Jeg nikket mens jeg nærmest løp etter Gamla som forklarte alt i en rasende fart. Det var det alle kalte henne, fordi hun var så gammel. Vel, egentlig var hun nok ikke mer enn rundt 60, men navnet passet henne. Gamla var ei gretten og effektiv dame. Hun var litt rundt, og rynkene viste tydelig i det firkantete ansiktet. Hun var streng, hadde smale øyne, og grått, slitt hår. Hun jobbet på den lokale butikken og var nok den mest aktive av alle som jobbet der. Det var min første dag i dag, så med meg og Gamla var vi fire som jobbet her. Sjefen, en ung mann som aldri var på jobb fordi han hadde "bedre ting å ta seg til", og ei som jobbet for å ha penger til å studere. Hun var veldig selvopptatt og alt jeg visste om henne var at hun het Victoria. Eller var det Vanessa? Hun pleide å sitte i kassa, Gamla satte varene på plass, og min jobb var å jobbe med panteautomaten og vaske. «På onsdager må du holde på med frukten og kaste det som har råtnet og slikt, fordi da er det så masse annet jeg må ta meg av.» sa Gamla håst og fløy videre. «Oppfattet.» svarte jeg. Hun rettet på håret og pekte på døra som ledet inn til "panterommet". Hun viftet med hånda som et tegn på at samtalen var over og at jeg skulle begynne å jobbe.
Det var nå gått fem måneder siden det skjedde. Fem ensomme måneder. Mor visste enda ikke hvor jeg var. Jeg pleide å sende hende noen meldinger av og til, og vi hadde noen korte samtaler over telefonen. Jeg jobbet fortsatt, for å få råd til leiligheten, men ryggen verket og magen var i veien hele tiden. Når jeg var i panterommet og satte flaskene på plass var det ingen som så hvor mye jeg slet, men når jeg vasket gulvene ute i butikken fikk jeg ofte spørsmål om hvorfor jeg jobbet enda, og hvor gammel jeg var. «Jeg klarer ikke sitte hjemme hele tiden, derfor jobber jeg. Og jeg må innrømme at jeg ser liten ut, men jeg er faktisk 18, snart 19.» var svaret mitt. Sannheten var at Gamla ikke ville betale meg for å gå hjemme, hun hadde visst kontroll på lønningene også nå som sjefen var på Cuba med sine 20 lekre modeller.
KAMU SEDANG MEMBACA
Brukt
Fiksi RemajaMed uekte venner og mye flytting har hun aldri følt seg helt trygg. En dag møter hun en gutt som endrer verden hennes for alltid.