haikal melihat langit. langit yang biru, dipenuhi dengan awan yang bergumpal seperti gula-gula kapas. langit. ya tempat dimana nisa berada.
haikal menapak ke kerusi di mana haikal dan nissa pernah duduk bersama dahulu. hanya tuhan yang tahu, betapa rindunya haikal kepada nissa. gelak tawa, senyuman manisnya, matanya yang bulat dan senyumannya yang manis.
rindu.
haikal menutup buku diari nissa yang dipegang. haikal tidak pernah tahu nissa menulis diari. inipun amanat daripada nissa kepada sahabatnya. katanya "nanti bagi diari aku ni kat haikal kalau aku dah takde tau".
dianggapnya hanya gurauan. siapa tahu tuhan lebih sayangkan nissa. akhirnya dia dijemput pergi dahulu. 2 hari selepas tamatnya majlis pada malam itu. ya malam itu yang nissa meluahkan isi hatinya. dan akhirnya dia pulang kepada penciptanya.
hariku lebih indah, pabila kau ada. ku menunggu kau pulang, pulang sekarang. ku rindu wajahmu. senyuman manismu sayang.
haikal membiarkan air matanya jatuh menyembah bumi. betapa rindunya dia kepada nissa. rindu. rindu sangat. tapi kita tak mampu melawan restu. mungkin sudah cukup waktu yang Dia pinjamkan kepada aku. terima kasih tuhan, kerana pinjamkan bidadari kepada aku walaupun hanya sementara. terima kasih.
nissa. kalau awak nak tau kan? haikal sayang nissa. sayang sangat-sangat. no words can describe how much i love you nissa. maybe awak soft, tapi sebab sifat awak yang penyabar, selalu ceria dan tegas, thats why i love you.
you have something that no one can ever have. youre the only person i ever love nissa assyifa. awak tau tak betapa sedihnya saya bila baca diary awak and awak suruh saya cari orang lain untuk jaga saya? nissa, saya tanak orang lain nissa. i dont even know if anyone can love me more than you did. i lose my angel. the one who makes me smile with her behaviour. allahu. aku rindu sangat kepada nissa.
nissa, awak cakap awak tak suka tengok saya menangis. tapi saya tengah menangis sebab teringat kat awak. dalam class pun saya nangis. sampai cikgu tegur mata saya nampak sembap. insyallah lepas ni saya cuba untuk tak nangis ya sayang? im sorry you have to see me cry, cinta. im really sorry.
tolong, tolonglah pulang, ku rindu wajahmu, senyummu yang sudah hilang.
haikal menarik kepingan polaroid yang terselit pada diari nissa. gambar nissa dan haikal yang ditangkap pada malam annual dinner itu. nissa yang memakai dress yellow soft, shawl putih dan haikal dengan suit. mereka nampak secocok sangat.
dibelakang polaroid itu tertulis;
langit dan dia.
untuk si dia yang pernah menyinari hidup Nissa Assyifa <3nissa assyifa, terima kasih. thank you for everything. till next ecplise, my moon. but for now, im letting you go ya sayang. assalamualaikum <3
your love,
haikal iskandar.
YOU ARE READING
langit dan dia
Fantasy"banyak mana saya sayang langit, banyak tu jugak saya sayang awak" untuk si dia yang pernah menyinari hidup Nissa Assyifa