Three - Hari Sukan

1.1K 40 3
                                    

.
.
sebelum tibanya hari sukan sekolah, setiap rumah sukan akan buat saringan la.. kira nak cari wakil rumah sukan untuk setiap rumah sukan...

aku?

mengelak je la... x kuasa la hai nak datang awal ke sekolah.

pernah la datang sehari dua, datang sesi pagi pulak tu... sukan yang bole aku join, lontar peluru.. boleh tahan jauh.. sekali je la. bila cikgu suruh baling lagi tuk cari murid paling jauh lontarannya, aku lari p pusing satu sekolah sampai tiba masuk sesi persekolahan petang. maklum lah. sesi pagi untuk pelajar Ting 3 4 5.. Ting 1 2 sesi petang.

aku ingatkan aku sorang je xminat aktiviti sukan macam tu, minah tu pon same. time lepak2 kat port kami tu, dia dok ngadu penat la, malas la, kena paksa dengan akak dia la. 🤣 tadah jer la telinga. bukan xsuke, cuma "minah ni mmg pokpek pokpek je ke?".

rutin kami berdua ni mcm biasa, hi hi bye bye sengih sengih.

+++++++++++

bila tiba hari sukan ( sukan dilaksanakan di stadium terdekat) maklum la, padang sekolah xmuat.

aku datang, masuk stadium tu amik port paling atas. dan x pon pakai baju sukan ikut warna. senang xkena detect.

sedang tengah syok tengok orang berhuha huha, datang pulak minah ni aka Fatin ni. kali ni dia bwk geng kelas dia, adalah dalam 4 5 orang..
beramai2 hi hi hi dkt aku. aku pon sengih2 manis. malas nk ckp. dan aku rasa minah ni mmg suke kot kacau ketenangan orang. aish.

lepas 30 min, kawan dia tanya nak kirim pape x sbb dorg nak beli kudap-kudapan di luar stadium tu. ada gerai2 makcik jual goreng2 dan mcm2 lg.

"awak, awak nak pape x? dorang nak beli mknn kt bawah .." tanya Fatin.

"eh.. xpe la... makaseh..."

dengan muka smirk dia tu, dia order jagung cawan satu dkt kwn dia.

"satu je?.." kawan dia tanya.

"yup satu jer.. kan?... " sambil2 muka dia pandang aku.

"aah.." damn. aku terjawab pulak.. siot mulut ni xley diam ... minah tu apa lagi sengih sampai ke telinga dan bagitahu kwn dia "satu je sis.... nanti aku kasi duit."

ok. baru aku perasaan minah ni bahasa kan diri dia dgn kwn dia lain, dgn aku lain.

btw aku kalau bercakap dengan orang luar, saya awak. guna Aku Kau tu tok member yg gila2 masa sekolah rendah.

serius minah ni sweet pulak ttbe.

dah 15 30 min macam tu, kwn2 dia datang dengan pelbagai makanan. ada lah dalam 5 plastic. gila betol.. lapar sgt ke sampai beli byk2 tu.

Fatin amik jagung cawan dia.

satu suap.

dua suap.

tiga suap.

gilak. dia xkunyah ke? dia telan terus jagung tu?

lepas tiga suap, dia hulur kat aku pulak.

"nah, makan la..."

"eh .. x pa. awak makan la. nampak mcm lapar sgt tu.." sekali lagi mulut puaka aku berbunyi.. eth bila tah aku suruh dia kongsi2 mknn ni.

"hahahaha... kelakar la awk ni..."

" eh . gelak pulak dia ni.."

"hahaha... nah amik ni mkn.. ke nak saya suapkn?"

bila dia ckp mcm tu..

"ish.. bak meh.. sibuk je nk suap2 kn orang..."

"hahaha" dia sambung gelak.. aku rase orang lain tgk pon mcm orang gila..

satu suap .. kunyah elok2,

dua suap.. kunyah jugak.. minah sebelah ni duk pandang aku kunyah. (aku kunyah or mkan mmg senyap dan mulut tutup) aku xsuke bunyi orang mengunyah..

"pe tengok2?"

"saje. nak pastikan awak makan jagung tu... haha"
aku syak dia ni gila la..

"yela.. saya mkan kn ni.."

"suap boleh?"

aduh dia mintak suap lak.

"nah . mkn sendiri.."

"hahaha... baru nak sweet2.."

"ah. xda sweet2, nak sweet2 p tengah panas sana tu.."

dia bantai gelak lagi.. aku dah xley duk diam, rase nak bla dari situ.. sbb berbunga sgt hati ni.. walaupon perangai dia mcm langsuir..

dari mula acara sampai la acara penutup, dia je la asyik nk berkepit dengan aku. kkg dia sambung gelak. aku rase ada je kot mata yang memandang bila kitorg bangun nak balik. yelah. minah hot berkawan, gelak mcm org takda esok dengan orang silent mcm aku..

yes, sapa kata aku x suke? suke je klu minah ni duk dengan aku. cuma jangan byk tanya. nampak mcm dia faham aku ni jenis malas nk ckp.

makin hari makin aku xkisah dah dengan minah ni.   makin hari makin timbul la rase yang tak pernah aku rase pada orang luar.....

orang kata....














JATUH.














.






.


HATI...












.


.

.



.
tbc

Menengah Rendah [GxG] ✅Where stories live. Discover now