Tangan runcing yang lincah menari diatas papan kekunci tersebut berhenti serta merta. Dikerling kearah pintu bilik yang diketuk sebentar tadi.
Si comel melangkah lincah kearah umminya.
"Kenapa ni aya?.Dah pukul berapa ni, tak tidur lagi?".
Tangan dibawa menyelit rambut sicomel kebelakang telinga. Ni mesti nak mengadu ni. Haih lah , manja sungguh.
"Ummi, angah akap ara etot ". Berdeham sekejap si ibu.
Duhai sayangku. Awak memang ketot.Sebaik ayat tersebut hanya bermain diminda. Buat terlepas cakap. Mau merajuk sakan anak dara seorang ni nanti.
"Ehh..yeke. Takpe nanti ummi cari angah ye.." Mata tersebut terus terarah ke muka pintu apabila merasakan kelibat seseorang memasuki ruang tersebut.
"Assalammulaikum little moon, my flower ." Tersengih suka dua gerangan tersebut. Orang yang mereka rinduai akhirnya pulang kepangkuan.
Terus sicomel menarik seluar abinya. Tangan sasa tersebut bertindak mengangkat tubuh kecil itu.
Kaki dibawah melangkah kearah sang bulan.
"I miss you,my moon." Dahi si isteri dicium kasih. Rindu sungguh dengan wajah bersih ni. Wajah tabah seorang wanita dalam menghadapi segala dugaan yang dikirimkan oleh Allah SWT.
"Walaikumusalam, wahai syurga saya." Aku lantas memeluk suami dihadapan.
Ah lantak lah orang nak kata apa. Lagipun, halal okay. Keberadaan si anak di dalam dukungan sang suami tidak menghalang tindakan mereka.
"Sayang tulis journal lagi ke?" . Kepala sang suami terjengah pada skrin hadapan laptop aku.
Aku hanya mengangguk bagi mengiyakan jawapan tersebut.
Mata mereka saling bertatapan. Aliran rindu disalurkan. Sungguh, jika tidak difikarkan tanggungjawap yang lagi satu itu. Mungkin, dia tidak akan berpisah lama dengan si isteri.
Walaupun masih didalam negara , tetapi tetap sahaja dia akan merinduai sosok isterinya ini .
Ye.. Isterinya. Bidadari dunia dan akhiratnya .
"Abi , we miss you ". Suara gembira dari dua insan kecil dihadapan dia kini ditatap .
"I miss my boys too." Sang suami melutut bagi menyamakan ketinggian dengan si anak.
Pandangan ini. Memori ini yang telah aku perjuangkan. Memori dalam mencari kebahagian dan keredhaan .
Anak mata hanya tekun melihat gambaran yang terhias didepan mata.
Gambaran si abi yang mendengar celoteh anak-anak walaupun masih dengan pakaian kerja. Terhias wajah anak-anak yang gembira mendapat perhatian dari abi mereka setelah satu minggu berjauhan.
Biasan tersebut terus hilang apabila terasa ada satu tangan yang menggenggam erat jari jemari ini.
"Okay buddy's , little flower. It's time too sleep. All of you". Bila si abi bersuara begitu terus mengeluh lemah kesemuanya.
Mereka tanpa banyak bunyi, terus menghulurkan tangan kearah ummi dan abinya.
Langkah kaki mereka bertiga lemah melangkah kearah pintu bilik.
"Abi.."
"Yes,little flower". Suara garau tersebut menyapa lembut panggilan si anak.
"Please..don't leave us...without saying goodbye. Can you promise abi?."
Aku dan suami terdiam kaku. Sang suami terus melangkah kearah bongsu. Diusap pipi comel tersebut dengan penuh kasih-sayang.
"Abi promise, this time if..I have too leave. I will wake u up first, little flower." Si comel terus memeluk leher si abi sebelum melangkah keluar dari bilik bersama abang- abangnya.
Nafas dihembus dengan perlahan.
"They will understand soon,abang".
"I'm sorry, my moon. Abang banyak kali tinggal sayang sorang -sorang." Suara tersebut hanya bertutur dengan nada sayu sambil jari jemarinya mengusap lembut jariku.
Ditarik si suami kedalam pelukan. Dicium sesaat tepi kepala sang suami.
"Fi amanillah, abang ".
Keduanya hanyut didalam pelukan sayang. Ini adalah pengorbanan mereka .Perjuang mereka.
Ini adalah kisah cinta dua insan yang mencari keredhaan Allah SWT..
Disinilah dimana kisah mereka bermula, sebelum mereka mendapat kebahagian mereka yang kini.
Disini, Cerita ini dimulakan....
Dia menyangka bahwa hukuman dan musibah itu hanyalah kehilangan harta dan anak. Padahal hukuman dan musibah yang lebih besar adalah engkau saksikan kebenaran namun Allah memalingkanmu darinya.
(AthTharify hafizhahullah wa fakka asrah)
YOU ARE READING
KIRIMAN ILAHI
Romance{ Book Two } Muhammad Khalid × Nur Atikah Solehah Kehilangan yang lama telah membuatkan pintu hati tertutup serapat-rapatnya. Dia Nur Atikah Solehah. Gadis yang pandai menyembunyaikan perasaan. Dimana si gadis masih dihantuai memori lama yang m...