لاأُبالى
البارت الثانى 2
بقلم /صاحبة السعادةشهد رجعت البيت واول مادخلت من الباب راحت على المطبخ سلمت على مامتها ودخلت الاوضه بتاعتها غيرت هدومها وقعدت على السرير شويه وهى مبتسمه
وبعدها طلعت البلكونه وابتدت تدور بعنيها فكل البلكونات اللى فى مرمى بصرها وبتسأل نفسها ياترى اللى اسمه كيان دا ساكن فأنهي شقه من دول؟ وياترى من امته وهو بيراقبها وهل حبها ولا مجرد اعجاب بالشكل وبس..
واستغبت نفسها وهى بتجاوب على سؤالها : حبنى ايه دا مبقالهوش اسبوعين فى مصر هيلحق يحبنى ؟ اكيد اعجاب وبعدها هيتحول لحب بأذن الله ..وغمضت عنيها مع نسمات الهوا وهى بتتخيل نفسها بالفستان الابيض وقاعده جمبه فالكوشه وبتودع حياة العزوبيه وخلاص على مشارف بداية حياه جديده اجمل واريح وبدون جامعه وصحيان بدرى وقرف وحياة الاختلاط اللى مش بتحبها خالص دى ..
اما كاميليا فخلصت المحاضرات بتاعتها الساعه ٢ورجعت على محل الورد بتاع باباها واللى كان منتظرها واستقبلها بابتسامته المعتاده وهى دخلت سلمت عليه وباست على دماغه من فوق البيريه اللى متعود يلبسه دايما وبعدها ابتدت تتنقل بين باقات الورود وتشم ريحة الورد الجميله ومسكت البخاخ وابتدت ترش الورود وباباها قام وشغل سخان كهربائى وحط عليه الاكل عشان يسخن وكاميليا بعد ماخلصت دخلت غسلت اديها والاتنين قعدو يتغدو سوا ..
كامليا بصت لباباها اللى كل شويه يبصلها ويرجع يبص للأكل تانى وقالتله :
بابا هات ماعندك وبلاش تردد .
كامل :طول عمرك لماحه ياكوكى ..بس ايه فايدة الكلام فموضوع انا عارف اجابته مسبقا ؟كاميليا هزت دماغها وتقريبا عرفت الموضوع وهمست :عريس جديد مش كده؟
كامل : كده
كاميليا همست لنفسها بملل :الظاهر يوم العرسان العالمى النهارده ..كامل :بصى يابنتى العريس دا ابن محمد صاحب السوبر ماركت اللى جمبى دا الولد.شافك كذا مره وانتى هنا معايا وعجبتيه وطلب ايدك منى وبصراحه هو ماديا وتعليميا مش فمستوى اللى اتقدمولك قبل كده ورفضتيهم فانا قولتله انك رافضه الجواز الفتره دى خالص ،لكن الولد وابوه اصرو انى اقولك وأمنونى امانه ،وقالولى يمكن تكون رفضت كل العرسان دى عشان من نصيبنا احنا.. وانا وعدتهم انى هقولك ..هاه قولتى ايه ؟
كاميليا وهى بتاكل :فأيه يابابا !
كامل :فحلقة دقنى ياكاميليا شوفى كده السوالف مظبوطه واد بعض ولا لأا!! ..
ولف وشه شمال ويمين قدام كاميليا اللى غصب عنها ضحكت بخفه وهو انفجر فيها : هو انتى مكونتيش معايا وانا بتكلم من الصبح ولا ايه يابنتى ؟!كاميليا بطلت ضحك وردت على باباها بعد مااخدت نفس وزفرته :لا معاك وسمعت كل حاجه بس حضرتك عارف ان اول شرط من شروطى فالانسان اللى هرتبط بيه انه يكون فى نفس مستوايا الفكرى عشان مش هفضل اعانى مع واحد ميفهمنيش ولا دماغه يواكب دماغى فبالتالى العريس دا مرفوض ياكيمو .