Kalau orang kata move on tu senang, sah-sah dia tu tak pernah lalui kesakitan patah hati atau kecewa. Apa hal aku nak bercerita pasal move on ni sekarang? Aku sebenarnya sekarang dalam delima untuk macam mana nak mulakan perbincangan dengan suami aku ni.
Kat depan aku, terbentang lima jenis aiskrim berperisa coklat yang bercampur pelbagai jenis kacang. Kat televisyen pulak terpasang episod Running Man terbaru. Nak kata nikmat, boleh juga. Sebab ini lah yang aku katakan favourite moment aku.
“Lee Kwang Soo out,” beritahu si pengumum di dalam televisyen membuatkan aku dan Aqil tertawa bila melihat reaksi si pemain.
“Tu lah, tamak sangat, kan dah terkeluar,” kata Aqil masih bersisakan tawa. Ha, ini satu lagi, tangan dia kat belakang aku ni apa sal makin rapat ni? Dulu tak de pun macam ni.
“Ketawa tu, ketawa juga. Takkan tangan pun nak ikut ketawa?,” marahku tapi tak mampu berbuat apa-apa kerana tanganku sekarang sedang memegang mangkuk aiskrim.
“Kenapa? Abang sejuk lah,” beritahu Aqil yang mengensot makin dekat kat aku.
“Qil, sampai bila kita jadi macam ni?,” soalku mula bertukar ke topik serius. Topik yang mahu tak amhu kena dibincangakan.
“Sampai habis rancangan ni?,”
“Bukan, maksud aku, sampai bila kita nak hidup macam ni?,”
Kini Aqil memandangku serius, “Kenapa? Rina tak bahgia ke?,”
“Aqilah. Bukan sebab bahgia tak bahgia, ini sebab aku masih rasa kita ni terikat sebab terpaksa. Kau sebab tanggungjawap, aku sebab nak amankan hati mama dan papa and it doesn’t feel right,” kataku, Aqil segera mengecilkan volume televisyen.
“Rina, are you saying kau ada pengganti Hisham and it’s not me?,” soal Aqil dengan perlahan. Dan kenapa pulak masa ni aku nampak dia masih kecewa?
“It’s Aqilah and I don’t know,”
“Who is he?,”
“Apanya yang siapa?,”
“Orang yang menggantikan tempat kami di hati kau,” kami? Adakah dia merujuk pada dirinya dan Hisham?
Aku terdiam, kenapa lah perbincangan kami terbelok ke arah perbualan macam ni, “Tak de, ok?,”
“Then why?,”
“I don’t think you love me,”
“Kenapa berfikir sampai macam tu?,”
“I don’t think you love me as me,”
“What make you think I don’t love you as you?,”
“It’s...aa.. Ok, I don’t know how to believe you,” akhirnya aku berterus terang. “I don’t know if lepas ni kau nak marah atau seksa aku terserah, but I just...I just don’t know how to believe you,”
Aqil terdiam seketika, kepalanya menunduk memandang bawah, mungkin mencari ayat yang betul untuk mengutarakan kata-kata.
“Aku tahu bukan mudah nak raih kepercayaan kau balik tapi berilah aku peluang untuk membuktikan bahawa aku benar-benar menyesali perbuatanku dulu,”
“Aqil, aku nak beri kau peluang tu, tapi aku sendiri tak tahu macam mana,”
Aqil mengambil mangkuk aiskrimku lalu meletakkan di meja depan kami. Selepas tu, tanganku dipautnya erat. “I’m sorry atas apa yang berlaku, sampai mati pun aku tak dapat maafkan diri aku sendiri and I’m not going to stop saying I am sorry and that I love you,”
“But-,”
“Oleh itu, just put your trust on me and by time, aku akan tebus segala dosa aku dan akan buktikan kat kau yang aku benar-benar menyesali perbuatanku dulu,” beritahu Aqil lalu membawa tanganku ke dadanya. “So, trust me I love you,”
YOU ARE READING
Garisan
RomanceCerita yang berkisar mengenai Arina Nadirah yang menyimpan perasaan cinta kepada abang kandungnya sendiri, Khairul Aqil. Dugaan Allah itu hebat, Arina diuji tinggal serumah bersendirian dengan abangnya yang masih kelu tentang perasaan adiknya. Muncu...