Perskojen siivouspäivä

0 0 0
                                    

Äiti on HULLU!!, Emmi kuiskasi minulle toisesta pahvilaatikosta.
Niin on ja toivon, että hän ei löydä meitä, vastasin takaisin kuiskaten
Kuulimme sitten autotallin oven avautuvan. Meni hetki ja sitten se meni kiinni. Kurkistin pääsi ulos pahvilaatikosta ja samoin Emmi, mutta juuri silloin tunsimme kun jokin kosketti niskaamme. Emme uskaltaneet kääntyä ja sitte joku huusi ”Sainpas!” Ja ei siinä tullut mitään muuta mieleen kuin voi nyt hitto. Eli äiti oli löytänyt meidät piiloistamme.

Varmasti mietit mitä taas kävi, jotta voin selittää palataan ajassa taaksepäin noin tunti. No äiti alkoi jo vähän käyttäytymään oudosti ja sitte se vain sanoi kesken Mario Kartin, että.
Nyt aletaan siivoamaan!
Voi ei, sanoin Emmille, kun äiti sanoo että siivotaan se tarkoittaa huonekalujenkin siivoamista esim tiskikoneen tiskaamista. HULLUA!!
Ei kiitos, Emmi sanoi mutta äiti ei edes kuunnellut.
Nyt kannattaa juosta!, sanoin ja vedin Emmiä kädestä ja silloin Evekin tajusi ja otti Noan hänen ratsuksi ja lähti laukkaamaan piiloon samalla kun vedin Emmiä ulko-ovesta autotalliin piiloon. Piiloiduimme pahvilaatikoihin jaaa nyt on hetki mistä aloitit lukemaan :).

Kun kävelimme takaisin taloon sisään Eve jo seisoi murjottamassa Noan selässä ja Noa kans murjottamassa Even ratsuna.
Nyt siivotaan!, äiti iloitsi ja yritti saada meidät kans irtoamaan, vaikka tiesi ettei se ollut helppoa.
No anna sä ne juttu tehtävät sitten äkkiä nii tää on kaikki pois alta mahdollisimman pian, sanoin uskottavalla äänellä, mitta oikeasti en ollut uskottava.
Selvä homma! Äiti sanoi edelleen iloinen virne kasvoillaan.
Eve katsoi kysyvästi äitiä ja sanoi tai itseasiassa huusi” NO KERRO SIT NE TEHTÄVÄT!!!”
Joo joo okei, ei tarttee huutaa, okei Karo tyhjentää kaikkien roskikset, kerää pyykit ja laittaa ne pesuun. Eve sinä petaat kaikken sängyt, tyhjennät ja täytät tiskikoneen ja sen jälkeen autat Noaa laittaa ruokaa, tehkää spaghettia ja jauhelihakastiketta. Noa sinä keräät kaikki tyhjät pullot ja peset pikku vessa, ainiin ja teet Even kanssa ruokaa ja minä pesen ison vessan ja imuroin. Ja nyt HOPI HOPI TÖIHIN SIITÄ!

Aloitin sillä mitä käskettiinkin, kaikkien roskisten tyhjennys. Aloitin makuuhuoneista, minun ja Even roskiksia oli vain jotain karkkipapereita ja askartelutoskaa, Noan huoneen roskiksessa oli jotain mikä oli varmaan laitonta koska se haisi han joltain mädältä kalalta ja siellä oli kumisia lörppö juttuja onneksi minulla oli hanskat käsissä vaikka en onneksi osunut mihinkään tuollaiseen outoon lörppö juttuun, yök! Äidin huoneen roskiksessa ei ollut paljoa mitään muuta kuin kirjoista revittyjä sivuja, outoa. Vein ison roskapussin ulos ja kerään sitten kaikkien pyykit onneksi minun ja Even huoneessa on oma pyykki kori systeemi niin tyhjensin sen ja äidin huoneessa oli samanlainen ja se oli sen takia helppo tyhjentää. En halua edes puhua mitä löysin Noan huoneesta koska se oli jotain villiä ( kuin aurinkorasvaa mutta ällönpää).

Vein vaatteet kodinhoitohuoneeseen ja lajittelin vaatteet värien mukaan, laitoin valkoiset ja mustat koneeseen (meillä on siis kaksi pyykinpesukonetta ja yksi kuivuri). Ku olin juuri hetken maannut vessan lattialla ja katsonut puhelinta kuulin valtavan pläsäys äänen keittiöstä ja juoksin sinne vain löytääkseni Even ja Noan nauramassa naamat ja vaatteet tomaattimurskan peitossa ja kun katsoin ympärille koko katto, kaapit ja tasot olivat tomaatissa kans. 
Voi hitto, mitä te taas saitte aikaan, kysyin?
Noku Eve avas tota purkkii nii se vaan räjähti, Noa sanoi naurun keskeltä.
Ei, kun mä en saanut sitä aukastua niin sä sitte halusit näyttää kuinka ”vahva ja hyvä” sä oot, Eve änkytti Noaa vastaan.
Enpäs vaan sä aukasit, Noa änkytti vastaan.
Eipäs vaan sä, Eve alkoi haastaa.
Noni noni loppu, nyt siivootte tän ja äiti saa tehdä ruuan, sanoin ja aloin kävellä isoa vessaa päin missä äiti oli pesemässä sitä ja kerroin äidille koko jutun.
Voi hitto niiden kakaroiden kanssa, tai no eihän Noa edes lapsi olekkaan, hän on jo 28 vuotta vanha ja Evekin jo 13. No mutta mennään me nyt tekemään se ruoka ja käsketään Noa ja Eve ulos heidän omiin häkkeihin. Ja laita varmuudeksi Evelle valjaat ja kiinni häkin seinään, koska viimeksi Eve kiipesi kuin apina katon kautta pienestä raosta häkkien välistä Noan luokse.
Selkee homma, sanoin ja menin keittiöön hakemaan Even ja talutin hänet eteiseen, ja laitoin eteisessä hänelle valjaat ja talutin hänet häkkiinsä, samoin Noan.

Laitettiin lihapullia ja perunamuusia ruuaksi, kutsuimme Even ja Noan takaisin sisälle syömään, mutta kyllä tiedät Even ja Noan niin eihän siitä syömisestä tullut yhtään mitään. Siitä tuli SOTA!!! Ensin Eve toivuttu lusikan niinkuin ritsan ja ampui Noaa lihapullilla. Siitähän Noa innostui ja teki saman mutta perunamuusilla. Lopulta kaikkien ritsalusikka-lihapulla heittojen jälkeen Eve otti ketsuppi pulloon ja pursottii koko pullon Noan hiuksiin,  niskaan, paidan alle ja jopa housuihin. Sen jälkeen kun ensin minä ja äiti nauroimme päämme irti, äiti vakavoitui ja huusi
Eve nyt se ketsuppipullo siihen pöydälle ja siivootte tän kämpän yhtä puhtaaksi niin kuin se on ennen ruokailua tai muuten teette seuraavan kuukauden kaikki kotityöt ja molemmat arestissa kolme kuukautta!!!
Haahaa, sanoi Evelle ja Noalle, ja sen jälkeen lähdimme äidin kanssa seuraavalla bussilla Skanssiin shoppailee.

Kun tulimme kotiin talo oli siistimpi kuin aikaisemmin ja mietimme miten se on mahdollista, kysyimme Eveltä ja Noalta jotka pelasivat sohvalla ps:vitosella että miten talo oli näin siisti ja he sanoivat että he tilasivat siivoojat siivoomaan. Siitä äiti vähän raivostui ja kysyi.
Okei ja kenen rahoilla?
Öö, mun… Eve sanoi änkyttäen.
Jaha, ja mistä sait nämä rahat?
Noku multa jäi yli sieltä laiva reissulta.
Aijaa…

Ei tästä ikinä tuu mitään muuta kuin seikkailuja tässä perheessä ja tämän perheen taloudessa. Se on ainoa juttu mitä täällä tulee ikinä tapahtumaan.

Perskojen tarinoitaWhere stories live. Discover now