1🥀

264 7 6
                                    

   Part: 1🥀
بقلم:  هدير سيد🌼♥
______________________
حًبًکْ أجّمًلَ حًقُيَقُةّ عٌيَشُتٌهّآ♥

في إحدي الشوارع الشعبيه التي تتميز بالهدوء تخرج منها فتاة  متواضعه، محترمة يحبها كل من يراها تتصف بالبساطه ف ملابسها وترتدي حجاباً يزيدها جمالاً فوق جمالها لتصبح مثل الملائكة وهذة الفتاة تسمي ''نور''.
نور/ بنت بسيطه جدا بتحب عيلتها واصدقائها  وبتتمنى الخير لكل الناس حتى لو حد ظلمها بتوكل امرو لله ومتفوقة ف دراستها  وبتحاول قدر الإمكان تسعد أهلها.
نور بتحب واحد معاها ف نفس الشارع إلا هى ساكنه فيه  اسمو'' يوسف ''و أكبر منها ب ٥ سنين زيها بالظبط بسيط ومحترم ونور  تبقي صاحبة أختو ''مي'' ويعتبر متربيين مع بعض و مي أكبر من نور  ب سنه واحده.
نور/ لم تكن تراه إلا كأخ صديقتها  فبدأت تُعجب بيه وتفكر فيه  لحد ما قررت انها تتكلم
مع مي وتفاتحها في  الموضوع علشان تتأكد إذا كان فيه حد ف حياتو علشان لو فيه نور متفكرش فيه وبالفعل نور فاتحت مي ف الموضوع وبعد أن قصت عليها .....
مي/ أنا بجد فرحت أوى يا نور من إلا إنتى قولتيه  وهو مفيش حد ف حياتو هو سنجوول ههههه.
نور/  يعنى ادخل بقلب جامد ولا هاخد على قفايا ف الأخر ههههههه.
مي/ لا ي سطا ادخلي بقلب جامد وانا هعمل الا عليا  والفت نظرو ليكى  وانا موافقه انك تكوني مرات أخويا علشان اطلع عنيكى ههههههههههه.
وبالفعل مي  كلمت أخوها ف الموضوع بس مقلتلوش نور معجبه بيك كانت بتلمحلو عليها علشان ياخد بالو منها وللعلم هو كان قرب يخلص الكلية فا مامتو واختو كانو بيكلموه ف الموضوع ده كتير لحد ما نور كلمت مي وحكيتلها.....
كان بيفكر ف نور كتير بعد ما مي حكيتلو عنها  وكان بينتهز أي فرصه علشان يشوفها او حتى يلمحها وكان بيحب احترامها وأدبها جدا.
 
*تسريع للأحداث*
مرت الأيام والشهور والسنين وحبهم بيزيد وتفكيرهم ف بعض مازال مستمر ومي حلقة وصل بينهم  وهو اتخرج وبدأ مشوارو ف تكوين نفسو ونور كانت ف أخر سنة ليها ف كلية ألسُن وقرر انو يفاتح أهلو طبعا أختو السوسه عارفه  كل حاجه ههههه.
وبالفعل قرروا انهم يتقدموا ل نور وأهلها وافقوا واتخطبوا  واتفقوا انهم يتجوزوا بس بعد اما نور تخلص الكلية وتتخرج ووافقو ونور كانت ف قمة السعادة هى ويوسف لأن حلمهم اتحقق  بعد طول انتظار.
يوسف /  أنا هسافر يا نور تبع الشغل لحد اما تخلصي كليتك.
-للعلم يوسف كان محاسب ودي كانت اول مرة  يسافر تبع الشغل من لما اتعين.
نور / بنبرة حزن ظهرت ف كلامها  هو لازم يعنى!
يوسف/ اه مش بأيدي ده تبع الشغل وكمان علشان اكون جمعت فلوس  تنفعنا بعدين.
نور/ ربنا يوفقك وترجع بالسلامه.
جه اليوم إلا يوسف هيسافر فيه ونور كانت عندها محاضرة فا اتفقت مع مي وأحمد جوز مي  انها تقابلهم  بعد ما تخلص محاضرة علشان يوصلوه للمطار.
مي/ طلبت من سائق التاكسي  ان يتوقف حتى تصعد نور إلي التاكسي .
يوسف/  استغرب من وجود نور لأنه كان علي علم إنها عندها محاضرة ،،،، إنتى مش قولتي انك هتبقي مشغوله.......
نور/ قولتلك كده علشان تبقي مفاجئة.
ابتسم يوسف بعد ما كان وجهو يكسوه علامات الحزن انو مش هيشوفها قبل ما يسافر .
وصلو المطار ووقفوا كان بيسلموا عليه ونور دمعت عيناها فلاحظها  يوسف........
يوسف / لا لا انا مش عاوز اشوف العيون الحلوة دى بتبكي  عاوزك تفضلي تضحكي وبعدين انا راجع تاني بإذن الله علشان نكون مع بعض للأبد .
نور / ابتسمت ومسحت دموعها ان شاء الله ترجع بالسلامة.
يوسف / مي خلي بالك من نور !
مي/ دي ف عيوني وهى تغمز ل نور.
نور /  بعد ان كانت تقف بجوار مي ابتعدت عنها بطريقة طفولية ووقفت بجانب يوسف   شوف يا يوسف بتعملي إزاي دي مش ناويالي علي خير  أبداً بزعل طفولي مما جعلهم يضحكون علي طريقتها .
يوسف / لا ي حبيبتي هى متقدرش تعملك حاجه .
نور/ بجد يا يوسف بضحك طفولي.
يوسف / بجد طبعاً.
مي : إي ده إي ده بقي كده تبيعني ف ثانيه دانا أختك .
يوسف / وهو يجذبها إلي حضنه وانا اقدر أبيع أختى حبيبتى وهو يُقَبل جبينها بحنان.
احمد / إي ياعم الحبْيب سيب مراتي  ملكش دعوة بيها.
نور ومي/ ضحكوا علي طريقته وقطع ضحكاتهم  التنبيه على صعود الطائرة رقم********.
يوسف / يلا سلام خلي بالك منهم يا أحمد.
احمد / دول ف عنيا الإتنين.
نور / خلي بالك على نفسك ي يوسف واما توصل بالسلامه  ابقي كلمنى وطمني عليك .
يوسف / حاضر يا حبيبتى.
نور ومي/ بصوت واحد لا إله إلا الله.
يوسف / محمد رسول الله.

عذاب الحبحيث تعيش القصص. اكتشف الآن