our own way

57 6 0
                                    


UNCLE ..STOP!!!

Jerit Sara kepada driver nya dalam perjalanan balik lepas nampak
San tengah makan seorang diri dalam cafe yang tak jauh dari sekolah. Drivernya cepat-cepat berhenti.

Kenapa Sara ada apa-apa yang tak kena ke?

Sorry uncle, saya nak turun Kat cafe ni. Nanti saya call uncle balik. Uncle riz hanya senyum melihat Sara.

Why he's eating alone. He look so lonely. Sara memerhati dari luar cafe disebalik cermin kaca. I can see he like that caramel cake so much. He look so happy. It's the right time to meet him now. Let's go Sara !!
Ni je la masa yang sesuai aku nak cakap berdua dengan dia.. kalau nak cakap dengan dia depan orang ramai, hmm lambat lagi.. Nanti kecoh lagi satu sekolah. Dengan budak perempuan yang tergila-gilakan dia. Aku bukan apa. Malas nak bersaing dengan diorang. Please la jangan perasan diva-diva sekalian..huhh

Hi, it's been a long time right?

San yang nampak Sara sedang berdiri dekat depannya tersedak.

"Sara kau ni kenapa, tengok dia dah tersedak..kenapa pergi sapa dia macam tu..but it's okay..tu la balasan sebab sombong sangat dengan orang. tak pe la nasib baik comel..hihi" kata Sara dalam hati.

Can I seat here?

Sure..balas San.

Sara cepat-cepat angkat tangan panggil waiters untuk order.

Saya nak sama macam yang kawan baik saya ni makan boleh?

No problem we will serve you our speacial caramel cake. Balas waiter lelaki tersebut.

Hey, are you okay? Tanya Sara

Okay je. Kenapa ada nampak macam tak okey ke?

Tak de la, sekarang kau dah lain. Ada apa-apa yang kau nak share dengan aku ke? Aku ada buat salah dengan kau ke? Aku Ade buat kau marah ke? Ke kau dah tak nak kawan dengan aku?

San diam membisu..

Kau tak nak cakap dengan aku sampai bila? Aku minta maaf.. without realizing it. Sara menangis.

San terkejut bila nampak Sara yang mudah tukar emosi. Cepat-cepat San ambik tisu di sebelahnya di hulur kepada Sara sambil cakap..

You don't have to feel sorry.. dah jangan nangis kat sini..malu nanti orang tengok..

Aku yang tadi sedih tiba-tiba senyum tengok reaction San yang cemas memandang sekeliling..takut orang ingat die bad boy la tu.. "San, aku tahu kau still kesah lagi pasal aku, I just wonder who makes you change this much. " kata Sara dalam hati.

Aku  diam tunggu jawapan daripada San yang kelihatan serba salah nak jawap pertanyaannya tadi.

San merenung muka orang yang dia bakal tinggalkan tak lama lagi. Dia rasa sedih bila kena terus terang dengan Sara macam ni..

Why are you looking at me like that? Say something. Is there anything on my face?

San, tersentak.."obvious sangat ke dia pandang Sara tadi? huhh"

Haah memang ade pon..kau ni kalau makan tak comot tak boleh eh??
Cepat-cepat San cover ape yang die buat tadi.

Ouhh comot eh.. asal kau tak bagi tahu aku awal-awal, ni pandang lama-lama. Malu aku. Sara ambik tisu di sebelah San cepat-cepat disapu mulutnya.

Alah, buat ape nak malu aku je kan? San tiba2 gelak.. dah lama dia rindu perangai comel Sara ni..

Kenapa kau tak nak cerita kat aku? As you know I am good at keeping secret. So tell me what's wrong? Cepat la cerita aku dari tadi tunggu.. I'm still waiting.. Sara tak nak ubah topik. Nanti sampai sudah dia tak dapat jawapan kalau cakap macam ni dari tadi.

San ambik nafas dalam-dalam sebelum mula..

Mulai sekarang aku tak nak kau tunggu aku dah..aku harap sangat kau dapat terima apa yang aku cakap lepas ni..

San.. apa kau merepek ni? Kau nak lari jauh dari aku ke? Why you don't want me to wait for you?

Aku akan pindah Korea  ikut ayah aku tinggal dekat sana. Lagi pon ayah aku cakap nenek aku dah tua. Dia tak nak nenek tinggal sana sorang-sorang..

Aku rasa ni peluang sesuai untuk aku jugak.

Aku nak capai cita2 aku.. macam apa yang aku pernah cakap kat kau dulu, I wanna be a good singer.

Aku ingat lagi kau pernah cakap kau nak sangat aku jadi penyanyi.

Kau ingat tak masa orang lain tinggal kan kau sebab diorang kata diorang bosan dengan perangai kau dulu?Lepastu aku datang kat kau.. aku cakap tak pe aku ada..pastu nyanyi lagu favourite kau.. That time kau cakap kat aku yang yang kau dah tak kesah dah sapa-sapa yang buat kau sedih.

Sebab kau kata kau ada aku yang boleh nyanyikan untuk kau, yang boleh buat kau rasa better time kau sedih.

Tapi aku rasa kau salah..

Sebab aku tak boleh selalu ada dengan kau sampai bila-bila.

I hope one day I can make you happy again when you see me in tv.

Sebab kemungkinan besar aku dah tak dapat jumpa kau lagi lepas ni..

It's mean that I can't sing for you anymore.

I wanna make everyone feel better everyday. I want to put a brighter day in everyone life especially someone that I really love.

"Like you Sara." kata San dalam hati

I never want to say goodbye but this is goodbye from me for real.

Sara hanya diam mendengar penjelasan dari San. Dia dah faham sekarang. Dari tadi dia cuba kawal perasaannya.

Ouhh.. patut la kau tak layan aku. Sebab ni ke?

San hanya diam menunduk.

Sepatutnya kau bagi tahu aku dari awal .. Kau nak pergi bila? I mean lagi berapa hari

Lagi dua hari. I'm sorry..I'm too late to tell you about this. San sedih bila nampak muka sara yang putih menjadi merah akibat tahan nangis..

Now our way is different.. I hope you are doing the best for your own way. Kata-kata Sara buat San terkejut dengan penerimaannya yang mudah. Kalau lah San tahu Sara faham dengan situasi dia sekarang dah lama dah dia bagi tahu Sara pasal benda ni.

Aku minta maaf.. I really mean it.

It's okay.. at least you being honest to me. Sara hanya memaparkan senyuman palsunya. Aku takkan marah kau..kau dah banyak tolong aku. Thanks San.. Aku cuma nak kita berpisah cara baik.

Tanpa sedar air mata San jatuh juga..dia tak dapat tahan lagi. San hanya tunduk memandang pingganya yang sudah kosong.

our secret memories || Ateez San Where stories live. Discover now