Chapter 1:Perkawanan

38 6 7
                                    

Namaku Khairul,kini saya sedang menunggu bas yang akan datang ke rumahku.Disebelah saya terdapat seorang remaja lelaki,mungkin budak lelaki ini sekolah berdekatan dengan sekolah rendah di situ ujarku dalam hati.Beberapa minit kemudian bas sekolah itu tiba lalu mengambil aku dan beberapa orang yang berada di situ.

Setibanya aku di sekolah,terlihat beberapa pengawas yang mengasingkan pelajar non muslim dan muslim ke tempat masing-masing.Aku dengar pelajar muslim yang lain diarahkan ke surau untuk menunaikan solat Zuhur secara berjemaah.Setibanya di surau,aku melihat beberapa rakanku semasa di tingkatan 1 lalu menyapa mereka serta berbual tentang apa yang mereka buat semasa cuti sekolah.

Semasa aku berbual dengan yang lain,aku merasakan ada yang memanggil namaku dan aku terus menoleh ke belakang.Aku melihat ke arah remaja lelaki yang memanggilku itu.Remaja lelaki itu sepertinya mengenaliku ujarku dalam hati.

....:Hai Khairul,lama tak jumpa awak.

Aku melihat ke arah remaja itu lalu mengagukkan kepala dan berkata...

Khairul:Haha...Lama tak jumpa...
(Aberkata dengan suara yang tidak pasti)

....:Awak ingat tak pasal saya?

Aku melihat ke arah wajah remaja itu dan cuba mengenalinya.Remaja tersebut memakai penutup muka yang menutup bahagian mulut dan hidung.Aku mendiamkan diri dalam beberapa minit untuk mengingati remaja tersebut.Remaja tersebut melihat ke arahku dan berkata...

....:Awak sekolah dekat Sekolah Rendah Seri Melati kan?

Khairul:Ya...

Remaja itu membuka menutup muka dan menunjukkan mukanya...

...:Saya lah ni.Harith...

Khairul:Harith yang mana...?

Harith:Saya orang yang pernah kata yang saya suka adik awak dahulu....
(berkata dengan rasa malu 😂)

Khairul:Ouh,Harith yang tu!Dah besar panjang dah awak.Macam mana awak sihat?

Harih:Sihat alhamdulillah.Awak?

Khairul:Sihat.Awak sekarang tingkatan 1 kan,awak kelas apa?

Harith:1 Jujur

Khairul:Ouh.1 Jujur.

Harith:Ya,awak?

Khairul:2 Bijak.

Mereka berdua pun bertanya khabar tentang keadaan keluarga masing-masing dan sebagainya.Manakala kawan-kawan Khairul memerhati Khairul dan Harith dari jauh.Beberapa minit kemudian,azan berkumandang.Khairul dan Harith memberhenti percakapan mereka buat sementara waktu menunaikan solat.

Selepas menunaikan solat Zuhur berjemaah.Terdengar suara mikrofon...

Cikgu:Assalammualaikum,kepeda semua murid yang saya kasihi sekalian.Nama cikgu ialah Cikgu Asif,cikgu merupakan guru mata pelajaran Sejarah.Selamat datang dan kembali ke sekolah pada sesi tahun 2022.Macam mana dengan cuti kamu semua,seronok?
(Suara mikrofon)

Murid-murud:Ya cikgu!

Cikgu Asif:Kamu semua dah sedia untuk sambung belajar?

Friends:You Guys Are My Best Friends ForeverWhere stories live. Discover now