Rizman menelan air liurnya sendiri tatkala berdiri di muka pintu bilik ibunya. Susuk tubuh seorang wanita berusia 51 tahun yang sedang tidur meniarap di atas katil itu membangkitkan ghairahnya. Rizman berbelah bahagi samada hendak diteruskan niat serongnya itu atau pun tidak. Hatinya berbelah bahagi antara rasa hormat seorang anak dan juga rasa bernafsu seorang lelaki yang semakin matang. Punggung ibunya yang membulat dalam balutan kain batik itu menghangatkan lagi gelora nafsu anak muda itu.
Rizman menutup pintu dan duduk kembali ke sofa rotan di ruang tamu. Pandangannya kosong menuju ke luar jendela. Fikirannya terbayang tubuh ibu kandungnya yang sering kali membuatnya geram dan hilang punca. Rizman terbayang tubuh ibunya yang montok dan berpunggung melentik itu. Punggung yang menjadi harta bernilai ibunya demi mendapatkan sesuap rezeki untuk mereka anak beranak suatu masa dahulu.
"Man.. sori aku nak tanya sikit.. betul ke mak kau dulu pelacur?"
"Man... hari tu aku nampak mak kau ikut bapak aku pergi hotel. Dia buat apa kat situ?"
"Makcik bukan nak jaga tepi kain orang, tapi makcik selalu nampak mak kau bawa masuk lelaki masa kau sekolah"
"Mak kau kerja apa Man? Ada je duit nak sekolahkan kau. Apa yang aku tau bapak kau tinggalkan dia tak bagi satu sen pun"
"Aku seganlah nak datang rumah kau Man.. Mak kau tu tengok aku lain macam..."
"Man... mak kau tu lawa tapi kenapa tak dak sapa nak minang sampai dah tua dah.."
Berbagai pertanyaan dan persoalan dari manusia sekeliling sejak dia masih di bangku sekolah dahulu menjadi bebanan yang cukup hebat dalam fikirannya. Bukan Rizman hendak menafikan, namun dia sendiri pernah menyaksikan ibunya sedang bergelak ketawa dan bermesra bersama seorang lelaki di ruang tamu sewaktu dia pulang dari sekolah suatu masa dahulu. Apabila ditanya apakah pekerjaan ibunya, Rizman dimarah, ditengking, dipukul dan turut tidak di beri makan. Rizman memang terdidik menjadi anak yang patuh sepatuhnya kepada ibunya. Alasan ibunya bekerja keras demi memberi sesuap nasi dan menyekolahkannya membuatkan Rizman membisu dalam sengsara.
Ayahnya pergi meninggalkan Rizman dan ibunya terkapai-kapai tanpa apa-apa. Gara-gara tergila-gilakan janda seberang, ayahnya lupa semuanya dan bertindak menceraikan ibunya dengan talak 3. Tidak cukup dengan itu, ibunya dipajak kepada bapa ayam demi membayar hutang judinya. Rizman masih ingat bagaimana ibunya sentiasa pulang awal pagi dan pergi kerja setiap jam 8 malam. Selama 5 tahun Rizman yang naif dan tidak tahu apa-apa itu dibohong ibunya yang dikatakan berkerja di kelab malam sebagai pelayan. Namun hakikatnya menjual tubuh demi membayar hutang warisan bekas suami dan juga demi menyara mereka berdua.
Kini Rizman sudah berkerjaya. Bertugas sebagai pegawai di sebuah syarikat swasta. Sudah memiliki rumah sendiri, kereta Honda Civic dan sebuah motorsikal Ducati. Berkat kesungguhnya belajar telah melayakkannya memasuki universiti dan sebaik tamat pengajian, dia menceburkan diri di dalam bidang pemasaran. Rezeki nampaknya melimpah ruah. Siapa sangka anak seorang pelacur mempunyai masa depan yang cerah.
Rizman bangun menuju kembali ke bilik ibunya. Kelihatan ibunya masih lagi tidur lena di siang hari dengan suasana nyaman penghawa dingin di dalam bilik. Mata Rizman meliar di punggung ibunya yang sendat berkain batik. Punggung lebar nan subur itu melentik seksi sekali. Rizman masih ingat bagaimana dia mendengar ibunya tawar menawar dengan seorang lelaki di dalam bilik sewaktu dia baru pulang dari bermain bola di padang sekolah satu masa dahulu.
"Kalau main macam biasa berapa kak?" tanya lelaki itu kepada ibu Rizman.
"Kalau macam biasa setakat hisap sikit-sikit lepas tu main RM50" kata ibu Rizman yang hanya dapat didengari oleh Rizman dari luar bilik tidur di rumah teres murah yang disewa.
YOU ARE READING
Sundal
RomanceSejarah hitam Norliah menjual maruahnya setelah ditinggalkan suaminya yang tidak bertanggungjawab telah mengundang nafsu anak kandungnya sendiri.