Gelagat bonda dan amaya terus buatkan segala beban yang aku simpan sedikit demi sedikit hilang. Senyuman dari semalam lagi tak lentur dari seulas bibir bonda. Senyuman yang paling aku nak kekalkan sampai bila-bila.
"Lid ni, takkan takde orang yang nak dikenalkan pada bonda ". Soalan maut dari bonda serta-merta buatkan bulu roma ni tegak. Dah sudah! Mana walid ek? Sempat tak nak lari ni?.
"Insyallah nanti kalau dah sampai seru, Khalid bawa ye bonda"
"Lambat sangat nak sampai serunya. Kalau bonda tolong singkatkan masa seruan tu. Rasanya okay tak? " Red code! Walid tolong. I need you right now. Diam aku membuatkan bonda terus keruang tamu. Beberapa keeping gambar diberikan kepada aku.
Gambar yang ada diatas island kitchen tersebut dipandang sekilas. Ada 5 wajah yang berlainan dalam setiap gambar. Allah bonda, ingatkan balik boleh ler lepas dari soalan maut ni. Rasa menyesal pula tak ikut walid ke warung Kak Imah tadi.
Tekuk terus aku garu. Amaya dihadapan dah tersengih tutup mulut dia. Kesayangan pak angah, tolonglah pakcik kamu yang tersepit ini. Kumohon.
Tapi bayangan pertolongan dari amaya terus hilang bila tubuh kecil tersebut berlari keruang tamu. Nafas terus aku hembus perlahan, wajah bonda disebelah dipandang kasih.
"Yang ini anak cikgu Rahmah. Baru balik dari mesir, bakal cikgu. Sebelah dia pula anak kawan mak bang kamu. Dia sukarelawan, sekarang ni dekat Syria. Yang ketiga ni bakal peguam syariah, sebelah dia Ustazah sekolah rendah anak makcik asmah. Yang last ni, baru tamat degree, dia tolong mak dia berniaga dekat gerai makan. Alah Khalid pernah pergi lah kedai mak dia ni. Yang dekat hujung taman depan sana tu... " Wajah ceria bonda yang sibuk bercerita aku teliti.
YOU ARE READING
KIRIMAN ILAHI
Romansa{ Book Two } Muhammad Khalid × Nur Atikah Solehah Kehilangan yang lama telah membuatkan pintu hati tertutup serapat-rapatnya. Dia Nur Atikah Solehah. Gadis yang pandai menyembunyaikan perasaan. Dimana si gadis masih dihantuai memori lama yang m...