عليا ما تخديش فى بالك ياڤارو...انا همشى انا بقى وأعدى عليكوا بليل... سلام...
"ڤارين": باى ياحبيبى خلى بالك من نفسك...
وذهب سيف وظلت تركز فى عملها...
_______________________________
وجاء الليل عند فيلا مهران العاصمى كان الچوكر ورجالته بيحاوته حوالين الفيلا وعملوا دوشه علشان الى جوه يحس وفعلا فى غرف من غرف الفيلا فتح نور غرفه فاعلموا أن الخطه تمشى كما يريد الچوكر فأبتسم ونظر لرجالته ضربوا نار فى الهواء حتى كانوا فى الفيلا أطلقوا صراخ عالى ثم نظر لهم أن يقتحموا المنزل ولا أحد يأذى أى إنسان فى الداخل وبالفعل دخلوا رجاله الچوكر ويخبون وجههم وكذلك الچوكر فكان إمرأة وفتاه وشاب بلداخل فى غرفه الضيوف وكان الشاب يحضنهم يريد يحميهم فأبتسم الچوكر على هذا الموقف فيتذكر نفسه ثم أعطى لهم إشاره وكان رجالته يحطمون بيت مهران على أنهم يبحثون على شئ فانظروا له بتمثيل وقالوا..
:ملقناش المطلوبه ياكبير...
فأبتسم الچوكر وتقدم ببطء مخيف وجذاب من أهل مهران الذين يجلسون ويضمون بعضهم برعب فأقترب من الشاب أمام وجهه وبصوت مخيف وكان الشاب يتصنع القوه.....
"الچوكر"بصوت مخيف: قول لمهران إن احنا عايزينه هنا ولو مجاش خلال أسبوعين يترحم عليكوا....
فنظر الشاب له ومازل يتصنع القوه ويضم أخته وأمه فى حضنه ما جعل الچوكر يفتخر به فذهب الچوكر بخطواته المخيفه وخلفه رجالته...
_____________________
كانت تجلس مع أبيها وسيف وكان يتكلم معهم بكل حماس وكان ينظر له عدلى بفخر وهى تبتسم له وكان يجلسون فى حديقه مع هدوء الليل ويشربون حساء ساخن مع برود الجو كان المنظر هادئ وجميل...
"سيف"بحماس: وتعرفوا بقى لو دخلت القضيه دى بلنسبالى فرصه كبيره لأنى هكبر وساعتها أسمى هيتكتب فى أوائل الظباط إلى هيختاروهم فى مهمات الصعبه وكمان هبدأ اشتغل فى مخابرات طبعا بعد تدريبات صعب ياااه كان حلمى وأهو بيبدتى...
"عدلى": الحمدلله ربنا مش بينسى عبده ابدا وخلى بالك من نفسك انا اه مخلفتش ولد لكن انت اكتر من ابنى وسندى وياريت تخلى بالك من نفسك كل ما بتروح من هنا قلبى بيروح معاك ببقى مش عارف انا براحه بال غير لما بشوفك قدام عينى....
"سيف": انا بعتبرك اكتر من ابويا بعد ما مات انت إلى ربتنى وكبرتنى وعلمتنى...متخفش ربنا معايا ويارب ميحرمناش منك...
وقبل يده فنظر له عدلى بفخر له نظرت لهم ڤارين بأبتسامه حنونه ودموع خائنه على وجهها...
"ڤارين": احم احم....نحن هنا على فكره...من الواضح أنكوا نسيتونى على فكره...
عدلى بفتح ذراعيه وذهبت لحضنه وكان فى حضنه سيف أيضا...
"عدلى"ويقبل رأسها: عمرى ما أنساكى ده أنتى بنتى حته من أمك ومنى أمك إلى عمر ما الحب نساها ولا قلبى ما بالك بقى بحته منها عايزانى أنساكى ازاى....بحبك ياحته من عمرى...
قبل رأسها مره ثانيا ونظر لسماء بأبتسامه خفيفه ودموع تملئ عينيه...
_______________________
بقلم/داليدا الصوفى 🍁🖤
أنت تقرأ
ڤارين العدي*°°*
غموض / إثارةتعالج الإنسان بالأعشاب الطبيعية والنباتات الطبية وتحب النباتات....يحب السلاح والمواجهة يعشق التحدى فعشق فتاه لم تفتح قلبها له وتتظاهر بأنها تكره فيتألم بشده... فهل القدر سيجمعهم لبعض بعد هذه المواجع والألم😔... بقلم داليدا الصوفى 🍁 روايه جديده وبشك...