Waktu kerja sudah pun bermula namun bagi kumpulan Ariana mereka masih lagi dalam pengawasan Madam Asmara dan kali ini ditemani oleh Kul. Seekor makhluk yang berkaki kambing dan berbadan manusia. Malam ini mereka di bawa ke sebuah kampung pula.
"Boleh tahan hensem Kul ni." bisik Jezmin pada Ariana.
"Hish kau ni..dia tu dah tua tau. Geli." Ariana menjegil matanya. Jezmin ketawa mengekek.
"Haa! yang tengah ketawa tu mari sini!." panggil Kul. Jezmin ternganga dengan hati berdegup laju. Laju tangannya menggoncang lengan Ariana.
"Pergilah..dia dah panggil tu..tadi puji sangat,kan.." Ariana menyembunyikan tawanya.
"Dah pandai nampak gayanya ni. Apa kata awak bagi demo sikit malam ni. Emm,cuba pergi ke rumah tu."tunjuk Kul pada Jezmin.
"Baiklah! Bye..." Jezmin melayang pergi sambil melambai. Ariana menjelir lidah.
~~~~!!!!~~~~
"Laki aku tu Mas bukannya ada masa nak tanya aku ni okey ke tak. Yang dia tahu dia balik rumah makanan ada atas meja. Lepas tu terus tidur. Anak-anak ajak main pun tak layan. Kesian aku tengok muka anak aku tunggu ayah dia balik tiap malam nak main sama-sama,nak tunjuk apa yang dia capai kat sekolah sama-sama,nak mengadu apa-apa kat ayah dia tapi ayah dia buat tak tahu je. Kadang-kadang dimarahnya Qaseh ni. Bila aku tegur nanti dia start motor balik rumah mak dia. Mentang- mentang rumah mak aku jauh,dia sedap je buat aku macam ni. sakit hati kau tau mas!"
"Itulah kau...nasib baik kau baru anak sorang. aku ni dah lima orang tau. sakit apa semua harap laki nak tanya? boleh potong jari lah..dia kalau demam macam tak bertulang tu..kita demam siap boleh hantar ambil anak balik sekolah lagi. samalah pernagai..nanti aku berleter dia start motor lari rumah mak dia. macam kita ni pulak yang jadi laki. Itu belum lagi nak kena hadap dengan ipar mulut puaka tu. kalau balik rumah mak dia,aku ni sampai basah baju duduk di dapur memasak apa semua. dia sikit pun tak datang tanya. anak-anak pun masing-masing dah pandai bawa diri dah sebab tahu ayah diorang tak boleh harap. yang ipar kalau balik rumah mertua semua mengangkang je. sorang pun tak datang tolong aku kat dapur. alasan apa? diorang jarang balik,kena bagi peluang berehat. amboi...habis aku ni? tak payah rehat?" Luah Mas.
"Sama lah ipar biras aku tu..ada saja yang dia tak puas hati dekat aku. Masa aku beli gelang emas dengan duit kutu dulu dia bagitahu dekat mak mertua aku yang aku ni mengabehkan duit laki je. Duduk rumah tak buat apa pun tahu mengabeh duit laki dia kata. Aku geram sangat sampai aku add dia dalam group wasap egeng kutu aku. Sekali dengan mak mertua aku, aku addkan. Haa..baru nak diam. Itu pun ada saja yang dia tak puas hati kat aku. Dia suruh laki aku loan bank untuk dia baiki rumah dia. Adakah patut? Mau tak marah aku hari tu. Lepas tu dia buat cerita kata aku ni kongkong suami aku. Sedih aku tahu tak?" Sapora mengelap air mata dengan hujung baju.
"Ish jahatnya ipar kau Pora..kau tahu? aku dengar cerita dari Geng Menah yang kau pergi mandrem laki kau guna bomoh siam. Aku bagitahu Menah yang kau bukan jenis macam tu. Tapi Menah kata Kak Kiah kau yang buka cerita tu,dia nampak kau bubuh ubat dalam air Jelan buat Jelan minum malam raya tu. Sebab tu Jelan tu ikut cakap kau beli gelang emas tu." cerita Mas.
Sapora ternganga sebelum merembes air mata semahu-mahunya. Antara ketawa dan sedih bunyinya ketika ini.
"Bodohnya Kak Kiah..ubat eno pun tak tahu ke,ha? Laki aku kan kena tendang kerbau dekat surau pagi raya tu. Jadi dia rasa nak demam.Itu yang aku bagi minum eno tu..eh bododnya Kak Kiah.." Sapora mengepal penumbuknya. Geram dengan mulut kakak kepada suaminya itu. Memang sejak dari dia mula masuk ke dalam keluarga itu ada saja salah yang dicari Kiah padanya. Lipat baju tak sama bucu pun boleh jadi hal untuk diadukan pada ibu mertua.
"Lahhh,tak sangka sampai macam tu sekali dia fitnah kau Pora..ish,kasihan kau." Mas turut tak menyangka sebegitu busuk sekali hati Kiah pada Sapora. Luaran si Kiah itu memang nampak seperti ustazah,dengan tudung labuhnya,berbaju kurung sentiasa dan bersarung kaki lagi tu. Tapi sayang,mulutnya seperti tempayan pecah. Ternganga dan sobek,menumpahkan tanpa memikirkan lagi akibatnya. Bahaya betul mulut seperti Kiah tu.
YOU ARE READING
Yang Kerja Malam
RandomIngat manusia je ke yang kena kerja? kami pun kena kerja tau. kerja apa? MLM pun ada...nak tau kena baca.