Sejarah bermula

17.1K 99 1
                                    

Anis: Abang.. Abang sedar tak ni?

Anis memanggilku berulang kali

Anis: Abang.. Ooooooo Abang!.. Abang!!

Aku tersentak.. Aku tercengang..

Minuman telah tersedia di atas meja kopi. Timbul tanda tanya dalam kotak mindaku. Kehairanan.. Anis masih lengkap bertudung. Anis duduk berhadapan denganku. Duduknya penuh dengan kesopanan. Begitu terserlah keayuannya.

Anis: Baru tinggal sekejap dah jauh melayang fikirannya. Entah apa laa bermain di minda Abang tadi?

Aku kembali menggosok mata dan menampar pipiku kiri dan kanan. Sakit!.. Adakah apa yang berlaku sebentar tadi hanyalah sebuah mimpi?

Anis: Abang.. apa yang Abang cari.. asyik pandang kanan.. pandang kiri.. tiada sesiapapun dalam rumah Anis. 'Roommate' Anis balik kampung.

Aku: So.. Anis tinggal seorang laa malam ni?

Anis tersenyum dan mengangguk kepalanya membenarkan kata-kataku

Aku: Anis tak takut ka?

Sekali lagi Anis tersenyum tetapi kali ini dia menggelengkan kepalanya.

Aku: Kalau Anis takut, Abang boleh temankan.

Anis terdiam.. membatu.. tiada sebarang reaksi kepada soalanku.

Anis: Abang..

Aku: Panggil saja Faiz.. terasa kekok pulak.. tetapi sedap juga kan kalau panggil Abang. Terserah lah pada Anis laa nak panggil apa.

Anis: Baik lah Abang..

Anis menatapku.. Dia terdiam seketika..

Anis: Jemput laa minum air itu Abang..

Aku terus minum air yang disediakannya. Suasana terasa kekok. Pada masa yang sama, fikiranku ligat berfikir sesuatu untuk memecahkan situasi buntu.

Aku: Anis.. Boleh Abang tanya sikit?

Anis: Mengapa Anis panggil Abang ke sini? Betul?

Aku: Ya..

Anis: Anis tahu Abang ada sesuatu yang Anis perlukan.

Aku: Abang tak faham..

Aku berpura-pura tidak tahu walaupun berkemungkinan besar perbuatanku merakam aksinya yang sedang melancap tempohari telah diketahuinya. Atau sekadar hanya meneka. Serkap jarang. Walau apapun, aku akan cuba sedaya upaya untuk tidak akan sesekali mengaku dengan mudah kepada Anis.

Anis: Abang.. pada hari itu, tinggal Abang seorang sahaja dalam bilik seminar kan?

Aku: Maksud Anis?

Anis: Pada 'hari itu'..

Anis terdiam seketika. Mungkin masih lagi berfikir samada aku terlibat atau tidak dalam masalahnya

Aku: Anis..

Anis: Baik lah Abang.. Anis percaya, Abang seorang yang baik. Boleh Anis tanya dan Abang jawab dengan jujur.

Aku: Baik lah.. Apa yang sebenarnya yang merunsingkan Anis?

Aku cuba memancing apa yang sedang berlegar di kotak mindanya. Anis aku lihat masih merenung jauh menembusi dinding rumahnya.

Anis: Begini Abang..

Aku masih menanti dengan sabar. Pada masa yang sama juga fikiranku mencari-cari jalan untuk aku mendapatkan Anis. Mencari peluang untuk aku menaklukinya.

Anis: Sebenarnya..

Anis masih tidak mampu lagi untuk meneruskan kata-katanya..

Aku: Anis.. Anis cakap saja apa yang terbuku dalam hati Anis. Abang janji, apa saja yang Anis katakan akan Abang simpan dan tidak akan ada sesiapapun yang akan tahu apa yang Anis katakan pada Abang. Katakanlah walaupun pahit diluahkan atau pahit untuk ditelan. Abang tak kisah.. Asalkan apa yang terbuku dalam hati Anis dapat Anis diluahkan.

PEGAWAI PERUBATAN SISWAZAH Where stories live. Discover now