روايه
#الأم_العذارء
بقلم
سارة احمد
الفصل السادس
ادريس ينظر لي الجميع وهو يمسك يد ناريمان المختبئه وراي ظهره وتتشبث بيده بقوه وانفاسها غير منتظمه وجسدها يرتجف ودموعها تسيل من عيونها رغما عنها وهي تحاول السيطره عليها
وتجاهد نفسها.... حتي تبدوا قوهتلك الحاله من الضعف لي ناريمان
اشعل لهيب الغضب داخل ادريس
وحرك بداخله احساس غريب تملكه في الدافع عن ناريمان وعدم السماح لي حتي نسمه الهواء بلمسها حتي.... لم يعرف ماهيه هذه المشاعر الجياشه اتجاه ناريمان رغم انه لم يراها الا من ساعات ربما الظروف التي تعرف عليها فيها هي سبب تلك المشاعرولم يشعر بنفسه الا .....
وهو يجذبها داخل حضنه ويطوقها بذراعيه والغريب ان ناريمان لم تمانع بلا تشبثت بيه وغمرت وجهها داخله وكأنها تحتمي بيه من عواصف احاديث الجده غني الادعه ونظرات الجميع الحارقه التي تخترق قلب وروح ناريمان....
هذا المشهد اثار جنون جميع الموجدين وغضب الجده غني....وسختها فنظرت لي ادريس بغضب جامح وسخط قاتل وعنفته بشده بصوت غاضب مزلزل جدارن الغرفه...... واثار جأشت الخوف عند الموجودين فهم يعرفوا معني تلك النظره والنبره....
غني:ادريسسسس انت يا ويلد الهامله كيف تخرج من برقع الحي وتضمها اكده من غير خشي ولا حي وكيف تعصي امري وانت عمرك ما رفعت عينك فيه....؟
ونظرت لي ناريمان نظره احتقار واشمئزاز .... وجعت قلب ناريمان وسلبت روحها.... وذادت من سيول دموعها... وشهقاتيها التي تفيض بانين الحزن والاسي وضمت ادريس اقوي... وهذا ذاد من غضب الجده واشارت بعصها نحو ناريمانبكل استنكار وتهميش
الجده غني:بجي( بقي) اكده تسيب امل الملاك عشان الحربايه بنت العقربه دي.... الا دمرت ولدي ماجد وقصفت عمره بسمها...
ادريس اتغاظ من كلام الجده الا كله ظلم.... وتجنيها عليها هي وامها وتحملها خطأ حرب في الماضي لا ناقه فيها ولا جمل.....
ويلحق الجده في الحديث بنظرات كلها حقد وغل يحملهم خلافات عقود الماضي....
وصاحبه تلك النظارات هي سميره زوجه نادر ابو ادريس وعمي امل وفارس ....
ترد سميره بكل حقد وغل و نظراتها لو سيوف لا قطعت راس ناريمان..... وعينها ترمق ناريمان بشر واحقاد تكفي لتحويلها لي رماد.....
سميره: يا وقعه كلها سواد بجي (بقي) انت يا ادريس يا ويلد زوجي بتحب علي امل ست البينتهوكمان عاوز تتجوز عليها وهي راقده بين الحياه والموت ومش كفيك ده كمان عاوز تاخد ولادها لي الحربايه بنت الحي.... ده علي جثتي انا اكل قلبها لو لمست دوفر عيل من عيال امل بنتي مش كفايه الا هي.... فيه ومن كتر الغل متحملتش الحقد وصرخت بغيظ واه يا بوي مش جادره(قادره)
اتحملللل ...... وجرت علي ناريمانعشان تجذبها من شعرها.... وهي تصرخ بغيظ وحقد .....
سميره: انا لازم اضربها وارقدها مكان بنتي...... بقي عوزه تخدي مكان امل مش كفايه امك .....
أنت تقرأ
الام العذارء
Acciónمرحبا دي الروايه الجديده هنزلها قريبا.... نبذه عنها فتاه لا تريد الزاوج خوفا من شئ حدث لها في الماضي فتقرر تجميد البويضات خوفا من بلوغ سن لا تقدر فيه علي الانجاب يمكن في يوم من الايام تتزواج وتريد الانجاب .... هي فتاه محجبه معتدله في الدين لكن تشاء...