•• ••
“ w..what ?”Aurabelle hampir saja tidak percaya dengan apa yang Zack katakan sebentar tadi. Namun Zack hanya dengan riak muka tidak bersalah.
“ why would he do that ?” Bentak Aurabelle. Dia faham kalau Asher ingin melindunginya, tapi kalau sampai membunub concubines , dia tidak boleh biarkan perkara itu jadi.
Those girls aren't his playthings.
Aurabelle mencebik,
“ hanya sebab dia ada kuasa. Ish ! Tak boleh macam tu ! I'll just go and make a good friends with them !” gumam Aurabelle. Gadis itu kembali mengarahkan langkah kakinya untuk menuju ke ruang utama Aurora Palace.Sebaik saja langkah kakinya tiba di ruang utama itu, barulah dia tersedar yang dia sudahpun terlanjur melangkah—
Kini kesemua gadis-gadis itu sedang memandang arahnya—
“ urm .. hi ?” Aurabelle bersuara dahulu.
Para gadis itu saling berpandangan sebelum mereka semua melangkah ke arah Aurabelle.
“ jadi , dialah manusia yang disayangi oleh tuanku ?” salah seorang daripada gadis itu bersuara seraya melipatkan tangannya ke dada.
“ Hmm rasanya ..”
“ I heard, Her highness Aesha already met her tho ?”
“ she doesn't fit as the rumors says ..”
“ right. Dia nampak biasa saja pun kan ?”
“ and what is this stink— ah I forgot. She's a human.”
“ pftt to think that a human dare standing here—”
Aurabelle hanya diam mendengar cacian daripada para gadis itu, entah kenapa, dia seakan-akan tidak mempunyai keberanian untuk bersuara.
“ Korang ! Cukuplah tu !” kali ini tiba-tiba satu suara mencelah. Dan apabila Aurabelle mendongak—
Dia bertemu dengan sepasang mata berwarna hijau milik seorang gadis dihadapannya, dan gadis ini nampak muda berbanding yang lain—
Gadis itu segera ke arah Aurabelle lalu dia mendepakan tangannya, seakan-akan menghalang para gadis yang lain dari terus saja menghina gadis itu.
“ kita semua tak patut bergaduh tahu !” gadis itu menambah. “ His Highness wouldn't be happy to see us like this !”
Para gadis itu saling berpandangan , mereka akhirnya menunduk.
“ Maafkan kami , we shouldn't treat you like that.” salah seorang daripada gadis yang menghina Aurabelle tadi bersuara.
Aurabelle menjongket kening ,
Eh semudah itu ?
Kini gadis itu tadi pusing memandang Aurabelle. Dia tersengih lebar pada Aurabelle,
“ awak janganlah risau okay ? Diorang semua tak jahat. Diorang takkan buli awak.” ujar gadis itu. Dia menghulurkan tangan , “ Saya Yurianne. You can call me Anne !”
Aurabelle mengangguk , huluran tangan Anne segera disambut.
“ Aurabelle. Panggil saja Aura.”“ okey Aura !” Anne tersenyum lebar. Dia mencapai tangan Aurabelle “ jomlah saya ajak awak jenjalan sekejap.” ujar Anne.
Aurabelle yang tidak sempat berkata apa-apa hanya menurut. Anna membawa gadis itu untuk ke arah beranda di tingkat dua Aurora palace.
“ saya dah lama tau ingin berjumpa dengan awak, Aura. Tapi , sebagai concubines kami tak boleh menjejakkan kaki ke Scarlet Palace tanpa jemputan daripada tuanku.”
“ ah. Really .. that's a shame .. we would be a good friend ..”
“ saya tahu, kan ?!” Anna tersenyum gembira. “ mesti seronok bertukar cerita dengan awak , terutama pasal dunia manusia. Dalam istana dulu , saya hanya dengar pasal dunia manusia saja, tapi tak pernah dapat ke sana.”
“ istana ? Are you also a princess before this ..?"
Anna mengangguk. Kemudian kepalanya ditundukkan.
“ haritu lah. Tapi kerajaan saya dah musnah.”
Aurabelle terkesima,
“ a..apa ?”“ His Majesty yang musnahkan kerajaan saya.”
Aurabelle bertambah terkejut. Asher yang musnahkan kerajaan gadis itu ?
“ tapi awak still jadi concubines dia ?”Anna mengangguk.
“ because I love him.”Kali ini Aurabelle betul-betul kehilangan kata-kata. Dia hampir saja tidak percaya dengan apa yang baru saja dia dengar.
Jatuh cinta pada orang yang musnahkan kerajaan ?
Dunia ini sememangnya pelik.
“ Aura mesti rasa pelik kan ?” soal Anna. Dia ketawa kecil pula , “ saya pun tak faham dengan perasaan ini. Tapi yang pasti .. his highness are the only one who can make me felt like this. Lagipun, bukan salah tuanku baginda musnahkan kerajaan saya.”
“ ianya salah ayah saya. Dia yang cabar Tuanku Asher. Tulah. Padan muka dia. Saya yang bunuh dia. Sebab dia nak gunakan cara kotor untuk kalahkan Tuanku asher.”
Aurabelle terlopong.
“ a..awak bunuh ayah a..awak ?”
Anna mengangguk dengan riak muka polos di wajahnya. “ he told me not to spare people who cheats. So I only use what he thought me.”
Aurabelle masih lagi terkaku,
“ I'm glad I did it tho ! Kalau saya tak buat macam tu, saya takkan boleh berdiri di sini pada hari ini. Dan tak mungkin jadi concubines Asher.”
“ B..but how could you ? That was your father and kingdom .. and Asher don't even give attention to you ..”
Entah kenapa, Aurabelle pula rasa bersalah bila bercakap dengan Anna. Dengan cara Asher yang mengabaikan Anna, dan semua yang gadis itu sanggup lakukan semata-mata untuk Asher ..
“ I don't regret it.” ujar Anna. “ asalkan saya dapat bersama dengan his Majesty. ”
“ lagipun , bukankah awak pun macam tu, Aura ?”
“ Maksud a..awak ?”
“ awak pun sanggup lupakan niat untuk kembali ke dunia awak untuk cinta tuanku kan ? Even if it just temporarily ..”
Aurabelle menjongket kening, Temporarily.
“ temporarily ? Hah , Anna saya tak faham.”
Anna pusing memandang Aurabelle, satu senyuman diberi pada gadis itu.
Dan senyuman itu .. tampak seakan-akan dia mengasihani Aurabelle.
“ because I also once been in your place. In fact, everyone in here been. To be loved and cherished by his Highness ..”
“ but not for so long ..”
“ he will abandon you soon and leave you here, in an unwanted Harem , just like us.”
•• ••
tbc
jangan lupa votement tauuu ❤️
borahaee 💜
YOU ARE READING
Devil's 𝑩𝒆𝒍𝒍𝒆 𝐈𝐈 : 𝑇𝑟𝑢𝑡ℎ 𝑈𝑛𝑡𝑜𝑙𝑑
Viễn tưởng[ Sequel to Devil's Belle ] Bersama dengan dia, umpama berada dalam sebuah mimpi indah yang tidak berpenghujung, semuanya indah di mata, tanpa satu pun cacat celah. But they say, dream only dream. The reality will soon caught off. what if all of th...