Rasa Syukur?? ❤️

21 4 12
                                    

Ramai yang mendapat nikmat Allah yang berlipat Kali Ganda Allah swt telah kurniakan.Tapi bersyukur kah mereka??

Mereka sering berlumba-lumba untuk menunjukkan kepintaran,kebolehan,kekayaan dan kecantikan.

Indahnya Allah kerana selalu mengampuni setiap dosa kita.Dosa kecil mahupun dosa besar.

Bila kita ditimpahi ujian yang berat,kita terus mengeluh.Padahal ujian tu sebenarnya kecil je.Jadi kita kenalah ingat yang,,

"Allah swt tidak akan pernah sesekali pun memberi ujian yang melebihi batas hamba-hambanya"

Dalam setiap berkat yang diberi.Adakah kita mengucapkan syukur??

Contoh ujian ringan yang kita sangka berat dimata dan dihati tapi sebenarnya ujian tu ringan sebenarnya.

Seseorang tu mengalami muka breakout akibat ketidaksabaranmya sendiri.Dah macam-macam usaha Dia Cuba lakukan untuk menghilang jerawat yang memenuhi ruangan muka..Dah try first product,tak sesuai dengan condition muka so tukar pula dengan yang baru.Tapi tak tunggu dulu 1-2 minggu sebelum guna skincare baru. That's why skin barrier jadi rosak.

Puncanya?

*Kurang kesabaran
*Takut dengan hinaan sekeliling
*Lebih risaukan tanggapan manusia berbanding Allah
*Boros Tanpa henti
*Menangis kerana manusia,banyak fikirkan Hal duniawi.
*Utamakan Glow up,lupa yang kita hidup untuk akhirat bukannya Dunia.

Ni contoh yang paling ringan sis ambil ikhtibar.

Tak semua orang sempurna dari segi personaliti,badan atau rupa.
Jangan sesekali menghina rupa atau body shaming seseorang.
Dia ciptaan Tuhan.
Kalau menghina,sama je dengan menghina ciptaan Tuhan.
Support keadaan dia,jangan mention apa-apa yang buat dia feel down.

In this case,,benda ni boleh buat orang mentally insecure.Without him/her realizing that they're slowly build an anxiety dalam diri.

Firstly,if you really risaukan condition diri dia.Suggest dia buat patch test dulu sebelum guna skincare baru or tell her to find a dermatologist doctor to help her.

"Muka dia makin teruk ar"

"Dia kan tak pandai jaga muka,muka tiram"

"Dulu berlagak cantik,tengoklah sekarang,kusam.."

"Terlampau over mencantikkan diri,tu lah padahnya"

Semua ayat ni menikam dada dia,sesak untuk bernafas.
Hari-hari tunduk.
Hari-hari suara makin mengecil.
Hari-hari rasa nak mati.

Walau macam mana sekalipun,manusia akan tetap mengecewakan korang tak kira apapun.Walau secantik bidadari,sekaya raja,sepintar Harvard.

Pernah tak Allah kecewakan korang?

Allah bagi penyelesaian dalam setiap keadaan korang lalui lagi adalah.

Bersyukur kalau Allah bagi ujian.Maksudnya Allah ingat kita lagi.Kalau Allah biarkan kita lalai,maka jahanam lah kita diakhirat.

Manusia akan sentiasa lihat Dari sudut negatif..Positif akan selalu dibuang dari pemikiran.

Kenapa nak overthinking sangat dengan apa yang mereka katakan dihadapan mahupun belakang??

Dunia ni sementara kot.
Diorang tu cuma ujian yang Allah hantar untuk kita ditempuhi.
Diorang tak bagi kita gaji.
Diorang tak happykan kita.
Diorang tak beli beras kita.
And obviously, diorang bukannya malaikat untuk mencatit kesempurnaan kita..

Usaha,tawakal Dan kesabaran menghadapi orang yang level mind thinking rendah.

Kalau diorang rasa tercabar,terus nak update status.Astu main sindir-sindir.Mengumpat pulak tu.Semua bende nak mention.Total toxic punya level.

Low level,rendah fikiran.
Diorang cuma tambah dosa untuk akhirat,pahala pula tambah kat korang.Jadi bersyukur lah.

Takpe hodoh,Takpe gemuk.
Semua tu dugaan.
Kita usaha,kita pasti dapat apa yang kita nak.

Dengan izin Allah.InshaAllah..

Tu baru ujian ringan.

Belum yang berat.

Next time kita mention ujian berat.

Simpan ni dalam hati.
Maafkan diorang yang menyakiti hati korang sebab korang tak rugi apapun.
Diorang yang rugi.

Kalau ada salah seorang yang sedang menghadapi masalah sebegini,,ingat yang semua ada kesilapan,kita semua tak sempurna,semuanya ada keinginan diri.Tak salah pun.Itupun salah satu pengalaman hidup.

But after this,, don't make the same mistakes..Good luck to you tau,,letak dalam hati you yang 'lantak diorang lah nak kata apa,,bukan kacau duit aku pun' ,,Macam tu~

Diorang tak penting,parent and family you yang penting.

Diorang yang akan sentiasa disisi you,bukan talam dua muka plus level toxic.Peduli apa kata dia,kalau tak matang,macam tu lah.Hidup sendiri tak tenteram,kacau hidup orang.

Kalau nak luahkan,luahkan je...Elly paham sangatt(◕ᴗ◕✿)✧

Korang cantik apa adanya,jangan buat diri rasa dipijak.

Bersyukur dengan setiap kurniaan Dan pemberian Allah.








Dear Allah,please hear me outWhere stories live. Discover now