بارت 5

332 17 1
                                    

Back...

(ما زال فارس يقف غاضبا ملوحا بيده لشمس بعد سيل المفاجات الذي يتعرض له منذ ان قابلها ليتوجه فارس ناحيتها مره اخرى قائلا..)

فارس: بره لما انتى قولتى عني جوزك.. حسيت ان في حاجه غلط علشان كده سكت خصوصا بعد كلام عمك المستفز وانه حاول يضربك كمان...... اتضايقت وفوق كده خليتيني اوقع التوكيل الزفت ده غصبا عني وسكت علشان ما حدش يشك في كونى جوزك وكده.... بس لحد مأزون وجواز وحب وعبط.... انا اسف مش لاعب... انا راجل وراجل اوووي كمان ومش لعبه في ايد اي حد ولا حتى حضرتك فاهمه ولا افهمك اكتر...

( تدخلت حسنيه في الحديث لتحاول ان تهدئ من غضب فارس مدافعه عن شمس قائله......

حسنيه: يا ابني ربنا يهديك وافق ده شمس بنت حلال وغلبانه والله وعمها لو عرف انها كانت بتضحك عليه ومش متجوزاك هيوريها ايام سودا ده مش بعيد يقتلها وياخد كل حاجه منها حاول تقدر موقوفها شويه... انت باين عليك راجل شهم وابن حلال واكيد مش هتسيبها في ازمه زي دي لوحدها....

(نظر لها فارس وهو ينفخ بضيق ولكن باحترام لها فهي في سن والدته ليقول...

فارس: واستاذ شادي ما يتجوزهاش ليه ما هو ابن عمها و اولى بيها بردوا مني.

(حينها تقدم شادي منها وهو يحاول ان يشرح له ابعاد الموقف ليقول....

شادي: يا فارس شمس عمرها ما كانت بالنسبه ليا اكتر من اخت ما احبش حد ياذيها او يجي عليها ابدا ولولا اني عارف بابا كويس ما كنتش سمحت بالوضع ده ابدا ولا كنت سمحت انك تقف وتتكلم كده عنها برغم اني عاذرك....

(فتح الباب فجاه تحت انظار فارس المصدومه للمره المليون في ذلك اليوم فينظر لمن دخل قائلا بصدمه....

فارس: ماما وانتى كمان انتوا ايه اللي جابكوا هنا.. فهموني.

شمس موضحه: انا اللي جبتهم يا فارس ده قرار مش سهل ولازم يبقى لاهلك رايي فيه.

( انفجر فارس غاضبا بوجهها ليقول: يعني اقتلك دلوقتى ولا اعمل فيكى ايه انا عمري ما حد عمل معايا كده ولا كان يتجرا ياخد عنى كميه القرارات اللي انتي اخدتيها دي جايبالي اهلي انتى شايفاني قاصر ولا  شايفاني مش راجل... عيل قدامك  انا...

(هرولت شريفه لتقف بالمنتصف بين فارس وشمس لتقول...

شريفه: فارس اهدا شويه محدش قال انك عيل ولا قاصر وبعدين هو انت هتكبر على امك ولا ايه...من الاخر شمس طلبتني وقالت انها محتاجاني وانا جيت وبصراحه انا موافقه على الجوازه دي واختك كمان..

فارس باندهاش: انت بتقولي ايه يا ماما ازاي تسمحي بالمهزله دي عليا..

(لتنطق شمس مره اخرى برغم رعبها من نبرة صوته لتقول...

شمس: يا استاذ فارس ولا مهزله ولا حاجه مش مقصود كده خالص.. ده هيبقى جواز صوري مش مطلوب منك اي حقوق ولا واجبات جواز على ورق يعني..

فَآرس ظًلُمتٌىحيث تعيش القصص. اكتشف الآن