Part 5

14 2 0
                                    

"Ehem" aku yang sedari tadi sibuk memotong bawang memandang Anas sekilas.

"Sakit tekak?" soal ku bersahaja.

"Anas nak tanya boleh?" 

"Go on" aku perasan yang Elyani mengerling ke arah kami. 

"Hm.....kawan Haira tu dah berpunya ke?" tangan ku yang sedang memotong, terhenti.

"Kawan yang mana?" soal ku blur.

"Elyani lah. Takkan lah kawan Haira yang lelaki tengah membersih sana tu." iya tak ya juga. Kawan perempuan aku yang ada kat sini sorang je.

"Kenapa?" memang taklah aku nak bagitau senang-senang je.

"Hmm. Saja tanya. Kalau dah berpunya taknak lah Anas try nasib. Kalau belum bolehlah Anas try." tangan Anas juga ligat membasuh segala jenis bahan masakan.

"Pergilah tanya sendiri. Baru lah gentleman." aku mengangkat-angkat kening ke arahnya.

"Seganlah Haira. Anas baru je jumpa dia. Nanti kena cop lelaki miang pula. Hairakan kawan Elyani, mesti tau kan" suaranya sedikit merayu.

"Habistu Haira ni Anas dah kenal lama lah?" Anas hanya tersengih apabila mendegar balasanku.

Hampir tiga jam berperang di dapur, akhirnya nasi ayam, mocktail , beberapa jenis kuih dan buah-buahan terhidang dia kaunter makanan. Lenguh juga kaki dari pukul  11.30 memasak. Jam di telefon ku lihat. Dah pukul 1.30. Ada lagi masa sementara tunggu penghuni rumah kebajikan ni turun makan.

"El jom solat. Ada masa sejam lagi ni sebelum 2.30." sambil tu boleh juga rehatkan kaki sekejap. Rasa nak baring je betulkan balik segala urat saraf dekat badan.

"Hmm" Elyani sudah bangun.

Sejak dari masak sampailah dah siap ni, Elyani macam acuh tak acuh je layan aku. Pelik juga aku. Bila tanya kenapa macam takda mood, Elyani kata tak ada apa-apa. Aku ada buat salah ke?

"Anas surau perempuan mana?" soalku kepada Anas yang sedang menyusun pinggan dan cawan.

"Dalam ruang dapur tu ada satu pintu kecil kan? ha dekat situ ada bilik solat perempuan. Tak besar sangat tapi selesalah kalau nak buat solat." berkerut sikit dahi aku. Dalam dapur ada ruang solat? 

Aku hanya membiarkan soalan yang berlegar di kepala. Kaki Elyani terus melangkah masuk ke dalam bilik tersebut tanpa menungguku. Marah benar tu nampaknya.

Setelah selesai mengerjekan solat Zohor, aku meregang-regangkan urat badan. Elyani bersandar di dinding sambil melihat telefon di tangan.

"El kau marah aku eh?" aku mendekatinya.

"Mana ada." tangan Elyani masih larit pada telefon.

"Tipu. Kau marah aku sebab rapat dengan Anas eh?"

"Kaulah rapat semacam. Gelak sakan dengan dia. Sampai aku pun terabai tadi." Elyani memuncungkan bibirnya.

"Sorrylah El. Ni semua untuk kebaikkan kau." aku tergelak.

"Nanti malam ni mesti kau terkejut punya. Nanti kau jangan terlebih excited pula." aku memandangnya penuh makna.

"Ha? Kenapa?" Elyani menayangkan wajah blurnya.

"Adalah. Kau tunggu je malam ni. Jomlah keluar, jap lagi penghuni rumah ni nak makan." aku menarik tangan Elyani untuk berdiri.

"Kau takyah nak merajuk lagi, aku bagitau Anas kau suka dia baru tau." sempat ku mengusik Elyani.

"Oi tak payah lah." kami akhrinya gelak serentak.


Hampir pukul 6.30 petang baru aku tiba di rumah. Lenguh terasa satu badan, tapi hati tetap gembira dapat memberi kegembiraan kepada anak yatim. Aku terus melangkah masuk ke bilikku. Nak mandi. Meleket satu badan. Asar pun tak sempat solat lagi. 

Satu Hati TerciptaWhere stories live. Discover now