البارت السادس

1.4K 144 8
                                    

لا أُبالي
البارت السادس 6

كيان اول ما سمع كلام عن عمه كامل  وقف منتور  وبصدمه سأله  : كاميليا مين اللي هيتكتب كتابها يا عمي؟

كامل: كاميليا بنتي يا ابني هو احنا معانا كام كميليا يعني!!

كيان كمل بنفس الصدمه :ايوه بس ده حصل امتى وازاي ومين اللي كاميليا هتتجوزوا ده؟
كامل :دكتورها في الجامعه انسان محترم وابن ناس ما يتخيرش عنك يا حبيبي

كيان :بس اللي اعرفه ان كامليا كانت رافضه فكرة  الجواز نهائي يا ترى ايه اللي غير رايها بالسرعه دي؟
كامل :النصيب بقي و ربك لما يريد...

كيان فمحاولة معافره  : ايوه ياعمي بس انت بتقول كتب كتاب علي طول؟؟
وبصراحه الاستعجال في الامور دي مش كويس.. واديك شوفت بنفسك انا وشهد اختلفنا فوجهات النظر ازاي وقدرنا نتراجع بمنتهي التحضر لما اكتشفنا اننا مننفعش نكمل مع بعض ، فحالة كاميليا بقي هتعمل ايه لو اكتشفت ده وهي مكتوب كتابها وتعتبر مراته وكل شيئ منتهي والانسحاب  هيكون خيار مش متاح؟

كامل ابتسم وقام راح ناحية الورود وابتدا يرشها بالبخاخ وهو بيرد علي كيان : 
ربك هيستر باذن الله و بيني وبينك يا كيان مخبيش عليك انا مستعجل على جواز البنات مع اني عارف ان المفروض استني عليهم لحد مايكملو دراستهم ...
لكن انا يبني مريض قلب  وبقالي يجي سنه حاسس ان وجع قلبي بيزيد،
ولما كشفت الدكتور قالى اني عايزه عمليه والعمليه فيها نسبة خطوره عاليه واحتمال كبير تفشل  فحابب افرح بالبنات قبل ما تجرالي حاجه الواحد مش عارف ساعته هتيجي امتى وخايف اموت واسيبهم لوحدهم في الدنيا دي من غير راجل يحاجي عليهم ويراعيهم.. عايز لو عيني غمضت اقابل ربنا وانا مستريح ومطمئن على حبايبي

كيان رد عليه بقهر: الف سلامه  عليك يا عمي ربنا يديك الصحه وطولة العمر.  الاعمار بيد الله... بس يعني المفروض ما كنتش استعجلت وكنت عالاقل سألت على العريس ده كويس الاول اصل الجواز مش سلق بيض!!!
كامل:
لا يا ابني مسألش ازاي؟  انا سالت عليه والولد واهله لاغبار عليهم اصل وفصل وادب واخلاق وعلم وابن ناس محترمين ميتخيرش عنك ياحبيبي ...

كيان لما شاف انه خلاص مفيش فايده من محاولاته وجواز كاميلبا اصبح امر حتمي وانها بتضيع منه قرر فلحظة تهور انه يحكي لعمه كامل علي كل حاجه واللي يحصل يحصل...
كيان : عمي انا عايز اقولك حاجه..

كامل كان لسه بيرش الورود وبيتنقل من سله لسله ولما كيان قاله كده وقف ولفله ورد عليه بأبتسامه حنونه  : قول ياحبيبي.. عايز تقول ايه..

كيان بصله وحس  بشفقه عليه وهو شايف  ملامحه البشوشه المبتسمه والفرحه اللى فعنيه  ومهانش عليه كل دا يتحول لقهر وصدمه ممكن يروح فيها الراجل الطيب وقلبه الضعيف ميستحملهاش لو اعترفله بحبه لبنته كاميليا..
واكيد كامل هيسأله حبيتو بعض امتا وازاى وهنا مش هينفع تتقال غير الحقيقه لو كيان حب يبرأ نفسه، لكن كاميليا وشهد هما اللى هيلبسوا ..

 نوفيلا لا ابالي  للكاتبه ريناد يوسفحيث تعيش القصص. اكتشف الآن