Six - Scandal

983 41 1
                                    

dalam minggu ni aku rase busy sangat.

sebab aku tengah uruskan borang2 untuk apply sekolah teknik. zaman aku, apply sekolah teknik guna pos je.. beli borang kat mana2 sekolah teknik (masa tu abg aku SPM teknik, so dia beli kan )isi borang dan pos.. pos kt mana aku dah lupa.

busy jugak dengan PMR. kelas2 tambahan semua tu. maklum lah nk dekat PMR kan.

bila busy, aku dengan minah Fatin tu dah kurang jumpe, tapi bila jumpe, hantu dia yang keluar... 

+++++++

one day, aku dapat rumors yang ada pelajar sesi pagi buat hal.. heboh satu sekolah. sesi pagi means sesi kami semua termasuk aku.

rumors tersebut adalah, pelajar perempuan bercumbuan dengan pelajar perempuan.

what? tapi dalam hati aku rasa xsedap . sebab budak2 ni ckp salah sorang tu ialah exbff aku iaitu Mi... shit. 

"kenapa la kau jd mcm tu Mi?" bisik aku sepanjang hari.

tapi dalam minggu tu aku x taw siapa yang dia cium tu..

++++++

lepas seminggu, ada orang yang kaki jenis sibuk kacau hal orang bagitaw yang minah Fatin tu pon terlibat dengan rumor tu.....

hati aku?

berkecai?

remuk?

tak taw masa tu rase apa.. kecewa sgt.. walaupon aku dengan dia x declare apa2 tapi mmg kecewa la. kecewa dengan perangai dia bukan dengan dia..

++++++++

sebulan jugak aku xjumpa dia.. 

kalau aku tengok dia dari jauh, aku akan lalu tempat lain. memang aku nak ngelak abis.

PMR mmg nk dekat dah.. lg 3 4 minggu. aku pon busy study. berdoa tiap hari tuk diterima masuk ke sekolah teknik.

aku dapat tahu dari gosip2 dak sebelah yang minah Fatin ni kena g kaunseling bagai, famili dia marah2 dia, cikgu pon ada yang kecewa sgt dengan dia. 

dari jauh pon aku nampak muka dia stress, x bermaya..

aku nekad jumpe dia walaupon sekejap.

+++++++

kebetulan hari tu ustazah kelas agama kitorng xda. so kelas kitorang bergabung dgn klas minah Fatin ni. aku masuk kelas dia, tapi x duduk dengan dia. aku amik meja hujung belakang.. nak duduk sorang2. maklum lah. subjek agama ni aku lemah sangat.

tiba2 minah Fatin tu bangun pergi duduk sebelah aku pulak. dia pandang dan senyum.

"hai sayang..." bisik dia..

aku tergamam kejap. she still wanna call me by that name...

"hrmm.."

ustazah pon masuk. mengajar. aku tengok minah ni betol2 fokus dengan soalan2 ustazah bagi tu.. yelah. soalan2 bakal2 keluar exam nanti.

"napa pandang mcm tu? .." ttbe dia tanya.

"xda apa.. fokus sgt awak tengok ustazah tu..."

"hihi... saya fokus kan untuk awak jugak sayang... nanti kalau x taw pape tanya saya k..." jwab dia berbisik. dia tahu aku memang fail subjek agama. aku pernah bagitahu dia yang aku buta jawi. dan aku susah nak kenal huruf, kosakata semua tu..

"hrmm...."

lepas sejam jugak la duduk sini tanpa bangun, aku pon mintak diri yela nak p kelas sendiri kan. xkn nak duduk kelas budak pandai ni...

"hye dear, rehat sama ye nanti.. saya tunggu kat tangga.."

"okay..saya gerak dulu eh..."

"alrite.."

+++++

loceng rehat berbunyi....

semua tergesa2 dah kenapa. lapa sgt ke? aku kemas2 meja aku lalu keluar pintu belakang. ternampak minah  tu menunggu . sekali dipandang mmg manis dia ni.  aku pon menuju ke dia.

"hai.."

"hi dear.. jum beli kuih ke apa ke kita pergi lepak kat libary.."

"jum.."

sambil jalan ke kantin, aku dapat rasa aura minah ni lain macam. macam tak seperti dahulu. 

kitorang beli la kuih roti sardin fav aku tu.. dia pon beli yang sama. lepas dah beli tu, naik p libary.

duduk sebelah menyebelah.

"awak okay? " aku tanya dulu.. yelah dia nampak xseceria mcm dulu..

"saya okay sayang.... napa ? nampak x okay ke?"

"aah.. nampak x okay..."

"ah... semua okay je dear.."

"saya suka kawan dengan awak.. awak bukan mcm yang lain... puak.." sambung Fatin lagi.

"siapa puak kan awak? "

"semua..."

"semua? termasuk saya?.."

dia pandang aku dengan jelingan mata nak makan orang. "kecuali awak sayang.." sambil smirk mcm hantu.. ee seram. mana tak seram. aku ini dah la seram tengok orang sengih macam tu...

aku xkan tanya banyak lagi nanti lagi sedih dia.. yelah. masalah ritu x setel lg, nak PMR lg.. semua salah Mi tu... kuang ajo.. nak cari awek cari la awek sekolah sebelah.. aduh ni minah aku jugak dia nak...





















aku sayang minah aku ni...

















.

tbc





.

















aku tulis ni perkara yang benar. dailog tu dari apa yang aku ingt. mesti la ingat kan ayat2 sweet mcm tu.. kenangan paling manis pernah aku rase. xkan nk lupakan..

Menengah Rendah [GxG] ✅Where stories live. Discover now