الحلقة السادسة "والأخيرة"

665 65 13
                                    

«شـــاهــدٍ ومـــشـــهــود»
-الــحـلـقة السادسة-'6' والأخيرة.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال: سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول: (مَنْ صَامَ يَوْماً فِي سَبِيلِ الله بَعَّدَ الله وَجْهَهُ عَنْ النَّارِ سَبْعِينَ خَرِيفًا) وهذا لفظ البخاري, ، وفي لفظ مسلم: (باعَد)
متفق عليه

========================

دوار تملك سيراي وعقلها يعمل سريعًا في شتى الجهات.
أحلام!! كيف؟ ولماذا؟.
هل هي مصادفة أم ماذا..
حاولت أنا تبدو طبيعية وبالأخص عندما لاحظت أحلام شحوب وجهها على الضوء النقي وتسائلت:-
- سيراي .. مالك لونك اتخطف كدا ليه..!

ابتلعت ريقها بتوتر وهتفت بثبات ظاهري:-
- لا أبدًا .. بس اتخضيت بس لما النور قطع .. أنا كويسة..

- ااه شكلك بتخافي من الضلمة .. طب كويس إنك نزلتي..

ابتسمت سيراي وهتفت بتصنع مدهوش وهي تتلمس القلادة بانبهار:-
- أيه الجمال ده .. أول مرة أعرف إن سلسلتك بتنور..

ابتعدت أحلام قليلًا عن مرمي يديّ سيراي وتحسست قلادتها بأيدي مرتعشة لم تغيب عن أعين سيراي المراقبة ثم أخرجت صوتها متذبذبًا مرتعش:-
- أصل .. أصل أكيد يعني عارفة المعلومة دي يا سيراي .. يعني دا غاز الميثان .. إنتِ عارفة إن ببعض التفاعلات بيضيء في الظلام .. يعني زي الحشرات إللي بتبقى تضيء في الريف وعند البِرك كدا والمستنقعات..

هتفت سيراي بعدم إقتناع:-
- ااه ااه بس دا خطر عليكِ يا أحلام إنتِ عارفة إن غاز الميثان ليه خواص خطيرة وومكن يأثر عليكِ ويإذيكِ..

- مش للدرجة دي يا سيراي .. دا كمية بسيطة، المهم تعالي مش تقفي على السلم لغاية ما يصلحوا الكهربا يلا تعالي..

طاوعتها سيراي وسارت حتى ولجوا إلى الشقة وعقلها يعمل بجِد كيف تأخذ منها القلادة!!
جلست على الأريكة بعقل لا يصمت بينما قالت أحلام:-
- هعمل حاجة سخنة نشربها وفشار علشان نتسلى شوية..

ابتسمت سيراي بمجاملة وقالت:-
- استني أجي أساعدك..

قالت أحلام بإعتراض:-
- لا يا بنتي خليكِ ارتاحي مش مستاهله، حتى روحك ترجعلك من الخضة..

- طب خلاص على ما تخلصي أدور على فيلم كرتون حلو نتفرج عليه .. كان في فيلم اسمه لوكا يارب ألاقيه.

- دوري .. عندك أفلام بجميع الأنواع بس بصراحة مش جربت أشغل منهم..

وتوارت خلف جدار المطبخ تعد بعض المسليات بينما جلست سيراي عازمة أن تصل إلى طريقة لأخذ القلادة من أحلام..

بعد قليل أتت أحلام بما حضرته وجلست بجانب سيراي التي كانت تنظر لشاشة التلفاز بعقل شارد..

- للدرجة دي بتحبي الإنمي يا سيراي ...يا بنتي إكبري بقاا وخلينا نشوف فيلم أجنبي كدا جامد..

«شـاهـدٍ ومـشـهـود» حيث تعيش القصص. اكتشف الآن