Masih terngiang-ngiang kata-kata pedas dari mak Adiba semalam. Tidak mengerti akan maksud menyiksa anaknya. Diba tidak pula mengadu apa-apa, dari pagi tadi tidak henti-henti Shafira cuba untuk menelefon Adiba namun tidak berjawab. Apa sebenarnya yang berlaku?
'I rasa i kena balik Malaysia nak settlekan hal family i..' Ucap Shafira sambil tangannya mengusap rambut lurusnya.
'I teman, okay?' Tangan Shafira dipegang lembut.
'No.. I need some space for my own problem.. Nanti dah okay, i balik sini lagi..' Zameer mengeluh namun jika itu yang terbaik, dia mengalah.
******************
'Aku dah balik Malaysia.. Please call aku balik..' Pesanan ringkas dihantar ke nombor Adiba. Lebih kurang 50 minit kemudian, telefon berdering.' Diba! Kau pergi mana? aku risaulah.. Boleh tak kau ceritakan semuanya dekat aku! Aku buat apa dekat kau? Aku siksa kau ke? Aku ada dera kau ke? Aku tak tenang selagi kau tak bagitahu hal sebenar.. Aku..'
'Along aku..' Belum sempat Shafira menghabiskan kata-katanya, Adiba bersuara.
'Kenapa dengan abang kau? Kau kat mana ni?' Tanya Shafira.
'Kau datang Hospital KPJ sekarang.. nanti aku text bilik nombor berapa dan nanti aku explain semua..' Panggilan diputuskan tanpa sempat Shafira bertanya lebih lagi.
Selang 45 minit, Shafira berlari anak menuju ke kaunter pertanya hospital dan seterusnya menuju ke lif dengan hati yang risau. Kakinya melangkah ke VIP suite sambil matanya terpandang ke arah papa Diba yang sedang duduk termenung dihadapan bilik.
'Assalamualaikum pak cik..' Dato Salleh terkejut dengan kemunculan Shafira.
'Shafira.. Masuklah, Diba ada kat dalam..' Shafira mengangguk faham.
Perlahan-lahan pintu dibuka, kedengaran alunan yasin berkumandang diseluruh bilik. Kelihatan sekujur tubuh yang terbaring di atas katil, lesu kepucatan.
'Assalamualaikum.. Diba..' Diba menghentikan pembacaannya dan berpusing ke belakang.
'Sha..' Belum sempat Shafira berkata apa-apa, air mata Adiba sudah mengalir deras.
'Maafkan aku sebab tak berterus terang.. Tapi.. orang yang selamatkan kau tempoh hari adalah along aku.. Dah sebulan dia terlantar koma macam ni.. Aku tak tahu nak buat apa dah..'
'Wait... apa kau cakap? Seriously? Kau tipu kan? Zameer cakap dia dah jumpa orang tu, dah bagi duit pampasan sekali..Orang tu dah sihat dah pun.. Takkan dia tipu aku?' Shafira seakan tidak percaya dengan semua ni.
' Terpulanglah, kau nak percaya aku ataupun tunang kau tu.. yang aku tahu, aku nak along aku sihat balik macam dulu..'
'Apa semua ni..' Shafira cuba untuk memahami keadaan ini. 'Jadi kau nak cakap yang abang kau ni yang selamatkan aku, but why? Bukan dia tak suka aku ke? Tak mungkin dia ada kat situ, kan? Entah-entah, along kau ni kena eksiden kena langgar dekat sana kan? Kau pun nak tipu aku kan?' Adiba hanya memandang sepi wajah Shafira yang keliru sambil tangannya menyeka air mata dipipi.
'Macam aku cakap, terpulang kau nak percaya ataupun tak, cuma satu je yang aku minta.. Tolong bagi semangat dekat abang aku.. Please.. Aku tahu kau masih benci dia tapi demi aku.. Please sha.. Help me..'
'No..' Shafira mengundur ke belakang dan terus berlari keluar. Kemudian dia menekan skrin telefonnya, cuba untuk menelefon Zameer untuk mendapatkan lebih kepastian.
'I need you to tell me the truth Zameer.. about that guy yang selamatkan i hari tu.. You kenal siapa dia? Boleh bagi i nombor telefon orang tu?' Zameer dihujung talian hanya ketawa.
YOU ARE READING
ANDAI TAKDIRKU UNTUKMU
RomancePertemuan Shafira dan Amsyar bakal mengubah masa depan mereka berdua walaupun masing-masing benci akan satu sama lain, namun bisakah cinta itu berputik dengan perkahwinan yang tak rela?