Bab 1

11 3 0
                                    

Necromancer

PoV Zeiss

-●-

Mataku terbuka perlahan, terasa sedikit perih pada deria penglihatan ini. Seperti tidak mendapat tidur yang cukup, itulah rasanya. Telinga aku juga berdengung cukup kuat, membuatkan aku sukar mendengar dengan baik. Namun dari waktu ke waktu dengungan pada koklea telinga semakin memudar bersamaan perih di mata.

Pandangan sudah mula tampak jelas. "Apa yang baru sahaja terjadi?" mataku melirik seluruh ruangan, sebelum pupil kecilku mendarat pada katil yang kini aku tempati.

"Eh? Mengapa aku boleh berada di sini? Bukankah sepatutnya dia yang menempati ranjang ini? Tapi mengapa pula aku ada di atas ranjang ini?" tak semena-mena puluhan pertanyaan aku lontarkan sekaligus. Mataku melirik tangan yang kurus dan pucat.

Dahiku berkerut melihatnya, aku tahu aku sudah berumur 30 tahun lebih. Tapi aku tepatnya tidak mengingat aku memiliki tangan yang lesu semacam ini. Ia seolah aku tak makan selama berabad-abad lamanya. Tapi kenapa aku rasa pelik dengan diri aku?

"Tunggu sekejap," aku seketika bertutur dan berhenti. Memerhati tanganku dengan lebih baik dari jarak yang lebih dekat. "Ini bukan tangan aku..." Aku terkedu seketika, mulutku juga ternganga dalam ruang yang secercah sahaja.

Kulihat pada ruangan dihadapan, hanya ada meja bersaiz sederhana yang tidak terurus. Menampakkannya sangat-sangat kotor dan berhabuk. Di dekat dinding bersebelahan pintu keluar pula, ada sebuah cermin berbentuk segi empat tepat tertancap pada dinding.

Tanpa berfikir panjang, selimut pada bahagian kaki kusingkap bagi memudahkan pergerakan dilakukan. Terasa tubuh ini sedikit tidak bermaya dan tidak bertenaga. Itu suatu yang janggal, aku selama ini tidak pernah merasa perkara semacam penat dan lelah lagi setelah lama aku menjadi roh. Jadi bagaimana caranya aku boleh merasakan semua perkara ini semula? Malahan setiap pijakan dan sentuhanku terasa begitu nyata, ia bukan lagi objek nyata yang tembus ketika dipegang.

Beberapa jengkal sebelum tiba, aku sudah kehilangan nafas dan dahaga memenuhi tekak. Tak lama dari itupun, perutku ikut-ikutan berkeroncong lapar. Dengan tertatih-tatih aku membuka langkah ke arah cermin.

Sesaat aku melihat ke dalam objek memantul tersebut, aku kaget. "I-ini bukan aku!" netra ini berkunang-kunang menatap bayangku di dalam benteng kaca. Struktur wajahku, rambutku, mataku semuanya berubah. Walau sudah 10 tahun aku mati, tapi mana mungkin aku melupakan wajah asliku sendiri!

Lantas, yang membuat aku semakin tercengang adalah, wajah ini. Aku tidak mengenalinya sama sekali! Aku bersangka bahawa wajahku akan mirip dengan wajah Prodge lelaki yang terbaring di katil sebelum ini.

Melihat aku tiba-tiba sahaja berada di atas katil tadi, jadi aku beranggapan bahawa aku secara tak sengaja telah merasuki tubuhnya. Memandangkan aku awalnya adalah roh, jadi cukup mungkin aku berkonspirasi seperti itu. Tapi nyatanya, aku salah sama sekali. Ini wajah baru, tidak pernah aku lihat dan kenal. Siapa ini?

"Apa yang sedang terjadi sebenarnya sekarang?" aku terdiam memandang pantulan wajahku di dalam cermin. Mataku berwarna jingga terang, rambutku berwarna hijau laut dengan gradiasi kebiru-biruan di hujung rambut. Tubuhku juga malah sangat kurus seolah belum pernah makan.

Aku menyilangkan tangan pada dada, lengan kiri pula masih pada dada namun diangkat untuk menyentuh dagu dengan jari terlunjuk dan ibu jari. Membuat gaya seolah-olah berfikir. "Ini semua tidak masuk akal." Kepala menunduk ke bawah berfikir keras apa yang sedang terjadi dalam situasi ini.

Dalam keadaan aku berfikir, rasa dahaga dan lapar mula menghantuiku kembali. "Rasanya aku perlu cari makanan dahulu, baru aku boleh berfikir." Aku menghela dengan nafas yang berat.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Feb 08 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Necromancer (ON GOING)Where stories live. Discover now