Nabi ii❤

30 18 1
                                    

25 Nabi yang dikenali:

Nabi Adam As💙

Nabi Idris As💛

Nabi Nuh As💚

Nabi Hud As💛

Nabi Saleh As💜

Nabi Ibrahim As💙

Nabi Luth As💚

Nabi Ismail💛

Nabi Ishak💜

Nabi Yaqub💙

Nabi Yusuf💚

Nabi Ayub💛

Nabi Syuaib💜

Nabi Musa As💙

Nabi Harun💚

Nabi Dzulkifli As💛

Nabi Daud💜

Nabi Sulaiman As💙

Nabi Ilyas As💚

Nabi Ilyasa💛

Nabi Yunus💜

Nabi Zakariya💙

Nabi Yahya💚

Nabi Isa As💛

Nabi Muhammad SAW💜

💛💜💚💙

Ulul Azmi adalah gelaran yang diberikan kepada para rasul yang memiliki kedudukan tinggi/istimewa kerana ketabahan dan kesabaran yang luar biasa, dalam menyebarkan agama Islam.

Di antara 25 rasul, terdapat 5 orang rasul yang mendapatkan gelaran Ulul Azmi. Ulul Azmi adalah gelaran yang diberikan kepada rasul Allah yang memiliki ketabahan yang luar biasa dalam menyampaikan risalahnya.

Sebab diberi gelaran Ulul Azmi

🕔Mendapat pengiktirafan Allah s.w.t.

🕝Memiliki kesabaran yang tinggi semasa berdakwah

🕠Sentiasa memohon kepada Allah s.w.t. supaya kaum mereka tidak diturunkan azab

🕑Sentiasa berdoa kepada Allah s.w.t. supaya memberi hidayah kepada kaum mereka

🕗Memiliki keazaman yang tinggi semasa berdakwah

5 Rasul Ulul Azmi dan Mukjizatnya

Mukjizat Rasul Ulul Azmi:

1. Nabi Muhammad SAW

Mukjizat yang diberikan kepada Nabi Muhammad SAW adalah peristiwa Isra Miraj. Selain itu Nabi Muhammad juga diberikan keistimewaan berupa kitab suci Al Quran.

Al Quran dijadikan pedoman hidup manusia di dunia.

2. Nabi Isa AS

Mukjizat Nabi Isa adalah dapat menghidupkan yang mati dengan izin Allah SWT. Selain itu, Nabi Isa dapat berbicara saat baru berumur beberapa jam.

Nabi Isa dengan lancar mengenalkan dirinya pada masyarakat. Mukjizat tersebut untuk melindungi ibunya, Siti Maryam, dari fitnah lingkungan sekitar, bahwa Siti Maryam melahirkan Nabi Isa AS tanpa ayah.

قَالَ اِنِّيْ عَبْدُ اللّٰهِ ۗاٰتٰنِيَ الْكِتٰبَ وَجَعَلَنِيْ نَبِيًّا ۙ - ٣٠

"Dia (Isa) berkata, "Sesungguhnya aku hamba Allah, Dia memberiku Kitab (Injil) dan Dia menjadikan aku seorang Nabi." (QS Maryam ayat 30).

3. Nabi Musa AS

Mukjizat Nabi Musa AS adalah tongkat yang dapat berubah menjadi ular. Tongkat Nabi Musa dapat membelah Laut Merah sehingga dapat diseberangi.

4. Nabi Ibrahim AS

Mukjizat Nabi Ibrahim AS adalah tidak hangus terbakar api. Saat itu, Nabi Ibrahim dilemparkan ke dalam kobaran api oleh Raja Namrub.

Namun panas api itu menjadi dingin dengan izin Allah SWT.

5. Nabi Nuh AS

Nabi Nuh AS adalah rasul ulul azmi mendapat mukjizat yakni membuat perahu besar. Perintah membuat perahu besar itu dari Allah SWT.

Perahu Nabi Nuh dapat dinaiki makhluk beriman dan menyelamatkan dari banjir besar.

✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️

Dear Allah,please hear me outWhere stories live. Discover now