Si Gadis

7 0 0
                                    

💅🏻

Grass are green,

Sky are blue,

No matter who come in between,

Main character will always be you

.

.

.

💅🏻

Mika menjemput gadis itu untuk duduk menyertai kami sebelum mereka bertutur sesama sendiri.

Loghat apa ni? Kedengaran seperti bahasa melayu baku.

"Apa kau buat sini? Mana durang yang lain?" Soal Mika buat si gadis Shifa tadi. Aku hanya dapat memahami sedikit ayat yang keluar daripada mulutnya. Selebihnya, common sense la brother.

'Durang' tu apa? Is it sama maksud dengan perkataan 'diorang'... atau macam mana?

"Saaana depan. Dalam kereta. Tapi, endak semua la." Balas Shifa. Perkataan pertama disebutnya sedikit panjang.

Hmmm.. Okay, aku tak berapa nak faham sangat.

"Oh. Mesti ada something kau mau bagitau ni kan?" Soal Mika pula. Aku hanya terkebil diam, seraya mata memerhati mereka bertukar ayat.

"Of course. Err.. Tapi.." Ayat Shifa tergantung. Perlahan matanya melihat ke arahku lalu bibir tersenyum kecil dan agak manis buat aku.

Aku membalas dengan hanya menyengetkan sedikit bibirku arahnya. Nak berduaan dengan Mika la tu. Ergh! Potong la perempuan ni.

"Korang bincang la jauh sikit. Kat sana ke." Aku menunjuk ke arah meja lain, yang kedudukannya berselang tiga meja dari tempat kami.

Tak nak aku berganjak. Kalau kau nak talk in private sangat...hah. Dipersilahkan ke sana.

Mika kemudiannya mengangkat punggung lalu bergerak ke arah meja yang aku tunjuk tadi, di ekori Shifa di belakang.

Aku buat muka tak kesah seraya memandang ke tempat lain. Walaupun, hati menyuruh keras untuk melihat ke arah mereka. Tahan, Rai. Kang kau tengok kang. Di kata menyebok pula.

Takde masanya la aku nak sebok hal orang. Bukannya penting sangat pun. Tch!

Beberapa minit kemudian, kerusi yang berdepan denganku kembali dihuni Mika. Si gadis tadi hanya berdiri di tepi meja lalu memandang arahku.

Aku yang perasan akan tingkah Shifa, membalas pandangan itu kembali.

Dia menguntum senyuman manis sekali lagi lalu menghulurkan kedua tangannya arahku secara tiba-tiba.

Aku memerhati tangan Shifa berselang dengan wajahnya yang masih lagi tersenyum. Dia nak apa? Duit ke?

"Salam." Ujar Mika. Dan entah mengapa, tanganku perlahan naik lalu menggenggam lembut tangan Shifa.

Semakin lebar senyuman gadis itu. Manis sekali.

"Mashaa Allah. Cantiknya akak bila senyum." Puji Shifa secara tiba-tiba, lagi.

Ha?

Aku terkedu seketika. Laa.. Aku senyum ke tadi Kemudian, tangan dengan perlahan aku tarik lalu kepala aku tolehkan ke tempat lain. Ingin menenangkan diri sebentar.

Tak tahu nak balas apa. Selalunya aku akan rasa megah dan bangga gila. Siap balas 'tell me something I don't know'.

Tapi, entah la. Kali ni, pujian dia tadi tu..agak sesuatu. Agak menusuk ke jiwa gitu.

The Bad GuyWhere stories live. Discover now