HR ㅡ 04

224 26 3
                                    

" Hali. "

" Hm? " Jejaka bertelinga kucing itu sedari hanya membelek komik milik Blaze terus mengalihkan pandangannya mendengar namanya dipanggil.

" Aku nak tanya kau ni. Dari haritu lagi. " Blaze berkata sambil tangannya sibuk mengemas buku-buku yang telah mengikut jadual. Itu pun dipaksa Halilintar. Kalau tak disuruh oleh mamat tu, memang dia bawak je semua buku. Malas nak tengok-tengok jadual.

" Pasal ni ke? "

Halilintar menunjukkan telinga kucing yang runcing. Terus, dia mengubah posisi baringnya menjadi duduk bersila.

Blaze hanya mengangkat keningnya, mengiyakan soalan Halilintar melalui isyarat riak wajahnya.

" Macam mana kau boleh dapat telinga tu? Dan ekor tu? Macam mana rasa dia? " Blaze akhirnya meletakkan beg sekolahnya yang berwarna jingga di atas kerusi. Lalu dia di birai katil, agak jarak sedikit dari Halilintar yang duduk dekat dengan kepala katilnya.

Halilintar tidak menjawab terus persoalan Blaze. Dia hanya diam, sementara anak matanya yang berwarna merah bergerak-gerak tanpa arah tuju. Tangannya juga automatik disilangkan, rapat ke dadanya. Sebelah telinga kanannya bergerak-gerak, sementara telinga kiri sedikit menurun.

" Rasa macam kau ada telinga la. "

Blaze merengus mendengar jawapan acuh tak acuh Halilintar. Ceh. Orang tanya dengan serius kot.

" Gurau jelah. Sensitif jugak kau ni. " Halilintar tersengih lebar melihat reaksi tak puas hati Blaze. Tiga saat kemudian riak wajahnya kembali serius. " Rasa macam biasa. Awal-awal dulu sakit jugak. Ekor ni pun, rasa macam ada otot, daging tambahan pada badan kau. Silap tindih, sakit. Macam kau tarik ekor kucing sebenar, diorang akan marah sebab sakit. Macam tu. "

" Awal-awal dulu? "

" Aku dulunya manusia biasa macam kau, tapi hidup aku tak seuntung kau. " Tangan kanannya mengusap perlahan lengan kirinya. Anak mata Blaze melirik ke arah lengan milik lelaki bermata merah itu. Memandangkan Halilintar memakai baju T-shirt lengan pendek, jadi dia nampak lengannya juga punya kesan luka seperti kakinya.


Tetapi kali ini lebih banyak. Banyak kesan cakar, dan parut besar seperti dicengkam sesuatu. Lagi-lagi pada bahagian pergelangan tangannya. Walaupun cuma parut, namun tahulah dia itu parut kekal. Masih boleh nampak kalau teliti.

Dan konversasi antara mereka hanya noktah di situ. Blaze menggumam bibir mendengar nada suara Halilintar yang sedikit berubah. Mungkin rasa tak selesa atau dia seperti nak marah? Marah sebab soalan dia sensitif sangat ke bagi dia?

" Maksud kau? "

Halilintar tak menjawab. Malah jejaka itu terus menyelak halaman komik yang dibacanya tadi. Melihat reaksinya, Blaze tahu dia sekadar mengelak untuk menjawab soalannya. Seperti menyembunyikan sesuatu, seperti rahsia yang tak semua orang boleh tahu.

" Oh ya. Sebab kau sorang je aku expose diri aku macam ni, aku nak kau janji dengan aku satu benda je. "

Blaze baru saja menatap skrin telefon pintar miliknya, terus menoleh dan menjongket sebelah keningnya, tanda apa?

" Disebabkan keadaan aku ni lain daripada yang lain dari kondisi manusia biasa, aku nak kau kunci mulut pasal aku. Jangan bagitahu pasal aku pada sesiapa pun, even kawan kau. HATTA KAWAN BAIK SENDIRI. " Jari telunjuk Halilintar merapat ke pucuk hidung Blaze. Hampir juling jejaka itu. " Kau tak boleh percaya pada sesiapa pun. Aku open pasal identiti aku pada kau, sebab kau orang first yang jumpa aku. Dan kau sememangnya orang yang lembap. Orang jahat susah nak berlakon pure bodoh macam kau. Atok kau nasib dia baik je tu bagi aku treatment and jaga aku macam cucu dia sendiri. "


Haliraemon | [𝐇𝐚𝐥𝐢𝐁𝐥𝐚𝐳𝐞] Where stories live. Discover now