bab 4

2 0 0
                                    

8 tahun kemudian

Tubuh lelaki yang sederhana sasa itu berjalan dengan laju ke destinasi pilihannya. Kantin.

Amarahnya betul-betul memuncak sekarang ini. Baru keluar dari bilik disiplin. Memang mengamuklah budak tu.

Setelah menapak di kantin, matanya mula bekerja keras membantu tuannya. Melilau biji matanya mencari susuk tubuh gadis itu. Ya, gadis yang mencari masalah dengannya. Bagaimana dia tahu? Ramai pelajar yang takkan ambil tahu tentang masalah disiplin yang dilakukannya. Tapi kali ni, macam mana boleh kantoi?

"Pap!"

Bunyi hentakan sebuah tapak tangan di meja makan itu mencuri tumpuan pelajar yang berada di kantin. Mata terus tertumpu ke arah bunyi itu.

Tapi tidak dengan orang yang duduk di meja itu. Matanya terbeliak sedikit dek terkejut. Dia tahu ini akan terjadi.

"Kau, pandang aku!" Lelaki yang berada di hadapannya mengarah.

Mikayla Aafiya dengan perlahan-lahan memandang lelaki itu.

Adam Luthfi.

"K-kenapa?" Mikayla bertanya walaupun dalam ketakutan.

Adam membulatkan matanya. Eei, budak ni! Tanya aku kenapa pulak asal?!

"Kau tanya aku kenapa?! Woi, aku yang patut tanya kau kenapa!" Adam menggempal tangan kanannya dengan kuat. Tahan sabar ni.

"Saya b-buat apa p-pu-"

"Kau kan yang bagitahu Cikgu Zulkifli pasal aku!" Tidak betah menuggu Mikayla bersuara, terus dia menyerang Mikayla dengan ayatnya.

Amarahnya betul-betul di puncak kepalanya.

Mikayla menggeleng secepat mungkin.

"Bukan! Bukan saya! Saya tak bagitahu apa-apa pun pasal awak dekat cikgu Zul."

"Habis tu, macam mana cikgu Zul tahu aku panjat pagar belakang sekolah dua hari lepas?!"

"S-saya tak tahu awak. Bukan saya yang bagitahu. Percayalah cakap saya."

Suasana kantin itu senyap. Senario di hadapan mata mereka lebih menarik daripada melunaskan nafsu makan mereka.

Mikayla yang menghadap Adam berseorangan diri mula tidak selesa. Air matanya ingin keluar. Dia dan Adam menjadi tumpuan semua pelajar.

Adam yang perasan akan suasana yang tegang di kantin itu, terus menarik tangan Mikayla untuk keluar dari kawasan kantin.

Baru beberapa langkah meninggalkan kantin, Adam dan Mikayla disapa oleh sebuah suara.

"Kau nak bawak Mikayla pergi mana?"

Adam dan Mikayla menoleh ke arah suara tersebut.

Muhammad Farhan.

Adam mengendahkan Farhan dan terus menarik Mikayla ke sebuah pondok berhanpiran padang sekolah

Farhan yang tidak puas hati dengan kejadian depan matanya itu, mengekori kedua tubuh itu. Dia berdiri jauh sedikit dari kawasan padang untuk mencuri dengar perbualan mereka berdua.

"Kau lap air mata kau sekarang." Adam tegas mengarah.

Mikayla mengangguk kecil dan menyeka air matanya dengan belakang tapak tangannya.

"S-saya tak buat Adam. Saya tak b-bagitahu kat cikgu. Percayalah saya Adam."

"Macam mana aku nak percaya kau? Kau ada bukti yang kau tak bagitahu cikgu? Hmm?"

Adam mendekati Mikayla seraya mendapatkan dagu Mikayla untuk didonggakkan agar mata mereka bertemu. Senyuman sinis diukir.

Mikayla menggelengkan kepalanya. Dia tiada bukti.

MIKAYLA AAFIYAWhere stories live. Discover now