قبل مانبدء حديثنا متنسوش الصلاه على اشرف الخلق سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 💙
" بسم الله الرحمن الرحيم "
" بدايه احداث رويتنا💗"
____________________________________
كانت تجلس ورد حفيده عائله الرواى المدللة ......على فراشها تضم ساقيها إليها وتبكى بكسره وحزن على ما أصابها ........
وهى تحدث نفسها بكسره ......
"أني مش هخلي الجوازه ديت تتم واصل ولو علي جتتي(جثتي) "قطع حديث ورد دخول زوجه عمها نعمات التى قالت بحنان مواسيه ورد ...
"جرالك ايه يا زينة العرايس ... مالك قاعده إكده ليه "لتجبها ورد قائله بحده ......
" إني الى جرالي ايه ... رايدين تجوزوني ولد الهواري غصب ، وتتحدادو وتقولوا جرالك ايه ؟! "أدركت نعمات ان ورد محقه بحديثها كله ولكن ماذا تستطيع ان تفعل هى لها فليس بليد حيله فهى مثلها الاثنان بمركب واحده والاثنان ضحايا العادات والتقاليد...
" يا بتِ اني اقدر أعمل ايه وعملتوش يا حبيبت قلبي من جوه ،صدقيني أني وقفت قُصد جدك لأول مره في حياتي كِليتها ، وفي النهايه حُصل ايه وجدك قال ايه؟! ، قال يا نعمات اني راجل حُر وكلمه الحر دين عليه واني قولت البت تتجوز الجدع يبقي هتتجوزه وخلص الكلام "
" واني ايه ذنبي يا مرت عمي ، ابوى قتل غلط يبقي القصاص أو الديه ،يبقي اني بقي دخلي ايه عاد ، اتجوز ولدهم ليه ....... "
هكذا تحدثت ورد راغبه فى استعطاف زوجه عمها حتى تحدث جدها مجدداًانتظرت ورد إجابت زوجه عمها ، ولكن من أجابها هو جدها كبير عائلت الراوى ، الذى دلف للغرفه ليحدث ورد .....الذى أجابها قائلا .......
" حديتك صُح الصُح يا بت ابني الى قتل يتقتل ، مفروض الهواريه يقتلوا ابوكى قُبل ولدهم ، بس ابوكى هج بره الصعيد عشان الطار الى، وعشان نوقف الطار الي داير بين الجمعتين يبقي تتجوزى من ولدهم ...
أنت تقرأ
🦋مجنونه أربكت صعيدي🦋
Mystère / Thrillerعيناها بحرً تاهت بها سفنه وتزعزت نبضاتُ قلبه وانفاسه .... هو الذى لا يهزه برقٌ ولا رعدٌ عينين متلألئةٌ هزمت ثباته ...... رواية / مجنونه اربكت صعيدى بقلم / إيمي محمد العمل الثانى .... قيد التعديل ✍️🦋