الفصل الثاني

1.3K 90 22
                                    

الفصل الثاني

ما ان رأته يدلف من الباب معها حتى ابتدرته قائلة بغضب:
_بقى بتوديها لدكتور تاني من ورايا ياعادل؟دلوقتي الدكتور بتاعي بقي كخة.. روح يااخويا أما نشوف آخرتها..ماهو عشم إبليس في الجنة.. هي الأرض البور بينصلح حالها ياموكوس؟

_ماما! من فضلك؟

أسرعت هند تجاه حجرتها تدلف إليها باكية بينما قال عادل بحزن:
_عاجبك كدة؟

طالعته بحنق قائلة:
_خايف قوي على زعلها طيب مخفتش على زعل أمك ليه وأنا بكتشف انك موديها لدكتور تاني ومخبي عليا؟

_أهو أنا خبيت عليكِ مخصوص بسبب اللي عملتيه ده.. ياماما ياحبيبتي هند بنت رقيقة مينفعش كل شوية تسميها بكلامك.

ظهرت الصدمة على ملامحها وهي تقول:
_بقى كدة ياعادل؟ أمك كلامها سم.. هان عليك تقولها؟ أهو ده اللي كنت خايفة منه.. غيرتك مراتك وخلتك تقسى على أمك حبيبتك اللي ملهاش غيرك في الدنيا.

اقترب منها بسرعة يمسك يدها ويقبلها بحنان قائلا:
_ماعشت ولا كنت لو للحظة قسيت عليكِ ياأمي، انتِ عارفة غلاوتك عندي وعارفة كمان ان لو الدنيا كلها في كفة وانتِ في كفة هختار كفتك ياحبيبتي.

ربتت بيدها الحرة على رأسه قائلة بحب:
_الله يرضى عليك ياابني.

رفع وجهه إليها قائلاً:
_بس عشان خاطري..حاولي متزعليش هند.. انتِ عارفة غلاوتها في قلبي وزي ما بقدرش على زعلك وبيوجعني ، زعلها برضه بيوجعني.

أصابها الحنق مجددا، يقارنها بهذه الفتاة السخيفة.. كادت أن تقول شيئاً ولكنها تراجعت في اللحظة الأخيرة لا تقوى في هذه اللحظة على نظرات عينيه المتوسلة إليها، ستخضع مؤقتاً حتى تستطيع أن تجعله هو بذاته يلفظ هذه الهند من حياته...للأبد.

لذا هزت رأسها بهدوء فأسرع يقبل يدها بسعادة ثم يتجه إلى الحجرة بلهفة، لتنظر والدته في إثره بغيظ تقول بهمس حانق:
_روح ياأخويا وراها وأقعد صالح في البرنسيسة للصبح،يلا معلش.. مسيرك ياملوخية تيجي تحت المخرطة وساعتها......

ضمت قبضتها بينما أفكار شيطانية تداعب مخيلتها..وتزيد من رغبتها بالتخلص من هذه الفتاة.

______________

_اللونين حلوين قوي مع بعض .. مكنتش متوقعة انهم هيطلعوا بالشكل ده أبداً.

وضع يده على قلبه يقول بطريقة مسرحية:
_ كنتِ شاكة في ذوق حبيبك محمد؟ آه ياقلبي.

وكزته قائلة:
_بلاش أفورة.. الراجل بيدهن في الأوضة اللي جنبنا وممكن يسمعك.

_ماهو ده اللي موقفني عن اني أستفرد بيكي ياجميل.

_تستفرد بيا.. ده بعينيك.. ولا هتلمس ضافر مني قبل مانكتب كتابنا.

المستحيلحيث تعيش القصص. اكتشف الآن