Chapter 2- No matter how far you're, fate will bring you back to me

9 1 0
                                    

"Love, why you tak angkat my call, penat tahu I call dari tadi" Itulah ayat pertama yang Aiyanna dengar setelah dia mengangkat telefon daripada Ariel. Ni mesti mood manja minah ni dah muncul. Aiyanna memeriksa log telefon, hampir 20 missed calls. Okay dia mula rasa bersalah.

"Sorry tadi lalu kat hutan, tu yang tak ada signal, sekarang singah RnR,nak makan kejap. Kenapa kau call aku berkali-kali. Something happens ke or aku ada tertinggal apa-apa. But aku tak rasa aku ada tertinggal apa-apa. Ada ke?" tanya Aiyanna sedikit mengelabah. This is the moment she always waiting for and she won't let anything ruin it.

" No. No. No. Tak , kau tak ada tertinggal apa-apa pun, tapi aku ada berita sensasi baru keluar dari oven, love" ujar Ariel teruja. Aiyanna menghela nafas lega sebelum tersenyum. Dia terus melangkah sehingga tiba di gerai menjual nasi ayam. Dia beratur.

" Aku baru 60 minit pergi dah ada berita sensasi?" tanya Ayainna, playfully.

"Yup, tadi kat majlis akhir tahun, banyak benda jadi" ujar Ariel teruja.

Ariel, ariel. Always full of spirit. She always adores this girl's personality. She still remembers the first time she met her, she is a cold and heartless girl but Ariel and Reina still befriend her, no matter how bad she is. She tries to be more spiritful but she can't. Then, she realized everyone has their own personality and it's beautiful, there is no need to change it. She is still cold but she loves her friends,her friends still love her and even though she is not really into gossip, she does not mind hearing gossip from them selagi the gossip is not humiliating others.

"Okay, first sekali, James declare kat semua orang yang dia and Jasmine bercinta" Ariel kedengaran sedikit menjerit.

" Wah serious ahh, Jasmine and James, unexpected. but they make a good couple" ujar Aiyanna sambil membayangkan, the cold Jasmine and the playful James. The beautiful couple indeed.

" Yup, bukan tu je, there is a new hot prof dekat our college, omg Aina. He is too hot sampai Prof Aina can't stop staring at him, seriously he looks like he just walks straight out from the movie. So gorgeous" Aiyanna tersenyum mendengar keterujaan daripada suara Ariel.

Kini tiba gelaran Aiyanna. Mak cik di hadapan Aiyanan bertanya juadah yang ingin dibelinya. Aiyanna menunjuk ke arah nasi ayam madu dan memberi isyarat satu. Sebelum kembali ke gadis yang terlebih teruja itu.

"Bukan tu je, selain prof yang handsome, jeremy dengan Dora pun dah putus, lepastu...." sambil mendengar gosip daripada Ariel, pesanan Aiyanna pun sampai.

"Terima kasih" Aiyanna menghulurkan duit kepada mak cik penjual nasi lemak itu sebelum beredar ke meja yang dihuni prof Aaron dan Prof Pearly.

" Aku baru pergi sejam dah banyak cerita menarik, what if aku tak prgi seminggu" gurau Ayainna.

" Eh jangan ngada-ngadanya. U pergi just for a few days, pergi cepat, balik pun cepat. I'm gonna miss you girl, love you, muah. I know you are going to eat now, so bye" ujar Ariel.

" Bye"itu sahaja yang dibalas Ayainna. Ariel pun terus menutup panggilan. Tidak mengharapkan sebarang jawapan yang lain. Aiyanna merenung telefonnya sambil sebelah tangan memegang pinggan berisi nasi ayam.

'I love you' it's really hard to say those words even for the closest friends. Lack of love since a child makes her hard to fall in love or feel attached to people. She likes her friends but expressing love is super hard.

Ayainna mengeluh sebelum melangkah ke meja makan.

"It's so sad. This is our last day here" ujar Prof Aaron di hadapan Gua Glaucous. Aiyanna menganggukkan kepala. Setuju. She loves this cave especially when she sees the beautiful scenery inside this cave, so beautiful, so perfect.

" Aiyanna, have prepared all the necessary items, kita akan pergi part paling dalam ni." Aiyanna mengangguk.

" Dah, Prof Pearly, " Dia mengeluarkan torchlight dan segala peralatan, kamera Canon EOS R5 untuk mengambil gambar peninggaan pra-sejarah di dalam gua yang merupakan mercu tanda dan warisan UNESCO dI Fluoryn. Dia mengagihkan peralatan.

"Baiklah, kalau semua dah bersedia, let's go" ujar Prof Aaron. Mereka bertiga bersama dua pengkaji arkeologi dan sejarah yang lain.

Aiyanna tidak berhenti mengambil gambar sedari tadi. Penulisan kuno di dinding gua yang indah dan menyimpan elemen pra-sejarah yang tak ternilai, artifak-artifak peninggalan sejarah yang dilindungi dengan baik meskipun ditinggalkan di gua dan bermacam-macam perkara lain yang menarik sangat membuka mindanya. Dia turut mendengar mengenai fungsi gua sebagai markas menyusun strategi peperangan dan sebagainya.

Hmpir sejam mereka di dalam. Kaki Aiyanna sudah penat tetapi bukan mindanya. Dia sedikit memperlahankan langkah membuatkannya sedar, dia meski muda pada umur tetapi bukan di stamina. Dia kagum dengan Profesor yang hampir melepasi 40 tahun tetapi tetap kuat.

Sedang dia melepasi penjuru, cahaya merah berkilauan menarik perhatiannya

" Apa itu" tanpa memikirkan akibat, dia terus menuju ke arah tersebut. Cahaya itu kelihatan dekat namun dia masih tidak dapat menjumpainya sehinggalah dia tiba di sebuah sudut.

"I've never been here before" Sepanjang tiga hari ekspedisi, bagaimana mereka boleh terlepas tempat ni? Aiyanna musykil namun dia menganggap tidak penting.

Dia terus berjalan. batu permata yng berkilauan. Batu permata itu terletak pada batu berdiri yang mempunyai ukiran. Dia cuba menariknya namun tak boleh. Di batu itu tertulisan kuno, Celadon. Dia tahu tulisan itu.

" The one who shall meet will meet. No matter how far you are, fate will bring you back to me. I will wait for you till that day. The day when you found me" baca Aiyanna

"Aah" Aiyanna terjerit kecil. Batu yang kukuh di batu itu tergolek ke tanah dan mengenai kakinya. Macam mana batu permata yang kukuh tertanam di dalam batu boleh bergolek dengan senang

"Apa ni" rasa ragu-ragu namun dia memberanikan diri untuk mengambil batu itu. Dia memandang batu itu. Satu perasaan aneh membelengu dirinya. Dia merenung batu itu. Tanpa memahami apa yang dilakukannya dia mengulang ayat itu.

" The one who shall meet will meet. No matter how far you are, fate will bring you back to me. I will wait for you till that day. The day when you found me"

Cahaya merah bersinar keluar daripaad batu permata itu. Aiyanna tersentak. Dia cuba melepaskan batu itu. Tetapi itu batu bagaikan digam di tangannya.

"Profesorrr!!" jeritnya.

"Aiyanna, aiyanna" Dia dengar suranya dipanggil namun mulutnya bagaikan digam, kakinya tidak dapat bergerak. Cahaya merah itu menyilaukan matanya sehingga dunia di sekelilingnya kabur.

The second chapter. I hope you love it. I still new. It might be boring or uninteresting, but I will try my best to improve my story. So plz enjoy, love beyond time, even time can't separate you and me ^_^

Love Beyond TimeWhere stories live. Discover now