1 - Milo For Two

39 5 1
                                    

// A barista who hates coffee //

Pagi-pagi lagi aku dah rasa nak muntah. Bau kopi terlalu kuat untuk aku hadap. Di setiap penjuru kafe ini, ada pelanggan yang sedang menikmati kopi. Loya.

"Bang, nak caramel latte satu," automatik aku maniskan muka terhadap pelanggan di hadapan aku. Aku menekan skrin komputer dan mulakan pengiraan harga. Selesai urusan pembayaran, aku pergi ke bahagian pantri untuk menyediakan minuman yang ditempah tadi.

"Tak faham aku macam mana mereka boleh minum kopi. Tak pening ke bau ni?" Seperti biasa, aku akan mengomel sendirian namun tangan aku tetap bergerak laju membancuh kopi.

Sejak kecil lagi aku tak suka kopi. Tak. Perkataan tu seolah-olah tak cukup menggambarkan perasaan aku.

Aku benci kopi. Ha baru betul. Baunya yang kuat itu agak memeningkan aku dan meloyakan tekak aku. Zaman aku belajar dulu, rata-rata kawan aku akan minum kopi untuk tahan mengantuk tetapi aku tak. Aku terima apa jua cara kecuali kopi.

Tolong, bukan kopi.

Dan kemudian mula lah mereka akan usik aku, "eleh Jo, nanti kau dapat jodoh yang suka kopi baru kau tahu."

Pergh, minta dijauhkan lah. Aku tak sanggup hidup lama-lama dengan kopi. Jadi barista ini pun, hanya sebab aku terpaksa. Nak dapat kerja yang setimpal dengan sijil ijazah tetapi ekonomi negara yang masih tak menentu membuatkan aku terpaksa terima apa jua pekerjaan tanpa banyak songeh.

Nah, ternyata terpaksa kerja barista pula. Mungkin ini lah jodoh yang kawan-kawan aku kata sebelum ini.

Aku harap aku dapat bercerai dengan jodoh yang ini secepat mungkin.

Ting!

Bunyi dentingan loceng di atas kaunter pembayaran membuatkan aku kembali ke dunia nyata. Ada dua orang gadis sedang berdiri di hadapan aku. Aku bangun dari kerusi dan membetulkan topi dan apron yang dipakai. Kemas.

"Nak mocha biasa satu." Gadis pertama bersuara sambil jarinya tunjuk ke arah satu gambar di bahagian mocha. Aku mengangguk dan mula key-in pesanan ke dalam sistem.

"Kau nak apa?" Gadis mocha tadi menyoal kawannya pula.

"Hah, ehh taktau. Aku tak minum sangat kopi."

"Aduh Dania. Kan aku dah janji nak belanja,"

Wajah Dania berubah cemberut seolah dia kata, 'aku tak minta pun?'

Sempat juga aku tangkap dia jeling aku sebab aku asyik sangat tengok mereka bertelingkah. Bukan salah aku tertengok dan terdengar. Mereka yang buat adegan depan kaunter.

"Sama dengan kau lah," aku key-in lagi.

"2 mocha, RM28."

Gadis mocha itu mengeluarkan sekeping not RM20 dan sekeping not RM10 daripada dompetnya. Selesai pulangkan baki. Tinggal nak buat kopi je.

Aku pergi ke pantri dan kedua-dua gadis tadi dah hilang dari kaunter menuju ke meja. Aku geleng kepala mengingatkan kejadian tadi. Takkan lah si gadis mocha tu taktau kawan dia tak minum kopi? Pelik-pelik je dunia sekarang ni. Lagi pelik si Dania tu boleh ikut je arahan cik mocha.

Kalau aku jadi Dania, aku akan tolak sekeras-kerasnya.

"Err bang," aku toleh ke belakang apabila ada suara memanggil. Aku sangkakan pelanggan baru rupanya Dania tadi.

"Hm?"

"Abang dah siap ke dua mocha?" Aku menggeleng. Aku angkat satu cawan menandakan yang aku baru siap satu daripada dua pesanan mereka. Dania hela nafas lega.

Laman CeritaWhere stories live. Discover now