× 31 ×

262 55 169
                                    

"Dah kenapa anak appa muka muram ni?" Appa melabuhkan punggung di sebelah aku, di bangku taman bunga ros omma yang memang menjadi tempat lepak aku dulu, kini dan selamanya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Dah kenapa anak appa muka muram ni?" Appa melabuhkan punggung di sebelah aku, di bangku taman bunga ros omma yang memang menjadi tempat lepak aku dulu, kini dan selamanya.

Hanya satu keluhan keluar dari mulut aku, telefon di tangan masih lagi dibelek-belek sedari tadi. Paparan skrin telefon itu dipandang lesu, aku masih lagi menunggu mesej daripada Yoshi.

Satu mesej aku tidak dibalas langsung olehnya, seen pun tak. Kenapa? Apa yang terjadi sebenarnya?

"Sebenarnya...Jangmi tunggu Yoshi contact dengan Jangmi eh?" telah appa, dia meminum air oren yang dibawanya dari tadi lagi. Diteguknya beberapa kali.

Cuaca panas lit lit macam ni memang sedap sungguh minum air oren mmm

Aku sekadar mengangguk sebelum aku teringat sesuatu.

"Appa tak tahu ke apa yang jadi dengan Yoshi? Appa kan still majikan dia, mestilah dia ada bagitahu apa-apa kan?"  Aku pegang tangan appa lalu digoyang kuat-kuat, aku pasti yang appa tahu sebab kehilangan Yoshi secara tiba-tiba ni.

"Eh, janganlah goyang-goyang macam tu! Tumpah nanti air appa ni," kata appa lalu menyambung minum dengan tenang.

Aku berpeluk tubuh, orang tengah serius boleh pula dia pasang muka relaks tak bertempat. Risau tahu tak?

"Apa yang appa tahu, dia balik Jepun. Tu je," sambung appa. Air oren tadi pun sudah selamat masuk melalui esofagus terus ke dalam perut appa untuk dicernakan selebihnya.

"Tu je?"

"Haa, tu je," kata appa lagi. Dia berdehem seketika sebelum menyambung kata-kata. "Dia cuma kata dia ada kecemasan, jadi dia terpaksa balik ke Jepun." Appa pegang bahu aku sebelum menatap wajah aku.

"Jangmi tak perlulah risau ya? Appa yakin dia takkan saja-saja je nak pergi macam tu. Dia akan balik semula jumpa dengan Jangmi, yang penting Jangmi percaya dan yakin, okay?" kata appa, cuba menenangkan hati aku yang memang dah beberapa hari gusar dengan kehilangan Yoshi ni.

Aku sekadar mengangguk perlahan. Percaya dan yakin.

Aku percaya yang Yoshi akan kembali semula pada aku nanti. Aku cuma kena bersabar je sekarang ni.

Yoshi, cepatlah balik.

-----

"Lah, kau ni pun tak perlulah risau! Lagipun Yoshi yang minta aku jagakan kau sementara dia takde ni," kata Jihoon buat kali ke-14. Tangannya laju memusing strereng kereta, kejap ke kiri kejap ke kanan. Matanya melilau memerhatikan jalan raya.

"Awak memang tak tahu ke sebab apa Yoshi balik Jepun?" tanya aku, serba-salah pula aku nak tanya sebab dah banyak kali aku tanya Jihoon ni.

Tapi tulah, setiap persoalan aku tu tak terjawab pun. Alih-alih si Jihoon ni jawab dengan jawapan yang sama je.

• sushi • kanemoto yoshinoriWhere stories live. Discover now