Kedengaran pelbagai suara tangisan yang didengari di makam tersebut.
Jaehyuk hanya memandang sayu wajahnya sendiri yang sedang tersenyum di dalam frame yang dilihat oleh semua orang di situ.
"I'm happy hyunsuk....cheonmal" jaehyuk tersenyum nipis.
"Wae??" hyunsuk turut melihat frame yang di dalamnya ada gambar kawannya itu.
"Lepas jae dah buat orang annoy dengan jae...akhirnya,jae boleh jugak tengok diaorang menangis sebab jae...and jae akhirnya boleh jugak tengok,yang dia raung nama jae...jae happy,many many" jaehyuk tersenyum tapi kali ini lebih lebar.
"Aigoo jaehyukiee" hyunsuk memeluk bahu kawannya itu...atau lebih tepat lagi, orang yang dia mahu gelarkan sebagai adik?
Jaehyuk mula melentokkan kepalanya ke bahu hyunsuk itu lalu dia menutup matanya.
Meanwhile
"Weh korang" panggil junghwan untuk menarik perhatian hyung-hyungnya itu. Semua orang disitu terus memandang ke arah junghwan dengan perasaan ingin tahu.
"Aniya...junghwan rasa apa yang kita buat dekat jaehyuk semalam tu macam keterlaluan je....ye lah, dia kawan kita...tapi kita dengar mulut orang lain,lepas tu buang dia tanpa mintak maaf or....takde langsung terputik rasa maaf dekat hati kita kan??" hwan melihat hyungnya yang sudah menunduk.
"Ruto pun rasa macam tu...entah lah,sejak kita buang jaehyuk ni kan...dah takde jeritan nyaring dia...dah takde gelak ketawa dia" kali ini haruto betul-betul maksudkan apa yang dia cakap.
"Nae....dobby pun sama sebenarnya,rasa macam..kita dah hilang bahagian yang penting" dobby melihat ke arah member lain dengan pandangan yang susah untuk ditafsirkan.
"Kalau macam tu....kita ambil balik jaehyuk masuk kumpulan ni.... hoon pun rasa benda yang sama.... sejak semalam lagi...sebelum hoon nak tidur,hoon rasa macam tak sedap hati....maybe sebab kita buang jaehyuk dari kumpulan ni??so better...kita ambil dia balik okay??deal??" jihoon membuka pendapat.
"Deal" serentak semua berkata lalu mereka bersepuluh berjalan ke rumah jaehyuk.
Apabila mereka sampai,serentak dengan itu..kereta tuan yoon juga parking di dalam garaj tersebut.
Kelihatan eomma jaehyuk yang mengenakan hanbok berwarna hitam itu keluar daripada kereta dengan mata yang sembap. Begitu juga dengan haena.
Tuan yoon yang memakai coat berwarna hitam itu turut keluar daripada kereta itu lalu memastikan isteri dan anaknya selamat masuk ke dalam rumah. Lalu dia terus memandang ke arah sekumpulan namja. Dia tahu,itu adalah kawan kepada arwah jaehyuk. Tetapi tidak tahu pula yang tujuan kesini untuk apa.
"Ahjussi" tuan yoon memandang ke arah jeongwoo.
"eum" perlahan sahaja suara tuan yoon.
"Kitaorang nak jumpa jaehyuk boleh??kitaorang ada benda nak dibincangkan" jihoon tersenyum lebar,begitu juga dengan yang lain.
Tuan yoon tersenyum nipis lalu memasukkan tangannya ke dalam poket. Recorder yang diambilnya di dalam bilik jaehyuk semalam diberikan kepada kawan kepada anaknya itu.
Selepas memberi sahaja recorder tersebut,tuan yoon menunduk. Treasure pula memandang recorder itu dengan pandangan pelik.
Asahi menekan button record lalu terkeluarlah bunyi suara jaehyuk yang seakan-akan sedang menangis sambil berkata sesuatu.
Selepas habis mendengar ucapan terakhir jaehyuk,mata sudah bergenang dengan air jernih.
"A-ahjussi....ige-igebwoya??"jihoon sebagai leader bertanya dengan suara bergetar.
"Jaehyuk-aaaa...leave us in this cruel world" tuan yoon menunduk tanpa menangis. Air matanya sudah habis.
"A-ah-ahjussi" ada yang kaku berdiri,ada yang bertongkatkan bahu kawan di sebelah apabila berasa kaki mula melemah dan apa yang semua lakukan adalah menjatuhkan air matanya ke atas tanah.
Jaehyuk yang melihat kawan-kawannya itu bertambah senyumannya. Dia gembira,setelah sekian lama membuat kawannya senyum,ketawa,tidak selesa.... akhirnya jatuh juga air mata kerana dia,yoon jaehyuk si permata yang sebenar di dalam dunia.
"Are you happy with your life now yoon jaehyuk??" muncul hyunsuk di sebelah jaehyuk.
"Nae"jaehyuk ralit melihat ke arah treasure members itu.
"Masa hyunsuk meninggal dulu pun....hyunsuk macam jae jugak, tengok jae menangis sorang-sorang...masa hyunsuk hidup, hyunsuk ingatkan jae ni orang yang paling happy dalam dunia... tapi lepas hyunsuk masuk alam lain,hyunsuk rasa hyunsuk silap.... hyunsuk always perhatikan jae tau....bila jae menangis,bila jae check muka jae dalam cermin, bila jae tutup mulut jae sebab tak nak orang lain dengar jae menangis.... hyunsuk tengok semua tu jae,hancur hati hyunsuk tengok jae macam tu" hyunsuk mengusap bahu jaehyuk lembut.
"Heyy,let's bygone be bygone laa hyung eeee....jangan laaa bangkitkan masa jae menangis tu" jaehyuk pout.
"Aigoo kiyowo" hyunsuk menumbuk perlahan pipi jaehyuk.
"So...why don't we go now yoon jaehyuk?" hyunsuk menghulurkan tangannya.
"Nae" jaehyuk menyambut tangan hyunsuk lalu mereka berdua membelakangi rumah jaehyuk itu dan berjalan sambil ketawa. Dua bayang-bayang tadi akhirnya hilang meninggalkan orang yang dia sayang menangis.
'When the world lose him,the tears will come to someone special for him to complete the day'
~End~
YOU ARE READING
WHEN THE WORLD LOSE HIM_yoonjaehyuk
FanfictionBila disebut sahaja tentang dunia,pasti akan ada benda yang kejam terkandung didalamnya. Penuh dengan ujian,kesusahan serta orang-orang yang layak dipanggil binatang. Yoon jaehyuk,seorang yang extrovert dikenali sebagai 'mood maker'. Malangnya semua...