Dusta

10.2K 75 2
                                    

"Lina? eh... ada apa Lina? Tak kerja ke hari ni?" tanya kak Siti yang melihat Salina secara tiba-tiba masuk ke dalam biliknya.

"Saya cuti la kak... tak berapa sihat..." kata Lina yang sedang melihat kak Siti mengemas almari yang menempatkan pakaian-pakaiannya.

"Lina tak pergi klinik ke?" tanya kak Siti.

"Tak payah kak.... ubatnya ada kat sini..." jawab Salina acuh tak acuh.

Kak Siti tercengang dan tidak faham maksud Salina. Namun di sudut hatinya terdetik pasti ada sesuatu yang tidak kena pada Salina.

"Bila akak beli pakaian-pakaian ni? Masih ada tanda harganya..." tanya Salina sebaik terlihat deretan pakaian-pakaian baru tergantung di dalam almari.

"Errr... dah lama tu.... akak sayang nak pakai sebenarnya...." jawab kak Siti agak gugup.

"Ye ke... atau ada seseorang yang belikan?" tanya Salina ingin memerangkap namun kak Siti hanya mampu terdiam sahaja.

"Dalam bakul ni semua belum dicuci ye kak?" tanya Salina lagi bagaikan inspektor menjalankan siasatan.

"Ye Lina. Kenapa ye?" tanya kak Siti yang semakin resah dengan tindak tanduk Salina.

Tanpa Salina jawab pertanyaan itu, dia terus mengambil satu persatu pakaian di dalam bakul tersebut dan diperiksa satu persatu.

"Errr... Lina nak cari apa... errr... akak... aaa.... belum cuci tu... mmmm... Lina..." kak Siti benar-benar tidak tahu apa lagi perlu dilakukan.

Kemudian Salina memegang sehelai kain sarung baju kurung satin berwarna kuning dan sehelai lagi adalah seluar legging berwarna hitam lalu ditunjukkan kepada kak Siti kesan tompokan air mani kering yang turut keras berkuping pada kedua-dua pakaian tersebut.

"Boleh akak jelaskan kesan apa ni?" tanya Salina.

"Air tumpah Lina.... " jawab kak Siti ringkas.

"Takkan air asyik tumpah je kak. Hampir semua pakaian akak dalam tu saya tengok ada kesan ni. Air apa sebenarnya yang tumpah? Air siapa?" tanya Salina lagi dengan suara yang lebih keras berbanding biasa.

Kak Siti hanya mampu diam. Dadanya berdebar kencang dan rasa tidak senang dengan provokasi Salina ketika itu. Dia tahu kegiatannya mungkin telah dihidu oleh Salina.

"Kak.... jom duduk kat depan kejap..." Salina mengajak kak Siti ke ruang tamu.

"Kak... saya dah tahu kak... saya dah tahu segalanya... dari rasa syak wasangka saya ni akhirnya saya nampak sendiri depan mata saya... jadi saya minta secara baik dari akak. Tolong cerita perkara sebenar dari A sampai Z sejauh mana hubungan akak dengan dia" kata Salina sebaik duduk di sofa.

"Lina... akak tak faham maksud Lina. Siapa yang Lina maksudkan?" tanya kak Siti buat-buat tidak faham.

"Suami saya..." jawab ringkas dari Salina bersama wajahnya yang bersahaja.

Kak Siti terdiam sejenak. Dia gugup dan tidak tahu bagaimana harus memulakan kerana situasi begitu langsung tiada di dalam rancangannya.

"Oleh sebab Lina dah tahu, jadi tak payah la akak nak sorokkan. Biarlah akak mula dari awal. Sebenarnya selepas beberapa hari akak kerja sini, Zarin selalu buat benda tak senonoh kat akak. Masa Lina tak ada, dia suka raba bontot akak dan selalu melancap tengok akak buat kerja. Suka masuk bilik akak dan ambil pakaian akak termasuk seluar dalam akak buat lancap. Masa akak tidur pun dia suka masuk bilik akak dan melancap tengok akak sampai pancut air mani dia kat muka dan tubuh akak... akak malu nak cerita kat Lina sebab takut Lina tak percaya. Maklumlah akak masa tu baru je kerja kat sini...." kak Siti mula menabur cerita yang sengaja ditokok tambah mengenai Zarin.

Siti MuslihatWhere stories live. Discover now