الفصل السادس

13 2 0
                                    

#حنين  / بارت 6
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
إسلام: حنين.. إنتي بتعملي إيه هنا؟

بلعت لساني ومقدرتش أرد وحسن بيبصلنا بـ غضب وحصل اللي كنت خايفة منه وإسلام إتكلم:

إسلام: إنتي تعرفي مين هنا يا حنين؟

حنين: أااا.. أصل أنا...

إسلام: إنتي طول الوقت كده متوترة وخايفة؟ إنت تعرفها يا حسن؟

حسن برقلي وقرب مني وقاله ببرود:

حسن: دي مراتي، إنت بقا عرفتها إزاي؟

إسلام: مراتك!! هو حسن جوزك؟

حسن: ما قولتلك مراتي، ولا إنت لازم تسألها هيا، إنطق عرفتها منين؟

إسلام: في الجامعه، أنا رجعت إسكندرية لمكاني، وبدرس لسنة أولي، وحنين طالبة من الطلبة بتوعي.

حسن: وإنت بقا لحقت تعرف كل الطلبة في أول يوم؟!

إسلام: لأ.. بس..

شاورت له عشان ما يتكلمش ويحكيله على الخناقة، والحمد فهمني وقاله:

إسلام: أصل حنين جايبة مجموع كبير أوي في الثانوية وتقريبا هي أعلي مجموع في الدفعة عشان كده إتعرفت من أول يوم.

حسن: آاااه.. وناويين تقعدوا هنا قد إيه؟

سهير: ده كلام يتقال برضو يا حسن؟ مش هتسلم على خالتك ودارين بنت خالتك.

بصلهم وإبتسم بالعافية ومردش على مامته كالعادة، دارين حاولت تكلمه بس هو مسك دراعي وضغط عليه وزقني قدامه عشان نطلع، كنت خايفة ومرعوبة زي ما قال إسلام أنا متوترة وخايفة طول الوقت.

كان بيضغط على دراعي اللي كان متجبس وأول ما دخلنا الأوضة زقني على الأرض جامد، صرخت أول ما وقعت، وبصيت لملامحه لقيتها رجعت تاني للكره والغضب، نزل علي الارض ومسك إيديا الإتنين وصرخ:

حسن: فاكرة إنك هتعرفي تكدبي عليا إنتي والغبي اللي تحت ده، فاكرة إني مش هعرف اللي عاكسك النهاردة والبطل اللي دافع عنك وأنقذك منه.

حنين بعياط: والله العظيم مليش ذنب، أنا سكت ومشيت من غير ما أرد على اللي كان بيعاكس وإسلام هو اللي إتدخل وكلمني.. أرجوك يا حسن سيبني أروح الكليه أنا مليش ذنب.

حسن: تروحي إيه؟.. الكليه ده تنسيها خالص، ده إنتي تنسي الشارع أصلا، ولو لقيتك بتكلمي إسلام أو أكرم أو أي مخلوق علي وش الأرض هرجعك الأوضة الضلمة تاني والمرادي مش هتخرجي منها.

حنين: يا حسن أرجوك أنا مليش ذنب إنت ليه مُصِّر تعذبني من غير سبب.

حسن: مات الكلام يا حنين.

وقف ورزع الباب وسمعت صوت مفتاح بيقفل الباب من بره، قعدت علي الأرض أعيط زي ما إتعودت، كل ما الدنيا تبتسم لي تتقفل في وشي تاني، لا عرفت أنتحر ولا أهرب ولا أقنعه أكمل تعليمي، مستحيل أكمل حياتي كده، مستحيل.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فضلت مكاني وبلبسي زي ما هو لحد ما الليل جه وباب الأوضة إتفتح، كان حسن وقرب مني ونزل علي الأرض:

حنينحيث تعيش القصص. اكتشف الآن