رواية عقاب بلا جريمة ٢"جنتي"
بقلم زينب سعيد.الفصل الثاني
سليم بتساؤل:يعني كنتي روحتي تشوفي والدتك وبعدها مشيتي.
جنة بهدوء:أيوة.
سليم بإستغراب:بس أنا كنت متاكد علي الظابط أي حد يجي يتحفظ عليه ويكلمني.
جنة ببرود :دخلت المشرحة علي أني ممرضة لأن واحدة صاحبتي كانت شغالة هناك.
سليم بهدوء:وبعدين بعد ما سفرتوا الصعيد قابلته حسام أزاي.
جنة ……
★★★★★★★★★★★★★★★★
فلاش باك.
بعدها سافرت أنا وسلمي مع الحجة وسعاد وإبنها وعشنا معاهم في الصعيد كانوا عايشين في قصر كبير هي وأبنها علي وجوزها وإبنها التاني ومراته وبصراحة الناس كانوا بيعاملونا أحسن معاملة وقعدنا فترة هناك وأشتغلت أنا وسلمي في المزرعة بتاعتهم بعد ما حالة سلمي أتحسنت .
وفي يوم وأنا وسلمي راحين الشغل الحجة سعاد رفضت وقالت ده جاي ضيف ليهم وعاملين عزومة وطلبت مننا نفضل معاهم في اليوم ده وفعلا فضلنا معاهم.
لغاية ما الضيف جه وحضرنا الغدا وإتفجات أنا وسلمي بحسام وأنه هو الضيف وعرفنا بعد كده أن حسام يعرف أخت الحجة سعاد وعرفهم عن طريقها لما أشتغل في الصعيد وبقي صاحب أبنها.
وبعدها حسام قعد معايا أنا وسلمي وحكي لينا كل حاجة حصلت معاه وأنك بتدور عليا ساعتها أنا رفضت لإنك صفحة وأتقفلت من حياتي وبعدها حسام أشتغل معانا في المزرعة.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في أحد الأيام.
تجلس سلمي وجنة ينتاولون الغداء في وقت الراحة.
ليأتي حسام ويجلس معهم:أزيكم يا بنات.
جنة بهدوء:الله يسلمك.
سلمي بهدوء:الله يسلمك.
حسام بإرتباك:سلمي مش أنتي سامحتيني صح.
سلمي بإستغراب:أسمحك علي أيه بس يا حسام
قولتلك قبل كده إنك ملكش ذنب في حاجة.حسام بتوتر:يعني لو قررت عرض جوازي منك هتوافقي.
لتصمت سلمي بخجل لينظر له حسام بخيبة أمل خلاص يا سلمي أنا أسف ليأتي كي ينهض.
لتتحدث جنة بلهفة:أية يا سيادة المقدم مسمعتش قبل كده أن السكوت علامة الرضا.
حسام بفرحة:بجد يعني أنتي موافقة يا سلمي.
سلمي بخجل:موافقة
حسام بتوتر:بس أنتي عارفة طبعاً أني يعتبر لسه ببدأ من جديد يا دوب الفلوس إلي بتجيلي من شغلي في المزرعة أما فلوس ورثي وإلي في البنوك أتخلصت منها بس أنا عندي شقة في القاهرة وعربيتي دول بس إلي من مالي الخاص.
أنت تقرأ
رواية عقاب بلا جريمة 2"جنتي"بقلم زينب سعيد.
Bí ẩn / Giật gânرواية أكشن غموض تشويق. إقتباس 1 شخص ما ببرود:ومو المفروض ولدك بيكون في حمايتك أنت يا زينة الرجال. سليم بعصبية:وهو أنا أعرف حاجة عنه أصلا وبعدين أنت مالك وبتدخل بصفتك أيه. الغريب ببرود:بصفتي هبجي چوز الست چنة يعني خطيبها. سليم بزهول وصدمة وهو ينهض...