Bab 22

11.2K 569 18
                                    

"Apa yang mama dengar bising kat lorong tu, apa yang terjadi tadi?," soal mama berbisik padaku bila aku menampakkan diri bersama Hisham. Hisham juga memandangku, "Mama tanya Aqil, Aqil diam ja,"

"Tak da apa-apa lah, Rina nampak tikus tadi," bohongku mudah. Hisham pulak hanya memandangku dengan reaksi yang aku pernah lihat, sama dengan reaksi dua tahun yang lalu. Saat aku beritahu aku sayangkan Aqil.

Dia tak dengar kan?

"Oh, ingat mama apa tadi,"

"Tetamu mana ma?,"

"Allah Rina, semua dah balik. Mak Timah cari kamu tadi, Hafiz pun,"

"Oh, maaf lah Rina temankan Hisham makan tadi," beritahuku. Mama terangguk-angguk tanda menerima alasanku.

"Siapa Hafiz ma?," soal Hisham. Aku pun nak tahu siapa Hafiz. Mengapa dia cari aku.

"Aduh Hisham, Rina ni ramai sangat peminat dari kecik sampai sekarang, tu Hafiz tu salah seorang peminat anak mama ni lah," beritahu mama lalu pergi mendapati papa. Aku pulak jadi binggung, itu satu fakta yang aku tak tahu.

"Oh, wow, it's true that I am not the only one that amaze by your beauty," nyata Hisham membuatkan aku tergelak.

"Jadi, Sham hanya sukakan luaran saya je lah? Oohh, ouch sakitnya hati," rajukku sengaja ingin Hisham pujuk.

"I love you for who you are," ucap Hisham berjaya membuatkan jantung berdegup kencang.

"I, too found you overly cute,"

Hisham memuncungkan mulutnya, "I am not cute,"

Sekarang kau dah tambah comel. "Are too"

"Rina," Hisham memberi amaran.

Aku mengangkat tangan, menyerah kalah, "Easy, tiger,"

"Tiger?," Hisham tertawa mengejekku. Aku pulak tak berani melawan sebab dah malu yang amat.

Tadi pulak, aku buat bodoh je bila nampak saudara-saudara mama tengok Hisham macam mereka tak pernah nampak lelaki aje. Ceh. Buat seketika, aku rasa bangga dengan keputusan aku membawanya ke dapur tadi.

Aku merasa sedih bila mendapati kami berada di depan pintu.

"Dah nak balik ke?," soalku bila Hisham beransur mendekati pintu.

"Yeah, I got to go, esuk ada latihan kecemasan pagi," kata Hisham lalu bermuka muram. "Sorry,"

"Ala, tak apa lah," kataku cuba membenarkan Hisham pergi. Daa, tak kan aku nak suruh dia bermalam kot nya?

"See you in two weeks, wife-to-be,"

Wah, dah ubah panggilan pulak dia.

"See you in two weeks, husband-to-be," ucapku sebelum menyaksikan Hisham bersalam dengan mama dan papa. Aku juga melihat papa menepuk-nepuk belakang Hisham.

Ya Allah, terima kasih di atas kurniaan-Mu ini. Akhirnya, aku bisa merasakan diri ini sebagai insan yang tak rasa dirinya jijik lagi. Alhamdulilah.

"MA, papa, Qil, Rina masuk tidur dulu ya?," pamitku sudah berganjak dari mama, papa dan Aqil yang masih rancak bercerita di ruang tamu.

"Ok, selamat malam," ucap mama lalu tersenyum bahgia melihatku. Begitu juga papa. Hmph, tidak pada Aqil.

"Selamat malam," ucapku kembali lalu membawa diri ke tingkat atas bilikku. Sampai di bilikku, aku mengeluarkan beg bersaiz besar untuk menyimpan pakaian-pakaian ku.

Esuk tak payah bersusah, lepas mandi boleh terus jalan ke Gadong. Tengah ku lancar melipat seluarku. Ketukan pintu mengejutkan aku.

"Err, masuk," kataku, aku tak tahu pulak ada orang masih jaga.

"Hello Rina," tegur papa. Aku mengerutkan dahiku, apa hal papa nak jumpa aku malam ni?

"Hello, papa, kenapa, pa?"

"Papa cuma nak tanya," papa menjenguk ke luar bilikku. Ini yang buat aku tambah sangsi. "Abang kamu, dia..tak buat apa-apa kat kamu kan?,"

"Maksud papa?,"

"Dia ada kasar ke, apa ke,"

Aku membuat muka bengangku. Macam mana papa tahu? Melihat reaksi ku, papa cepat-cepat tertawa. Mungkin menyedari pertanyaannya agak pelik.

"Oh, tak ada apa. Papa nampak kamu berdua ni kelihatannya hubungan kamu agak...renggang," soal papa. Aku pulak masih hairan, macam mana Hisham dan papa perasan semua ni? "Nampaknya tak ada apa lah, papa cuma risau je. Baiklah selamat malam,"

"Ok, malam papa," ucapku dan melihat papa menutup pintu blikku.

Aku merebahkan badanku ke katil. Ketara sangat ya?
Layanan Aqil sekarang kat aku?

Apa lah salah aku kat mata Aqil sampai dua tahun dia berdendam denganku. Bencikan aku.

"Argh, tak kisah lah. Tak kebulurnya aku kalau tak dapat kasih dari dia," bebelku seorang diri.

"Dik, abang akan tetap sayang adik,"

"Aku tahu, terima kasih," ucapku. "Sebab tak benci aku atas semua ni,"

"Siapa tak sayang adik abang ni?,"

"Aqil janji akan sayangi aku walaupun nanti aku dah tua?,"

Aqil tertawa kecil, "Walaupun adik dah tua, adik ni pembunuh, abang tetap akan sayangkan adik. Kan kita ni super adik-beradik (tapi abang tak galakan adik membunuh ok?),"

Aku tertawa kecil, "Thanks, Aqil,"

Entah macam mana boleh air mata aku menitis pulak saat ni? Dari titsan air mata bertukar menjadi tangisan, tangisan menjadi esakan.

Aku tak sedar, bila lah aku dihanyut mimpi, malam tu.

"ALA, kenapa tak kamu bermalam je di sini sampai majlis pernikahan kamu?," omel mama. Aku tertawa kecil.

"Ma, kalau seminggu lagi, baru Rina akan mulai bermalam di sini," kataku. Tapi gagal membuatkan senyuman mama kembali bersinar.

"Kamu ni Khadtijah, biar lah si Rina ni menikmati masa-masa bujang dia, lepas ni, kena ikut suami lah," nasihat papa. Membelai-belai lembut kepala mama.

"Ye lah, kamu pergi lah," kata mama akhirnya. "Aqil, kamu tengok-tengokan lah adik kamu kat Gadong tu,"

"Mesti lah ma, kan Rina adik kesayangan Aqil," kata Aqil lalu memeluk mama, senyuman pulak lebar mengalahkan katak. Tapi aku menangkap jelingan yang dihadiahkan pada papa.

Eh?

Kemudian jelingan tak mati di situ bila aku pulak yang menjadi mangsanya kali ini. Seperti reaksi papa, aku hanya mengabaikan saja.

Apa yang berlaku sebenarnya?

(A/N: Kekadang I feel bukan aku yang buat cerita ni, make sense ke? Sebab sedar-sedar je the chapter dah ada panjang macam ni [~_//] )

GarisanWhere stories live. Discover now