الفصل الحادي والعشرون

7.8K 205 0
                                    

رواية عقاب بلا جريمة 2"جنتي"
بقلم زينب سعيد.

           الفصل الحادي والعشرون

في صباح اليوم التالي.

يستيقظ سليم علي رنين هاتفه المتواصل لينهض بتكاسل ويجلب الهاتف من علي الكوميدينو ليجده رغم غير معروف ليرد بهدوء:ألو وعليكم السلام أيوة أنا المقدم سليم الجارحي ليكمل بلهفة يعني نتيجة التحاليل ظهرت طيب مسافة الطريق وأكون عندك مع السلامة ليغلق الهاتف وينهض سريعاً ويرتدي ملابسه علي عجلة ويخرج من الغرفة.

************************************

في الخارج.

تضع جنة طعام الإفطارعلي السفرة لتتفاجئ بسليم خرج من غرفته ويستعد للخروج
سليم بهدوء:صباح الخير.

جنة بتوتر:صباح النور أنت رايح فين.

سليم بهدوء:ورايا مشوار مهم هخلصوا علي طول وأجي.

جنة بتساءول:مش هتفطر.

كاد أن يرفض سليم لكن بعد أن رأي نظرة الحزن في عينها عدل من رأيه :لا هفطر الاول ليكمل بتساؤل هو بودي فين.

جنة بهدوء:نايم لسه علي فكرة قعد يعيط إمبارح عشان فاكر إنك زعلان منه.

سليم بأسف:لما أرجع بإذن الله هبقي أصلحه.

جنة بهدوء:تمام .

ليجلس الأثنين ويبدأون في تناول الطعام بصمت ليتناول سليم عدة لقيمات وينهض ليغادر.

سليم بإستئذان:لازم أمشي محتاجة حاجة.

جنة برفض: شكرا مع السلامة.

سليم بهدوء:الله يسلمك.

************************************

في شقة رامي.

تجلس سهي في غرفتها بشرود وعيونها تبكي دون توقف .

ليدخل رامي وهو يحمل الطعام وينظر لها بحزن ليضع الطعام على الكودينو ويجلس أمامها ويمسح دموعها بأصابعه بحنان.

رامي بحنان:إهدي بقي يا سهي ده عمرها وأنتي كده بتعذبيها.

سهي بدموع:مش قادرة يا رامي خلاص مش هشوف شذي تاني.

رامي بحنان وهو يضمها لصدره ويمسك عليه :أنتي أه مش هتشوفيها بس هي عايشة جواكي وروحها موجود حوليكي ليبتعد عنها ويتحدث بترجي:يلا بقي قومي أغسلي وشك وتعالي عشان تأكلي أنت من ساعة إلي حصل وأنتي مأكلتيش.

سهي بحزن:مليش نفس يا رامي.

رامي بحنان: معلشي عشان خاطري.

سهي بقلة حيلة: حاضر لتنهض سهي بتثاقل متجهه للمرحاض لغسل وجهها وسرعان ما تفقد قواها وتسقط أرضاً.

لينهض رامي بفزع وهو يصرخ باسمها.

************************************

في شقة عامر.

رواية عقاب بلا جريمة 2"جنتي"بقلم زينب سعيد.حيث تعيش القصص. اكتشف الآن