الفصل العاشر

14 2 0
                                    

#حنين  /  بارت 10
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الدكتورة: محصلش حاجه يا حسن بيه، ده مجرد أعراض بسيطة بتحصل لأي واحدة في بداية الحمل.

حسن: نعمممم؟! حمل إيه؟

الدكتورة: مراتك حامل.

فتحت عيني أول ما سمعت كلامهم، مش فاهمة إيه اللي حصل أو بيحصل، كل اللي أنا فكراه إن الدنيا إسودت في عيني وإحنا طالعين السلم... حسيت إن لساني إتشل ومقدرتش أرد علي البنت اللي كانت واقفة وبتقول إني حامل، ملامح حسن إتبدلت وشكله كان مرعب، بصلي بغضب وكور قبضة إيده وقال للبنت ده أو الدكتورة:

حسن: متشكر أوي يا دكتورة علي تعبك.

الدكتورة: ولا تعب ولا حاجه ألف سلامة عليها ومبروك عليكوا.

حسن غمض عينيه: الله يبارك فيكي.

الدكتورة مشيت وحسن وراها، حاولت أقوم عشان أفهم إيه اللي قالته الدكتورة وأفهم ليه حسن مصدقها؟ بس أول ما قومت وقعت تاني علي السرير، حسن غاب شوية وأنا سمعاهم تحت بيباركوا له، كنت هتجنن وهموت من الخوف، كأني مش مكتوب عليا أفرح أبداً.

سمعت صوت رجلين حسن بتقرب وقلبي بتزيد دقاته مع كل خطوة، رزع الباب وراه وعينيه كلها شر ووشه أحمر، إتكلمت بالعافية وهو بيقرب:

حنين: حسن هو إيه اللي حصل؟ إنت أكيد مش مصدق الكلام اللي بتقوله، أنا مش فاهمة هي جابت الكلام ده منين؟

قرب وجاب كرسي وقعد جمب السرير، خبط بإيديه علي الكمود ووقع الأباجورة وأنا مرعوبة وبعيط، بص للأرض وإتكلم:

حسن: أن هادي خالص ومش متعصب أهو.. بمنتهي الهدوء بقا تيجي معايا بكره وتعملي تحليل.

حنين: تحليل ليه إنت مش مصدقني؟ إنت مش واثق فيا؟ أكيد في حاجه غلط والدكتورة ده بتقول كده من دماغها.

فجأة قام ومسك شعري جامد وزعق:

حسن: أومال إيه الكلام اللي قالته ده؟ أقسم بالله يا حنين لو كلامها صح لاقتلك، أدفنك حية إنتي وهو.. ساااامعة.
عيطت أكتر وقلتله وأنا بشهق:

حنين: إنت مفيش فايدة فيك.. عمرك ما هتبقي بني آدم كويس ولا هتتغير، إسلام كان عنده حق.

حسن: إسلاااام، قولي كده بقا.. إنتي فكراني إيييه عيل صغير هتعرفي تضحكي عليه.

حنين: إنت أسوأ وأقذر واحد شفته في حياتي، أنا هاجي معاك وهعمل التحليل عشان بس تتأكد لكن أنا واثقة في نفسي، هعمله بس ليا شرط واحد.. أول ما تتأكد هتطلقني ومش هرجع معاك القصر.

قعد تاني علي الكرسي: نتأكد بس.

إتخنقت منه أوي وزعلت بسبب شكه فيا، كل ما أشوف فيه حاجه حلوه يوريني الأسوأ فيه، كل ما قلبي يدق له يعذبني ويوجعلي قلبي، كل ما قرب خطوة يبعد ألف خطوة، قرفت من عيشتي ومنه، النهاردة كنا هنبدأ صفحة جديدة وده محصلش، بس مش هتنازل بكره إني أقطع الصفحة ده للأبد.

حنينحيث تعيش القصص. اكتشف الآن