BAB 2

155 8 0
                                    

*****
"Lyn" Aku terus menoleh ke belakang untuk melihat siapa yang memanggilku dan ternyata yang memanggil aku ialah kawan baik aku dari kecil lagi.

"Weh, sejak bila kau sampai Isaac ? Asal tak bagitahu aku" Kataku teruja. Isaac atau nana panjangnya Isaac Edward merupakan teman sepermainanku waktu aku  kecil dulu.

Keluarga aku dengan keluarganya sangat rapat kerana kami berjiran ketika aku baru mengenalnya. Tapi atas sebab sesuatu faktor menyebabkan mereka sekeluarga pindah ke Negeri Sabah.

"Aku saja nak buat surprise" Katanya.

"At least bagitahu lah dulu". Jawan ku.

"Kalau aku bagitahu tak surprise lah " jawabnya. "So kau surprise tak ? "Tanyanya pula.

"Hmm, Not really but nice try" kataku. Tipulah kalau aku kata tak excited jumpa dengan dia. Lama kot kami tak bersemuka hanya berhubung melalui telefon jak. Tu pun jarang-jarang.

"Jomlah" Ajak ku.

"Pergi mana ?" Tanya Isaac.

"Balik rumah aku lah. Mesti mummy dengan daddy gembira dapat jumpa dengan kau " Balasku.

Aku dan Isaac berjalan beiringan menuju ke rumah. Sewaktu dalam perjalanan, aku dengan Isaac banyak berkongsi tentang kehidupan masing-masing. Aku gembira kerana mengetahui bahawa dia dengan keluarganya berada dalam keadaan yang baik-baik sahaja disana.Akhirnya, kami berdua tiba di rumahku.

*****
"Mummy ! Mummy ! tengok siapa yang datang! " Aku berteriak memanggil mummy yang berada di dapur yang sedang memasak. Tetapi lain yang aku panggil, lain pula yang datang.

"Kau kenapa dik ? Terjerit-jerit macam orang gila!" Kata abang Ezz kepadaku sambil menuruni saru-persatu anak tangga.

"Aku panggil mummy bukan kau" Saut ku.

"Ehh, Isaac. Bila sampai ?" Tanya abang ku kepada Isaac bila menyedari kehadiran Isaac dan mengabaikan ucapan ku.

"Baru je sampai minggu lepas." Balas Isaac.

"Ohh. Makin segak kau sekarang Isaac. Mesti ramai awek kan ?" Usikkan abang Ezz membuat Isaac tersenyum dan menampakkan lesung pipinya.

"Mada ada. Lagi pun Isaac masih bawah umur. Jauh lagi perjalanan." Nafi Isaac dengan alasan yang terbaik. Abang Ezz hanya mengangguk sahaja mendengar jawapannya.

"Lama pula kita berdiri ni. Jom lah duduk." Ajakku.

Ini kalau dibiarkan, sampai esok pun masig berdiri kat depan tangga. Jadi lebih baik kita duduk sekarang lah ye.

*****
"Aduh penat betul ." Aku mengeluh.
Setelah menjalani hari yang panjang aku berasa sungguh penat. Belum sempat aku memejamkan mata, aku mendengar telefon berbunyi menandakan ada mesej masuk.

Aku abaikan saja kerana menganggap mesej itu dari group kelas. Tetapi semakin dibiarkan, semakin banyak mesej masuk. Dengan malasnya aku mengambil telefonku yang berada di atas meja.Dan aplikasi Whatsapp aku buka. Aku mengedutkan dahi setelah melihat nombor yang tidak dikenali.

*DALAM MESEJ*

+6011*******
Hai
I kacau you ke ?
Hello
Dah tidur ke?

You
Maaf, Siapa ni ??
Kita kenal ke ?

+6011*******
Kalau you nak tahu siapa I, esok kita jumpa dekat belakang sekolah waktu balik.
See you there dear.

Aku malas ingin memperdulikan mesej tadi. Kerana aku keletihan, akhirnya aku terlelap dibuai mimpi.

*****
"Rinda, kau tau tak semalam ada nombor yang aku tak kenal mesej aku. " Aku memberitahu Clarinda tentang mesej malam tadi. Tak salahkan, mungkin dia ada memberi nombor telefon bimbit ku kepada siapa-siapa.

"Siapa mesej kau ? Tanya nya.

"Entah. Sebab tu lah aku bagitahu kau. Mana tahu kau ada bagi nombor aku dekat siapa-siapa?" Soalku.

"Tak ada pula aku bagi. Tapi apa yang dia cakap ?" Soalnya lagi.

"Dia bagi tahu aku, kalau aku nak tahu dia siapa, aku kena jumpa dia dekat belakang sekolah waktu balik nanti." Kataku kepadanya.

"Ohh ya. Kau pergi tak nanti ? " Tanya Clarinda kepada ku.

"Ha.....sebenarnya, aku nak ajak kau  untuk teman aku jumpa dia. Jom lah " Aku menggoyangkan tangannya supaya dia ingin menemani aku.

"Tengok lah macam mana." Jawapnya.

"Ala jom lah." Tak henti aku memujuknya.

"Heh, yelah yelah" Clarinda mengalah. Aku tersenyum gembira.

"Tapi...." Kata- kata Clarinda tergantung.

" Aik ada tapi pula dah. Hah apa dia?" Kata ku memotong.

"Kau kena belanja aku makan dan aku nak makan makanan yang paling mahal dekat sekolah ni tau." Sambung Clarinda lagi.

"Beres bos." Kata ku. Terus meledak ketawa kami berdua.

*****
Aku rasa macam nak cekik orang je sekarang ini. Si Clarinda tu ada ke patut dia cancel last minute. Tak jadi nak teman aku. Haih terpaksalah aku sorang pergi berjumpa dengan manusia yang misteri yang tak seberapa misteri tu. Dah lah laluan belakang sekolah ni sunyi kalau semua org dah balik. Sepanjang perjalanan, aku hanya berdoa dalam hati.

Setibanya aku di lorong yang dimaksudkan, tubuhku mengeras melihat figura yang berada didepanku. Walaupun dia membelakangiku, aku masih boleh mengenali siapa dia. Aku sedang bermimpi ke sekarang ini. Aku mencubit pipiku dan ita berasa sakit. Aku tahu aku sedang berada di dunia nyata. Dia ialah Danial Lan. Ya Danial Lan iaitu crush aku. Aku memberanikan diri untuk bertanya.

"Excuse, awak ke yang mesej saya semalam ?" aku bertanya kepasa sosok yang masih membelakangi ku. Dia terus memusingkan tubuhnya dan memandang tepat ke arah ku.

"Yes, I yang chat you semalam." Katanya.

Aduh....Macho betullah suara dia. Ni yang buat kite cair ni.

"Ada apa awak nak jumpa saya? Lagi satu, mana awak dapat nombor telefon saya ?" Tanya ku straight to the point. Aku berusaha menyembunyikan perasaan ku yang sedang berbunga bunga apabila berhadapan dengan dia.

"I dapat nombor you dari Hayden. Mesti you kenal Hayden kan ? Yelah takkan tak kenal boyfriend kawam you Clarinda tu." Jawapnya. Jadi, Hayden yang memberi nombor telefon ku kepadanya. OMG. "Jadi tak payah nak terkejut sangatlah Miss Esther Aralyn." Sambungnya dan tersenyum kepada ku.

"Lagi lah aku terkejut. Dia tahu nama aku. Like seriusly." kataku dalam hati. "Mana awak tahu nama saya. Kita belum pernah bertegur pun sebelum ini." Tanya ku pula.

Aku melihat dia ketawa menampakkan lengkuk pipi yang indah. Aku rasa macam nak pengsan sekarang ni.

"I tak nak basa-basi. So let's straight to the point. Actually, I want you to be my girlfriend." Katanya.

Aku tak salah dengarkan sekarang ini? Dia nak aku jadi girlfriend dia.

"Kenapa tiba-tiba?" Soal ku kepadanya seolah tidak percaya.

"I give you three days to think about it. Lepastu I nak jawapan." Katanya.

TIGA HARI.... Dia bagi aku tiga hari. Sebenarnya, tidak perlu pun dia bagi tiga hari sebab jawapan aku akan YA. Nak saja aku jawap sekarang. Tapi kita kena lah jual mahalkan.

"Okay." Hanya itu yang aku boleh ungkap. Dia berlalu pergi setelah aku berkata begitu dan dia meninggalkanku begitu saja.

*****
Malam ni, aku tak dapat nak tidur, fikiranku melayang. Ungkapan Danial tadi masih berlegar di kepala ku. Tipulah kalau aku tak gembira. Aku dah lama kot obses dekat dia. Patutkah aku memberitahu Clarinda tentang hal ini ? Kalau aku memberitahu dia, mesti dia suruh aku tolak. Clarinda bukannya suka sangat tengok si Danial tu. Lagi pun dia dah warning aku awal-awal lagi supaya jangan jatuh hati dekat Danial. Arghhhh.....aku dalam dilema. Apa aku patut buat? Sebenarnya aku on crush dekat Danial tu tak sampai terfikir pula nak couple dengan dia.

Daripada aku terus memikirkan hal itu, ada baiknya kalau aku dengar lagu sehingga tertidur untuk melupakan hal tersebut. Esok-esok  lah aku fikirkan balik. Harap-harap jumpa jawapan.

TBC




Toxic Love Where stories live. Discover now