"Maaf tanya tapi..ayah awak buat macam tu kat awak kenapa?" Soalku. Aku memerhatikan wajah Amir yang masih senyum. Meski dengan semua yang sudah dia lalui, Amir masih seperti lelaki yang lain nya, tidak ganas atau kasar.
"Kalau dia dah minum arak, dah main dadah, kalah judi..aku lah tempat dia lepas geram." Katanya lalu menyandar dikerusi. Aku mendiamkan diri.
"Aku okay je. Serius ni. Takyah risau lah. Kau orang kedua yang layan aku macam aku ni manusia, jadi aku sangat² gembira." Aku mendengar keikhlasan disuaranya. Aku senyum dan mengangguk.
"Maaf tanya..tapi..mak awak? Kenapa dia tak tolong?" Aku cuba bertanya dengan nada yang perlahan, cuba untuk tidak mengguris perasaannya.
"Mak? Entah. Aku tak pernah jumpa dia. Seingat aku, dari aku kecil, memang aku dan ayah je." Jawabnya. Aku mengangguk lagi.
"Eh. Masa kau bangun tadi, kau ada nampak langit warna merah jambu tak?" Soal Amir. Aku mengerutkan dahiku.
"Langit warna merah jambu?" Soalku kembali.
"Ha ahh. Merah jambu. Aku pun rasa pelik je tadi." Dia mula memandang keluar. Aku ikut melihat ke arah langit disebalik jendela.
"Putih." Ucapku.
"Ya. Putih." Balasnya lalu menggelengkan kepala.
"Awak?" Amir menoleh ke arah aku.
"Terima kasih sebab sudi kongsikan kisah hidup awak ngan saya." Aku senyum lemah kepadanya. Amir senyum kembali.
"Adib pulak? Kenapa boleh accident malam tu?" Amir memandang ku penuh tanda tanya. Aku tidak pasti samada mahu menceritakan apa yang telah aku lalui pada malam itu. Jika dibandingkam dengan apa yang dia lalui, masalah ku terasa sangat remeh.
"Kalau kau tak sedia nak cerita, takpe. Kita ada banyak masa lagi." Sambungnya. Aku mengangguk.
"Saya balik bilik dulu boleh?" Pintaku setelah merasa bersalah kerana tidak mahu berkongsi cerita dengannya.
"Okay. Ada masa nanti, aku pergi bilik kau. Kita lepak²." Katanya lagi. Aku mula melangkah pergi namun berhenti dipintu. Hatiku mengatakan yang aku berhutang dengan Amir untuk keterbukaannya.
"Boyfriend..boyfriend saya curang." Tuturku. Tanganku menggenggam erat hujung bajuku. Aku tidak mendengar apa² dari Amir. Aku berpusing. Amir memandangku dengan wajah yang agak keliru. Aku menarik nafas dalam² dan melangkah masuk kembali lalu duduk di atas tilam.
"Saya..saya gay." Kataku. Wajah Amir masih keliru.
"Saya..saya suka lelaki. Saya ada boy..teman lelaki. Dia curang. Dengan kawan rapat saya sendiri." Aku cuba menerangkan kepadanya dengan harapan aku dapat menghilangkan kekeliruan diwajahnya.
"Kau suka lelaki? Kau ada teman lelaki?" Tanyanya. Aku menundukkan kepalaku dan hanya memandang ke arah kakiku.
"Ya." Balasku pendek. Aku tidak mampu untuk menatap wajah Amir kerana malu.
Pertama, bagaimana rasanya apabila mengetahui yang dirinya dilanggar dek kerana aku yang kecewa dicurangi teman lelaki sendiri?
Kedua, aku pasti dia jijik dengan status ku sebagai seorang homoseksual.
"Wahhh.. Untung lah kau. Lelaki pun boleh suka kat kau. Aku ni tak pernah ada teman wanita. Teman lelaki pun tak pernah."
Mataku terkebil kebil.
"Huh?" Bisikku lalu mendongak.Amir tersengih.
"Aku cakap, untung lah kau sebab lelaki pun boleh terpikat dengan kau." Katanya lalu memukul lututku. Kini, aku pula yang keliru.
"Awak tak.." Aku tidak tahu bagaimana mahu menyudahkan soalanku.
"Kau takyah risau lah. Aku pernah je dengar pasal orang laki yang suka lelaki. Aku tak kisah. Bagi aku, yang penting orang tu ikhlas, tak kisahlah jantina dia apa." Katanya lalu senyum. Aku ikut senyum.
"Dia curang ek? Baik kau belasah je dia malam tu. Kalau kita kawan, aku tolong kau belasah dia." Katanya lalu ketawa. Aku senyum lebih lebar.
"Saya tak tau pun dia curang sebelum malam tu. I guess, mungkin dah sampai masanya saya tahu sebab dia memang dah berubah sikit. Malam tu, saya nak buat surprise birthday dia but.." Otakku kembali mengingat kejadian malam itu, suara² yang aku dengar kini terngiang ngiang kembali ditelingaku.
"Takyah fikir pasal tu lagi lah. Kalau dia tak pandai nak hargai kau, cari je orang lain yang boleh hargai kau. Bukan dia sorang je laki kat dunia ni. Kau relaks² je k?" Katanya. Aku mengangguk.
"Boleh aku tanya sesuatu pasal gay tak?" Tanyanya tiba². Aku mengangguk. Amir menarik nafasnya dan aku melihat wajahnya seolah sedang berfikir.
"Tanya je. Kalau saya boleh jawab, saya jawab." Aku cuba membantunya untuk berasa selesa agar dia dapat bertanyakan soalannya. Sekurang kurangnya, mungkin aku dapat membalas keterbukaannya terhadap kisah hidupnya tadi.
"Macam mana korang buat ek? Maksud aku..nak letak batang kat mana?" Mulutku ternganga. Bukan soalan yang aku jangkakan. Amir memandang ku, menanti jawapan dari aku. Aku menggaru kepalaku.
"Ermmm..macam mana nak jawab ek?" Tanganku menggaru kepalaku lebih laju meski tiada rasa gatal.
"Oh? Soalan tu sensitif ke?" Tanyanya lagi. Aku tahu yang dia tidak berniat untuk membuatkan aku rasa tidak selesa.
"Eh, taklah. Saya cuma..tak pernah buat gay talk macam ni." Sahutku, masih memikirkan cara terbaik untuk menjawab pertanyaannya.
"Oh..kalau macam tu, tak pe lah. Tak perlu ja.."
"Letak kat dalam mulut. Letak kat..kat..dalam punggung." Aku menarik nafas lega setelah ayat itu keluar dari mulutku. Amir kelihatan sedang berfikir, memproses apa yang sudah aku katakan.
"Dalam mulut tu, maksudnya?" Tanyanya lagi. Aku terdiam lagi.
"Macam mana nak terangkan ek?" Kataku lalu ketawa kekok. Amir masih memandang dengan wajah ingin tahu, menanti penjelasan dariku. Aku menarik nafas dalam².
"Amir pernah hisap gula² lolipop tak?" Tanyaku setelah berfikir panjang. Amir mengangguk.
"Amir bayangkan lebih kurang macam tu. Cuma..tukarkan lolipop dengan..errr..batang?" Kataku, masih merasa kekok. Amir nampak sedang berfikir lagi. Masa seolah bergerak sangat perlahan.
"Okay. Aku dapat bayangkan. Tak kotor ke? Kita kan kencing pakai tu?" Tanyanya lagi. Aku menarik nafas dalam².
"Soalan² ni lebih susah dari soalan final year aku." Getusku dalam hati.
"Well..biasanya sebelum saya, maksud saya, sebelum orang gay buat tu, kita mandi dulu. Bersihkan badan. So, tak lah kotor rasanya." Aku sendiri tidak yakin dengan jawapan aku.
"Oh. Okay. Jap. Kalau pancut, pancut dalam mulut jugak ke?" Soalan seterusnya. Aku menahan diri dari memukul dahiku sendiri.
"Kenapalah aku setuju nak jawab semua soalan ni tadi?" Rungutku dalam hati. Otakku pula ligat memerah ayat yang sesuai untuk menjawab soalannya tanpa membuatkan aku nampak seperti pengotor yang menghisap kemaluan lelaki yang digunakan untuk kencing, selain dari tabiatku yang suka menelan air mani yang mana mengalir keluar melalui saluran yang sama dengan..air kencing.