TERPENAT HARI INI.

56 8 5
                                    

Sampai saja di pejabat Tepang,Ariana dan Jezmin ternganga besar.

"What the heck?! Bersepah gila weh..." Jezmin memicit dahi sambil memandang sekeliling.

"Tak da orang lain lagi ke nak join kerja amal hari ni? Takkan semua jadi pekerja yang berhemah weh."Jezmin semakin pening. Ariana juga masih dalam keadaan tercengang dengan keadaan sekeliling. Bagaimana pejabat yang tersusun kemas subuh tadi boleh tunggang langgang begini sekali?

"Babe! Entah-entah Tepang kena rompak?!" Jezmin segera meluru ke dalam.

"Tepang! Tepang..!" Jezmin segera mencari dibawah sekitar pejabat termasuk meja yang terbalik itu.

"Eh,kenapa ni?" Tepang yang baru datang terkejut mendengar laungan namanya.

"Thanks ghost! You selamat. I ingat you kena rompak tau. Ni kenapa pejabat you macam ni? Pagi tadi okey je kan?" Jezmin memeriksa tubuh Tepang dengan pantas. Pipi Tepang di sentuh dan dibelek seketika.

Tepang terbeliak besar. Membulat matanya melihat kelakuan Jezmin. Lututnya bergetar tiba-tiba.

"Huff..huf... Jangan sentuh!" Tepang mengundur langkah. Lagi lama dia dekat dengan Jezmin lagi sendat rasa rengkungnya.

"Tepang? You kenapa? Sakit kat mana-mana ke?" Jezmin terkejut.

"Saya..saya okey,sihat! Tolong jangan sentuh. Boleh start kemaskan semuanya sekarang. Saya ada hal sekejap." Tepang tergopoh-gapah berlari ke sungai dan mencebur diri ke dalam sungai.

"Panggilan alam kot." Kata Ariana sambil menjungkit bahu.

"Dah lah,jom buat kerja. Banyak nak kena susun atur ni." Ariana membuka topi dan menyangkutnya pada dahan pokok. Jezmin turut mengikut sama dan memulakan kerja menyusun meja dan kerusi yang sudah berterabur tadi.

👻👻👻

"Aduh,gila. Nak tercabut dada aku!" Tepang mengerekot di atas sebuah batu besar. Kedua pipinya di sentuh dan di tekan kuat.

"Haii...kalau macam ni selalu boleh sakit jiwa aku. Ni baru hari pertama. Ada lagi dua hari nak kena hadap. Aduhhhh!" Wajahnya diraup kasar. Lemah longlai anggota tubuh akibat sentuhan Jezmin.

Lebih setengah jam dia di atas batu cuba mengembalikan semangat yang berterabur lari sebentar tadi akhirnya dia membuat keputusan.

"Apa nak jadi,jadilah!" Tepang bangun berjalan ke pejabatnya semula dengan kedua tangan tergenggam kuat.

👻👻👻

"Tuan Tepang dah okey ke?" Sapa Ariana sebaik saja melihat Tepang masuk ke dalam kawasan pejabat.

"Ya,dah okey sikit dah. Maaflah..saya sakit perut." Tipu Tepang berserta wajah yang dikeriutkan. Realistik lah sangat!.

"Baguslah..hari ni kami berdua saja ke yang buat kerja amal?"tanya Ariana lagi. Tangannya ligat menyusun fail mengikut warnanya.

"Ha-ah..kelmarin ada lima orang..baru selesai kelmarin." Jawab Tepang. Dia turut membantu mengalihkan kerusi ke tepi dinding.

"Ooh...saya ingat kami berdua saja. Kesalahan apa ya yang lima orang tu?" Tanya Ariana.

"Emm,diorang tak buat kerja..merayau ke kawasan kerja hantu-hantu lain lepas tu bergaduh." Jawab Tepang. Setelah semua kerusi di alihkan dia mengangkat meja yang diterbalikkannya pagi tadi.

"Eh,Tuan Tepang dah datang?! Tak dengar pun." Jezmin muncul di muka pintu.

BAM!

Meja terlepas ke lantai.

"Tuan tak apa-apa ke?" Tanya Ariana. Tepang menggeleng laju.

"Jezmin boleh tak jangan main sergah-sergah macam tu. Terkejut saya tau." Tepang menahan sekuatnya rasa gugupnya ketika ini.

"Sowry...I just happy tengok Tuan ada di sini.." wajah Jezmin sedikit kendur.

"Saya tak marah lah..."Tepang serba salah.

"Tapi lain kali control sikit ya. Saya ni mudah terkejut sikit."kata Tepang cuba memujuk Jezmin.

"Baiklah..emm,saya dah selesai dekat luar. Ada apa-apa yang saya boleh tolong di sini?"tanya Jezmin. Wajahnya kembali bersemangat semula.

"Tolong saya angkat meja-meja ni boleh?" Giliran Tepang pula menayangkan wajah mesranya. Jezmin mengangguk laju penuh bersemangat. Ape-ape je untuk abang Tepangku,aawwwh! Jeritnya dalam hati.

👻👻👻

"Ni makanan Wori belikan tadi. Harap sudi menjamahlah ya." Sebungkus plastik berisi dua bekas  tapau dihulurkan pada Jezmin.

"Tuan Tepang dah makan ke? Meh la join sekali sini." Ajak Jezmin. Tepang menggeleng kepala.

"Saya dah makan tadi. Awak berdua makanlah dulu. Saya ada hal sekejap." Tepang segera pergi.

"Sakit perut lagi kot. Tadi dia terburu-buru sebab sakit perut."kata Ariana. Jezmin menghela lemah. Matanya redup memerhati belakang tubuh Tepang yang semakin tenggelam ke dalam sungai.

"Dia macam tak suka I ada kat sini je,babe. Tadi korang berdua berbual sakan. Lepas I datang dia jadi pendiam pula. Tanya sepatah jawab sepatah." Jezmin sedikit terasa hati.

"Alah...tak da apalah,babe...kitorang bukan berbual apa sangat pun..dah lah...makan cepat. Lepas ni nak settle bahagian belakang pula. Banyak lagi kerja kita ni." Ariana menyuap tulang ayam ke dalam mulut dan makan dengan berselera. Pandai Wori belikan makanan. Macam tahu-tahu aku suka tulang ayam mentah macam ni. Hihihi..Ariana tersenyum-senyum.

👻👻👻

Tepang duduk di atas batu besar menjemur tubuh. Cahaya matahari yang terkena tubuh memeberi kehangatan yang menenangkan.

"Tapi kenapa rasa penat sangat hari ni?" Dia hairan sendiri. Peluh-peluh sejuk di wajah menitik ke dagu jatuh ke dada. Belakang bajunya juga basah dengan peluh. Entah kerja apa yang dia lakukan sehingga terlebih penat hari ini.

"Adakah aku penat sebab menahan diri?" Tepang berfikir semula. Rasanya dia sudah menemukan jawapannya.

Yang Kerja MalamWhere stories live. Discover now