TIBANYA di Jeti Batu Musang, mereka disambut oleh seorang lelaki. Lelaki itu tersenyum melihat mereka.
"Akhirnya dapat jugak tangkap Abang Aziz," kata lelaki itu. Dia pandang Aziz.
Dahi Aziz berkerut. Siapa lelaki ni? Dahlah dia tengah bad mood sekarang ini. Dia merenung lelaki itu. Macam pernah nampak tapi kat mana? Otak ligat berfikir.
"Abang Aziz tak kenai saya lagi ka? Saya Azhar." Azhar perkenalkan dirinya.
Dengar saja nama Azhar, wajah Aziz berubah.
"Abang Aziz hang ni mana ingat sesiapa dah.Kalau mak dia sendiri dia boleh lupa, inikan pula nak ingat hang..." sindir Datin Ida.
"Mummy ni tak habis-habis nak sindir Aziz. Dari Pulau Aman lagi mummy tak henti pot pet pot pet. Aziz ingat la. Azhar, kan? Anak Pak Atan dan Mak Eton. Betul tak?" Aziz tersenyum melihat Azhar. Dia masih ingat lagi Pak Atan dan Mak Eton yang sudah lama bekerja dengan keluarganya.
Azhar menganggukkan kepala dengan laju.
"Last kita jumpa masa Azhar sekolah menengah, kan? Pak Atan dan Mak Eton sihat?"
"Mak ayah sihat," jawab Azhar. Dia gembira bila Aziz masih ingat dia lagi. Masa kecil dulu, Aziz selalu teman dia bermain. Walaupun Aziz anak majikan kepada mak dan ayahnya, tetapi famili Dato Adam jenis tak sombong.
"Auntie... Saya balik ofis dulu. Ada meeting pukul 11 pagi nanti." Diana bersuara.
"Yalah. Drive elok-elok. Pasal Aziz ni jangan risau, Din dengan Pian ada. Aziz tak dapat nak lari mana-mana," kata Datin Ida.
"Saya gerak dulu." Diana sempat melihat ke arah Aziz sebelum bergerak ke kereta Honda HRV berwarna merah miliknya
"Sombong betul PA mummy tu! Tengok Aziz macam nak cari gaduh." Aziz mengadu.
"Yalah... Sebab nak cari hang punya pasai, Diana tu terpaksa kerja lebih masa," jawab Datin Ida.
"Orang tak suruh cari pun," ucap Aziz dengan nada perlahan supaya Datin Ida tidak mendengar kata-katanya.
"Hang cakap apa, Aziz?" tanya Datin Ida. Dia rasa macam Aziz cakap sesuatu.
"Nothing, mummy! Bunyi angin tadi. Jom balik, nanti lewat pulak." Cepat-cepat Aziz masuk ke dalam kereta. Tak sanggup lagi dengar ibunya sambung berleter.
"Ini baru anak seorang. Kalau ada anak ramai, tak tahulah apa nak jadi," kata Datin Ida seraya mengetap bibir.
Azhar tersengih mendengar kata-kata Datin Ida. Selepas ini rumah Datin Ida tak sunyi lagi.
DIANA melangkah keluar dari bilik selepas sejam mereka bermesyuarat. Tiba-tiba perjalanannya dihalang oleh Adriana. Renungan Diana tepat melihat Adriana yang memakai sut merah.
Apa pulak yang anak Datin Annisa nak lagi? Sengaja cari pasal aje kerjanya.
"Auntie Ida mana? Kenapa Auntie Ida tak datang meeting? Sebelum ni, Auntie Ida tak pernah miss meeting," soal siasat Adriana.
"Rasanya I dah cakap pasal hal ini kat bilik meeting. You tak dengar ke? Aaa... Mesti you tidur masa meeting tadi. Yalah, ini bukan first time you tidur, kan," jawab Diana dengan wajah serius. Dia merenung Adriana yang baru saja beberapa bulan menjadi manager di AB Group.
"Apa you cakap?" Nada suara Adriana terus tinggi.
"Itulah bila malam asyik menari kat kelab aje! Nak berseronok pun kenalah ingat antara hari bekerja dengan hari minggu," tambah Diana lagi.
Wajah Adriana berubah merah. Baru saja nak bersuara, namanya dipanggil.
"Tu, mama you dah panggil. I gerak dulu. Banyak kerja nak kena settle," kata Diana. Dia teruskan langkah. Malas nak layan perangai anak bongsu Datin Annisa.
YOU ARE READING
PA Aku Ratu Sejuk Beku
Humor"Aura dinginnya mampu menggoncang jiwa!" KERANA impiannya sendiri, Aziz sanggup memungkiri perjanjian antara ibunya, Datin Ida. Bertahun-tahun Aziz melancong ke serata dunia. Suatu hari, Aziz pulang ke Malaysia tanpa pengetahuan sesiapa. Niatnya kal...