Six

88 4 0
                                    

"Imel-" panggilan Ifran terhenti apabila melihat Imelda yang terbaring kaku diatas katil.

Oh, tidur. Ifran meraup wajahnya. Dia pasti Imelda sedang kecewa. Jam ditangan dilihat sekilas. Dah 9.20 malam. Keluhan dilepaskan. Dia duduk dibirai katil. Betul-betul bersebelahan Imelda. Rambut Imelda dibelai perlahan.

How can a stranger like you remind me of her? Terasa ingin menangis. Dia amat merindukan Ayra Mikaila. Wajah seiras? Tak. Langsung tidak. Ayra memiliki sepasang lesung pipit dipipinya. Imelda pula memiliki pipi yang agak tembam. Comel. Perbezaan itu sudah pasti jelas menggambarkan perbezaan antara Ayra Mikaila dan Imelda Raneea. Dua badan dan hati yang berbeza. Namun, kedua-duanya berjaya melembutkan hati dingin seorang Ifran Samuel. Belaian terhenti apabila tangan Imelda mengenggam erat tangan Ifran. Ifran terkejut dengan tindakan Imelda yang tibatiba itu. Dia acah acah tidur ke?

"Ma, where have you been? I miss you..." rintih Imelda. "Mama tak rindu Nea? Nea rindu mama, rindu papa.. Mana semua?" sambungnya lagi. Ifran yang mendengar setiap bait perkataan yang keluar dari mulut Imelda itu sedar, Imelda sedang meracau.

"Hey.. Sayang.. Wake up.." ditepuknya perlahan bahu Imelda.

"Janganlah tinggal Nea dah.. Nea penat.. Nea rindu.. Nea nak jumpa mama papa.." tidak bangun malah semakin meracau. Ifran sedikit sebak mendengar kata-kata Imelda. Kata orang, ayat yang dikeluarkan semasa meracau ialah luahan hati yang sudah lama dipendam. Ifran menyesal menggelar Imelda sebagai 'anak kutip' dulu. Sorry Imelda..

"Mama tipu!! Kata nak balik! Bila?! Takda! Mama tipu! Penipu!" Igauan Imelda semakin teruk, dia menjerit. Seperti marah namun bersikap keanak-anakan. Ifran panik dan keliru. Kenapa Imelda macam ni? Tangannya yang mengusap wajah Imelda itu terasa basah. Dia menangis? Orang meracau boleh menangis ke? Segera Imelda ditarik ke dalam dakapannya. "Sayang.. If ada kat sini teman sayang. Don't cry. Im here. Wake up sayang.." pujuk? Bangunkan? Kedua-duanya dilakukan oleh Ifran sekarang. Melihat Imelda yang semakin teresak-esak, Ifran mengeratkan pelukan.

"Sayang... If tak boleh tengok sayang cry.. Wake up.. Heyy." akhirnya mata Imelda terbuka perlahan. Dia agak terkejut apabila menyedari dirinya berada dalam pelukan seseorang. Didongak sedikit kepalanya untuk melihat empunya badan. Ifran Samuel. Badannya ditarik tanda ingin meleraikan pelukan. Ifran yang menyedari tingkah laku Imelda hanya tersenyum. Eh Jamal, kau lupa ke kau buat dia tunggu kau tadi?

"Lepas." pinta Imelda.

"Why?" pelukan semakin dieratkan.

"Kau memang nak ambik kesempatan ke? What a jerk!" marah Imelda sambil menumbuk-numbuk dada Ifran.

"Dia yang meracau sampai nangis. Kita yang kena marah."

Mendengar Ifran berkata begitu, Imelda berhenti. "Ha?" Acah bodo lak kau ye senah..

"Tadi kau tidur, meracau. Menangis." kata Ifran. Pelukan masih erat.

"Meracau? Aku buat apa? Aku peluk kau ke? Sorry." Imelda rasa bersalah. Bangun bangun tumbuk orang. Haish.

"Tak lah. Kau meracau kata kau lapar." bohong Ifran. Aduh, nak menipu benda lain takboleh ke Ifran oii.

"Dahla lepas." Ifran tidak membantah. Pelukan dileraikan. Ifran sedar perubahan wajah Imelda saat pelukan dileraikan. Aik, nak nangis lagi? Betullah kata mummy, budak ni sensitif nak mampus.

"Nak peluk lagi tak?" tanya nya spontan sambil mengukir senyuman.

"Bla ah" tangan Imelda pura-pura mengusap wajahnya. Sebenarnya dia tengah lap air mata tu. HAHAHAHA MANJA. Ya lah, dia bukan minta lepas betul betul pun.. Hmm

His Favourite, Imelda [ OG ]Where stories live. Discover now